Gå til innhold

[Løst] anbefaling av loddeutsyr, guide og kjøp av kondensatorer


Anbefalte innlegg

Tenkte å lære meg å lodde. Har et par skjermer jeg vil forsøke å fikse. 

 

Så noen anbefaling av loddeutstyr, tinn og hvor jeg kan få kjøpt kondensatorer? Og ja en grei guide jeg kan lese eller se på youtube?

 

Jeg kan svært lite om dette fra før. Har bare sett på tidligere en gang da dette ble gjort for å fikse en tv skjerm. 

 

AVvkondensatorer trenger jeg foreløpig:

25v

1000µF

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EEVblog har en video om emnet.

 

 

Kondensatorer får du grisebillig på Ebay med fri frakt og 1-2 ukers postgang fra Kina. Kvaliteten kan dog være ymse.

En pålitelig leverandør koster nok mer, og er tryggere for apparater som skal drives av lysnettet. Elfa, for eksempel.

 

Billig loddestasjon får du nok på Biltema eller Clas Ohlson. Det holder sikkert til ditt bruk.

Jeg har en profesjonell loddestasjon fra Krepro. Det er overkill for å fikse en gammel Samsung flatskjerm, men jeg liker de utskiftbare spissene i flere ulike størrelser.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe kondensatorer på ebay kommer du fort til å gjøre flere bom kjøp og da trenger du esr meter for å måle kondensatorene for å være sikker på at du får det du betaler for.

Flere har i mange år sverget til å kjøpe fra pcmcs på ebay, jeg kjøpte noen Sanyo WG som var uttenfor spesifikasjonene og fikk pengene tilbake. Etter det så har flere kjøpere merket at selger ikke bestandig selger ekte vare.

Det beste er å kjøpe fra feks digikey eller mouser osv, da vet du at du får ekte vare med produksjonsdato av nyere tid.

Kjøp deg et esr micro v4 fra radiodevices, skal du jobbe mye med kondensatorer blir du ikke å angre.

Lenke til kommentar

Trådstarter vil lære å lodde, og reparere et par skjermer.

Han bør kjøpe kondensator av en pålitelig leverandør som du sier.

Dermed kan han også stole på merkingen, ute å kjøpe spesialutstyr for å måle at det stemmer.

 

Gjetter jeg riktig, at du skal reparere et par Samsung flatskjermer?

Er de sprengt, slik som i Youtube-videoen til EEVBlog?

 

Du sier at du trenger en kondensator med følgende merking:

25v

1000µF

 

Du skal kunne erstatte den med en ny kondensator med lik eller høyere merking.

Minst 25v og 1000µF, men mer skader ikke.

Det er også greit å ta temperatur med i beregningen. Samsung-skjermer har ofte kondensatorene plassert på varme steder, så du bør velge kvalitetskondensatorer som tåler høy varme for at de ikke skal gå i stykker med en gang.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg antar at denne passer:

https://www.elfadistrelec.no/en/capacitor-1000-uf-25-vdc-nic-components-nrws102m25v10x20/p/16704212?q=*&filter_Category3=Capacitors&filter_Category5=Aluminium+Electrolytic+Capacitors+with+Radial+Connections&filter_Category4=Aluminium+Electrolytic+Capacitors&filter_Rated+voltage=25+VDC&filter_Capacitance=1000+%C2%B5F&filter_Buyable=1&page=4&origPageSize=25&simi=99.8

 

Dave Jones fra EEVBlog anbefaler å bytte alle kondensatorene av samme type som de som sprakk.

De som ikke ennå er ødelagt vil snart bli det, da de har vært utsatt for samme påkjenninger.

Det skader ikke å måle dem, men da må man vel uansett lodde dem ut for å sjekke, og da er det lite vits i å lodde den samme komponenten tilbake. Dens dager er snart talte uansett, om den er av samme type som de som sviktet.

