Gå til innhold

Xiaomi har avduket sitt nye flaggskip


Anbefalte innlegg

 

 

Blir litt feil representert, fordi den vil ikke havne under 4000kr i Norge.

 

Ta iphone som et eksempel, den er flere tusen kroner billigere i USA enn i Norge.

iPhone er aldeles ikke flere tusen kr billigere i USA nei.. Fra 649 USD for en ussel 16Gb iPhone 6S... Det er etter kursen i skrivende stund: 5.613,33 NOK... ca 1400kr billigere.. Ikke mye akkurat ;)

 

Så legger du på 25% moms, og prisen viser seg å være nøyaktig lik i USA som i Norge.

Mest sannsynlig er grunnen til den ikke-eksisterende prisforskjellen at Apple ikke gir forhandlerne noen marginer å gå på.

Det er ? som setter prisen på produktene sine, og de er veldig lite intersert i at det skal bli paralell import og "svart" salg av billige produkter fra andre deler av verden der de gjerne kunne solgt mange fler produkter for en billigere penge. Da er det bedre og ta maks ut av de markedene som har god kjøpe kraft...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hvis kameraet er bra, viser det at konkurrentene tar seg altfor godt betalt.

 

At et selskap som kun opererer på det asiatiske (bare kinesiske?) markedet og sikkert ikke bruker en tøddel sammenlignet med store aktører på ting som RMA, logistikk, R&D osv kan ha langt lavere marginer på produktene kommer vel ikke akkurat som noen bombe.

 

Kan selvsagt argumentere for at de store selskapene har litt vell høy avanse på sine toppmodeller, men å dra en "kan Xiaomi overleve med å selge så billig så kan alle andre det" vitner vel om liten forståelse for hvordan hele bildet henger sammen.

 

Ikke egentlig. Jeg sier ikke eksplisitt at Samsung, HTC, Sony, LG etc. skal matche prisene totalt, men at det er svært svært stor forskjell på 2600 kroner og 7200 (S7). :)

Men så kommer heller ikke prisen på 7200,- til å stå veldig lenge. Er vel under 5000,- før sommeren.

 

Tja. S6 kom ikke under 5k før ut i oktober, og den var priset lavere ved lansering også. Virker som om Samsung kjører en hardere linje nå med å konkurrere på eksklusivitet med Apple, og at det automatisk tilsvarer stivere priser. Jeg blir nok å finne en mid-end budsjettkonge denne gangen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fungerer Xiaomi mi5 Pro på Telenor's norske mobilnett (frekvenser)? Ringte på telenor idag, og de mente at den skal fungere i Norge...?

Takk for svar på forhånd.

 

Jeg ser alltid  etter støtte for b1,3 og 7. Band som blir brukt i Norge.

Forøvrig gsmarena.com er en bra plass å sjekke ut for mobiltelefoner. Kjøpte min "nye" mobil etter at jeg startet å sjekke ut den siden.

Lenke til kommentar

Ja den fungerer på telenors mobilnett:

 

 4G: FDD-LTE B1/B3/B7

       TDD B38/B39/B40/B41: 2555-2655MHz

3G: WCDMA B1/B2/B5/B8, TD-SCDMA B34/B39

2G: GSM B2/B3/B5/B8

Grunnen til at denne koster så lite som den gjør, ligger mye i deres markedsstrategi, som mer eller mindre går ut på å selge så nærme til produksjonskostnader som mulig. Xiaomi driver ikke bare med telefonsalg, men også mye annet rart og det er akkurat dette tilbehøret de tjener mest penger på. Pluss til at de fortsatt er i voksende fase, og først nå begynner komme seg utover det Kinesiske markedet. Blant annet India er nå et stort marked for Xiaomi. Når de først kommer seg helt ut, så vil det være naturlig at prisen går opp..Det er jo noe liggende som skjedde med Huawei, hvor de nå nærmer seg de store konkurrentene. 

