Gå til innhold

Her sprenger de tunnel 292 meter under havet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Solbakktunnelen, som er den lengste, krysser ikke Høgsfjorden. Det er det ingen av tunnelene i Ryfast som gjør, til manges frustrasjon.

 

Samt det er mange som er glad for at den ikke kommer til å gjøre det. Når skal dere innse at slaget er tapt? Begynn heller å jobb for tunnelen til Frafjord nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De må tusen meter dypere for å komme på nivået til de dypeste gruvegangene i UK, som delvis går under Nordsjøen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Boulby_Mine

Jo, men der er det vel ikke personbiltrafikk?

 

 

Nei, det er ikke biltrafikk på 1400 meters dybde, kun personer og gruvekjøretøy.

 

Lokalt har det vært litt bekymring for at det kan bli lekkasjer og problemer i Ryfast-tunnelen når man kommer så dypt som 293 meter under havet. De samme personene er også bekymret for kjøring i lange tunneler, og bratte bakker.

Det er likevel ingen som klager på lange rassikringstunneler eller like bratte bakker ellers i distriktet vårt...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurer på om noen her vet hvilke temperaturer vi snakker om i denne undersjøiske tunnelen? Mange steder i jordoverflaten ca. 11 varmegrader ned til ca 60 meter under bakken, før den øker lenger ned enn 120 meter med en temperaturgradient på ca. 15-30 varmegrader per km. Dette vil vel tilsi at denne tunnelen på 292 meter under bakken vil ha en temperatur på ca. 20 varmegrader ganske konstant året rundt? Vil det være problemer med dugging og høy luftfuktighet i en slik tunnel?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurer på om noen her vet hvilke temperaturer vi snakker om i denne undersjøiske tunnelen? Mange steder i jordoverflaten ca. 11 varmegrader ned til ca 60 meter under bakken, før den øker lenger ned enn 120 meter med en temperaturgradient på ca. 15-30 varmegrader per km. Dette vil vel tilsi at denne tunnelen på 292 meter under bakken vil ha en temperatur på ca. 20 varmegrader ganske konstant året rundt? Vil det være problemer med dugging og høy luftfuktighet i en slik tunnel?

Basert på hva jeg husker fra Rennfast (233muh), er det ikke mange grader varmere i tunnelen enn utenfor. Må huske at det er en tunnel, med god lufting (åpen i begge ender, pluss vifter). Havet kan nok og kanskje ha en kjølende effekt. Tror det ville vært annerledes om en bare gravde et 300m dypt hull, men jeg svarer egentlig uten å vite hva jeg snakker om :)

Lenke til kommentar

Husker ikke noe om dybde, men den tunnelen som planlegges bygget snart mellom en øy nær københavn og over til tyskland, som skal spare en 3-4 timers kjøretur, vil vel få verdens lengste-stempelet ihvertfall en stund.

 

Og hvor langt og dypt blir det over beringsstredet?

Endret av G
Lenke til kommentar

Husker ikke noe om dybde, men den tunnelen som planlegges bygget snart mellom en øy nær københavn og over til tyskland, som skal spare en 3-4 timers kjøretur, vil vel få verdens lengste-stempelet ihvertfall en stund

Den blir 5km lengre, men er i motsetning til Ryfast en senketunnel. Altså betongelementer lagt på havbunnen.

Lenke til kommentar

 

Husker ikke noe om dybde, men den tunnelen som planlegges bygget snart mellom en øy nær københavn og over til tyskland, som skal spare en 3-4 timers kjøretur, vil vel få verdens lengste-stempelet ihvertfall en stund

Den blir 5km lengre, men er i motsetning til Ryfast en senketunnel. Altså betongelementer lagt på havbunnen.

 

 

 

Fordi det ikke er skikkelig fjell i havbunnen der, elns.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...