Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier pusser opp - ingen varsel


DaKurlzz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bor i en leilighet hvor vi nå skal få vedovn. Sist gang de var her så kom de fram til at de måtte reparere pipen da denne hadde rast. Nå har det gått over en måned og vi har enda ikke hørt noe mer fra hverken huseier eller byggfolka.

 

Nå kom jeg nettopp hjem til en stank av aske i hele leiligheten og ser at de har laget hull i brannveggen og tettet igjen. Uten å ha gitt oss varsel. Huseier mener de har prøvd å kontakte oss men uten hell.

 

Hvilke rettigheter har jeg til dette? De har heller ikke dekket til noe i stuen så det ligger et tynt lag med støv over alt, inkl. inni projektor, anlegg, og ikke minst ovnen vi har stående i stuen. Teppet er også skittent som fy. 

 

Skikkelig frustrert og forbanna nå.

Endret av DaKurlzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok eit forholdsvis klart erstatningskrav her, dette er også noke som eg ville tatt gjennom forsikringsselskapet. Dersom utleigaren vil ordne med vasking så er det sjølvsagt veldig fint, men då kan det fort være du som står med skjegget i postkassa dersom projektoren eller anna utstyr ryker seinare. Då er det betre å få registrert dette hos forsikringsselskapet.

 

Ellers så er det litt avhengig av kva som har vært avtalt, og kva arbeidet gjekk ut på. Utleigaren har etter husleigelova lov til å ta seg inn i boligen for å gjennomføre arbeid som må utførast for å unngå skade på bygninga.

 

Dersom heile bygget sto i fare for å brenne ned fordi ein såpass kritisk del av fyringsanlegget var øydelagt, og huseigaren har prøvd å få kontakt med deg så forstår eg godt at ei tilgrisa leiligheit nok var å foretrekke framfor ein byggningsbrann som har potensiale til å både øydelegge bygget og tap av liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå kom jeg nettopp hjem til en stank av aske i hele leiligheten og ser at de har laget hull i brannveggen og tettet igjen. Uten å ha gitt oss varsel. Huseier mener de har prøvd å kontakte oss men uten hell.

 

 

 

Hva viser loggen på mobiltelefonen din...noen ubesvarte anrop fra huseier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her må du gå på firmaet som utførte arbeidet, det er leietakere som bestemmer over leid areal. Huseier har INGEN rett til å hverken entre eller gjøre noe med betalt leid areal uten godkjenning av "midlertidige eiere" (leietaker). Anmeld huseier for innbrudd, anmeld firma for sammensvergelse til innbrudd. 

Lenke til kommentar

Du har nok eit forholdsvis klart erstatningskrav her, dette er også noke som eg ville tatt gjennom forsikringsselskapet. Dersom utleigaren vil ordne med vasking så er det sjølvsagt veldig fint, men då kan det fort være du som står med skjegget i postkassa dersom projektoren eller anna utstyr ryker seinare. Då er det betre å få registrert dette hos forsikringsselskapet.

 

Ellers så er det litt avhengig av kva som har vært avtalt, og kva arbeidet gjekk ut på. Utleigaren har etter husleigelova lov til å ta seg inn i boligen for å gjennomføre arbeid som må utførast for å unngå skade på bygninga.

 

Dersom heile bygget sto i fare for å brenne ned fordi ein såpass kritisk del av fyringsanlegget var øydelagt, og huseigaren har prøvd å få kontakt med deg så forstår eg godt at ei tilgrisa leiligheit nok var å foretrekke framfor ein byggningsbrann som har potensiale til å både øydelegge bygget og tap av liv.

Nei. Huseier kan ikke ta seg til rette når det ikke er umiddelbar fare for skade på bygningen. Skal huseier utføre reparasjoner eller vedlikehold, så skal dette varsles i rimelig tid til leieboer. Med umiddelbar fare menes det bygningskollaps, vannskade eller brann.

 

Huseier har i dette tilfellet ulovlig skaffet seg tilgang til leieboers bolig, og deretter potensielt ødelagt noen eller samtlige eiendeler til leieboer. Ikke bare det, aske og sot er særdeles gode varmesperrer og strømførende. Det meste av elektriske og elektroniske eiendeler til leieboer er nå potensielle brannbomber.

Videre er det nå helsefarlig å oppholde seg i boligen.

 

Jeg anbefaler trådstarter at han krever at huseier dekker profesjonell rens og vask av alle eiendeler, og at huseier dekker reparasjon av elektronikk i et profesjonelt verksted.

Hvis huseier ikke retter seg etter dette, så anbefaler jeg at du anmelder forholdet til politiet og forsikringsselskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...