 

For å sette det litt i perspektiv, så var Xiaomi på 4 plass i verden, i 2015, når det kom til markeds eiendeler i smartphone markedet. 

 

Listen for 2015: 

 

1) Samsung: 24,8%

2) Apple: 17,5%

3) Huawei: 8,4%

4) Xiaomi: 5,6%

5) Lenovo: 5,4% 

 

Forventet markeds eiendeler for 2016:

 

1) Samsung: 22,2%

2) Apple: 16,8%

3) Huawei: 9,3%

4) Lenovo: 6,1%

5) Xiaomi: 5,8% 

 

Som man kan se, er det forventet at både Samsung og Apple vil miste sine eiendeler, pga. konkurranse fra de kinesiske produsentene. Det er jo en bra ting for oss forbrukere. Både Apple og Samsung har lenge sittet på tronen, hvor de nå mer eller mindre kan prise sine produkter til det første tallet de kommer på, og folk vil kjøpe. (Flagship modeller) Det er jo det som skjer nå. Det blir litt naivt å innbille seg at deres salgspriser, er reflektert av en sunn og "fornuftig" kalkyle, selvom disse bruker betraktelig større summer på PR enn blant annet Xiaomi. Både Apple og Samsung er store varemerker, og det er det folk i stor grad betaler for. Man skulle nesten tro de to hadde monopol, selv om det ikke er tilfelle. Men tilbud/etterspørsel gjelder her også, så lenge folk blindt kjøper uten å være litt mer kritiske i sine valg, vil prisene bli drevet oppover..

Lenke til kommentar

Ja den fungerer på telenors mobilnett:

 

4G: FDD-LTE B1/B3/B7

TDD B38/B39/B40/B41: 2555-2655MHz

3G: WCDMA B1/B2/B5/B8, TD-SCDMA B34/B39

2G: GSM B2/B3/B5/B8

Grunnen til at denne koster så lite som den gjør, ligger mye i deres markedsstrategi, som mer eller mindre går ut på å selge så nærme til produksjonskostnader som mulig. Xiaomi driver ikke bare med telefonsalg, men også mye annet rart og det er akkurat dette tilbehøret de tjener mest penger på. Pluss til at de fortsatt er i voksende fase, og først nå begynner komme seg utover det Kinesiske markedet. Blant annet India er nå et stort marked for Xiaomi. Når de først kommer seg helt ut, så vil det være naturlig at prisen går opp..Det er jo noe liggende som skjedde med Huawei, hvor de nå nærmer seg de store konkurrentene.

 

For å sette det litt i perspektiv, så var Xiaomi på 4 plass i verden, i 2015, når det kom til markeds eiendeler i smartphone markedet.

 

Listen for 2015:

 

1) Samsung: 24,8%

2) Apple: 17,5%

3) Huawei: 8,4%

4) Xiaomi: 5,6%

5) Lenovo: 5,4%

 

Forventet markeds eiendeler for 2016:

 

1) Samsung: 22,2%

2) Apple: 16,8%

3) Huawei: 9,3%

4) Lenovo: 6,1%

5) Xiaomi: 5,8%

 

Som man kan se, er det forventet at både Samsung og Apple vil miste sine eiendeler, pga. konkurranse fra de kinesiske produsentene. Det er jo en bra ting for oss forbrukere. Både Apple og Samsung har lenge sittet på tronen, hvor de nå mer eller mindre kan prise sine produkter til det første tallet de kommer på, og folk vil kjøpe. (Flagship modeller) Det er jo det som skjer nå. Det blir litt naivt å innbille seg at deres salgspriser, er reflektert av en sunn og "fornuftig" kalkyle, selvom disse bruker betraktelig større summer på PR enn blant annet Xiaomi. Både Apple og Samsung er store varemerker, og det er det folk i stor grad betaler for. Man skulle nesten tro de to hadde monopol, selv om det ikke er tilfelle. Men tilbud/etterspørsel gjelder her også, så lenge folk blindt kjøper uten å være litt mer kritiske i sine valg, vil prisene bli drevet oppover..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...