Gå til innhold

En av tidenes mest innbringende Kickstarter-prosjekter har møtt veggen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Så de har produktet i butikk, men er blakke. Det betyr at de har laget et produkt som for få folk er interessert i å kjøpe til den prisen. Med andre ord en fiasko.

 

Her er en mental øvelse til deg:

Kan du tenke ut to andre scenarioer som kan forklare situasjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214345

Et kjapt søk viser jo at de fikk over 57k backers som gikk inn med 185$, (utsalgspris 499$), og som dermed skal ha produktet sterkt rabattert (antatt under kostpris?).

 

Forklarer hvorfor de sliter da, de har levert 30k men skal fremdeles ut med 27k til, pluss de som skal selges for å tjene penger, og dette skal skje uten at de har tjent noe særlig enda, dermed, voila, tomt i lommeboken.

 

Tabben var kanskje å gi ut så mange til den prisen (185$), noe de igrunn burde forutsett.

Lenke til kommentar

Tabben var kanskje å gi ut så mange til den prisen (185$), noe de igrunn burde forutsett.

Fra tidligere i tråden:

 

En kunne kanskje unskyldt dette med at ting som produksjonsplanlegging, sourcing-strategi, håndtering av underleverandører, kapasitetsplanlegging og hundre andre faktorer kan være svært utfordrende å håndtere for uerfarne grûndere, men når man ser alle ekspertene i kommentarfeltet her er det jo åpenbart at slikt er allmennkunnskap og noe de burde hatt 100% kontroll på uten videre problem.

 

Det er en fryktelig lang vei fra god idé rundt kaffebordet, til storskala masseproduksjon. Med mindre man har veldig lang erfaring med nettopp storskalaproduksjon og produktutvikling er dette på ingen måte noe man "burde forutsett".

 

Det som har skjedd er nok at ting har vokst over hodet på dem, og de har vært alt for sene med å innse egne begrensninger og hente inn ekstern hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214345

Det som har skjedd er nok at ting har vokst over hodet på dem, og de har vært alt for sene med å innse egne begrensninger og hente inn ekstern hjelp.

 

Jeg sier ikke at det er enkelt, men når kampanjen når 57k enheter til en pris langt under kostpris, så er det veldig enkel matte.

 

Spørsmålet videre er om de selger nok av Coolest til 499$ til at det faktisk er et levedyktig produkt. De har så absolutt bevist at det er et levedyktig produkt til 185$ men hvor mange er villige til å betale over det dobbelte?

 

Jeg har ikke undersøkt noen salgstall men det er ganske avgjørende for om de får nye investorer.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er enig i at varsellampene burde ha begynt å blinke langt tidligere her.

 

Men så har jeg heller aldri vært i en situasjon hvor jeg plutselig har sittet med 115mill og en idé jeg brenner for, i et ekkokammer av folk som sier "dette klarer du, dette går bra!".

 

Det gjør ikke situasjonen bedre at folk tror Kickstarter er en plass hvor du forhåndsbestiller produkter til rabatterte priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ren svindel.

 

De har gjort akkurat det de skulle med pengene. De har lovet å bruke pengene på å utvikle og produsere kjølebagger. De gikk desværre tomme for penger etter 30 000 kjølebagger, men det er en ting du riskerer med kickstarter. Det er ikke en nettbutikk.

Er vel litt mer enn det. Altså de har jo seff brukt mer enn de har. Men det koster jo ikke over 3000 per kjølebag på normal produksjon. AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...