 

Jeg ville nok ikke anbefalt en amatør å kjøpe slikt måleutstyr for å sjekke kondensatorer om de er kjøpt fra en pålitelig leverandør. Men det er hans valg.

Lenke til kommentar

Trådstarter vil lære å lodde, og reparere et par skjermer.

Han bør kjøpe kondensator av en pålitelig leverandør som du sier.

Dermed kan han også stole på merkingen, ute å kjøpe spesialutstyr for å måle at det stemmer.

 

Gjetter jeg riktig, at du skal reparere et par Samsung flatskjermer?

Er de sprengt, slik som i Youtube-videoen til EEVBlog?

Er en samsung TV skjerm og en Lacie pc skjerm. Alle kondensatorene på Samsung TVen virker å være sprengt ja etter det jeg kan se. Lacien synger på siste verset. Har ikke sjekket hva som foregår der inne enda, men den flimrer på ene siden.

 

Ja tror jeg går for noe billig loddeutsyr i denne omgang siden min hensikt først og fremst er å lære.

 

Fant denne på Biltema: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Loddeverktoy/Loddesett-pennmodell-2000019024/

 

Kondensatorene som må skiftes ut:

post-56355-0-19516400-1456348401_thumb.gif

 

Sleng gjerne inn en link til riktig type fra en grei side :)

 

Ebay får bli senere når jeg blir mer dreven på dette.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Du skal kunne erstatte den med en ny kondensator med lik eller høyere merking.

Minst 25v og 1000µF, men mer skader ikke.

Det er også greit å ta temperatur med i beregningen. Samsung-skjermer har ofte kondensatorene plassert på varme steder, så du bør velge kvalitetskondensatorer som tåler høy varme for at de ikke skal gå i stykker med en gang.

 

Det er feil, man bytter aldri til en ny kondensator basert bare på merking - man bytter til en kondensator med lik eller høyere spenning og lik størrelse i µf OG med lik eller mindre esr.

 

Esr verdi er ikke merket på kondensator, man finner det i databladet.

Lenke til kommentar

Det er her sannsynligvis snakk om en likeretter som skal glattes ut, så høyere kapasitans skader ikke.

I et blinklysrelé vil dog høyere kapasitans føre til lavere blinkefrekvens.

 

Jeg ser at de defekte kondensatorene er merket for 105 grader. Vær sikker på at de nye kondensatorene tåler minst det samme. Samsung har som nevnt en lei uvane med å plassere kondensatorer på varme steder.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det var det jeg gjorde, FM serien til Panasonic.

Jeg mente link til varen i en nettbutikk som du vet er til å stole på.

Feil kan oppstå hvis trådstarter må google det frem selv.

 

EDIT: Trådstarter trenger ikke profesjonellt utstyr for å lære enkel lodding og skifte et par kondensatorer. Det skader ikke å kjøpe kvalitet, men det er dyrere.

Anbefal gjerne produkter du mener gir mer verdi for pengene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Det var det jeg gjorde, FM serien til Panasonic.

Jeg mente link til varen i en nettbutikk som du vet er til å stole på.

Feil kan oppstå hvis trådstarter må google det frem selv.

 

Dette ja takk ;)

 

Er mye å ta inn over seg nå med det første. Så fint om dere linker til de anbefalte produktene jeg bør kjøpe :)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Ahh det kan jeg gjøre - link

 

Denne har en rippel på 2600 mA og en esr på 0.018 Ohm

 

Edit: bare pass på at den fysisk passer på ditt kreskort - størelse på denne er 12.5 x 20 mm

Takk da går jeg for denne typen. Størrelsen ser ut til å stemme ja. Jeg måler min til ca. 10x20 mm 

 

Hvis de billigere loddesakene er dårlig så gi meg gjerne også noen anbefalinger til noe som gir mer for pengene. Så tar jeg en avveining på det.

 

Går til sengs nå.

 

 

Takk for mye god hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...