Gå til innhold

Vente med kjøp av Gaming PC?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg ny gaming PC, men jeg mener å ha lest at man burde vente med tanke på at det skulle komme en del "nytt" innen hardware i sommer.

 

Jeg har ingen hastverk, så spørmålet mitt er da hva som kommer innen skjermkort/prosessor, og om det er lurt og vente, eller om man kan oppgradere spesifikke deler i PC-en som man kan bruke videre?

 

For øyeblikket har jeg følgende deler i PC-en:
 

Hovedkort: ASUS Z87-PRO, Socket-1150
                        ATX, Z87, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, DP, WiFi, BT,
                        Haswell

Prosessor:  Intel Core i5-4670K Processor

                        Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan,
                        Haswell

 

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA

                        PCI-Express 3.0, "Phantom", GDDR5, DL-DVI-I + DL-DVI-D, HDMI, DP,
                        1150MHz


Setter pris på alle svar.

Endret av Abell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye skjermkort kommel vel litt over sommeren, selv om vi enda ikke har noe komkret dato. Disse skjermkortene vil nok være hakket vassere, men bli priset der etter. La oss si at kommende GTX 1070 vil bli på nivå med dagens GTX 980 som koster rundt 5k. Det nye 1070 kortet til nVidia vil nok bli likt priset, og lite sannsynlig billigere enn 5k. Om vi får se et kort på nivå med dagens 980 ti så vil nok det bli priset til 7k og oppover. Dersom Pascal slipper noe bedre kort enn dette, så vil nok det bli priset deretter og oppver.

Poenget mitt er at Pascal tydligvis vil bli bedre, men prisene vil nok ikke bli noe lavere enn det vi ser i dag. Man må fremdeles betale tilsvarende for ytelse. Av prosessorer har vi intel som slipper enthusiast plattformen Broadwell-E, men det nyeste her her 10 kjerneren, som fort vil koste over 12-14k, om ikke mer. Når det gjelder AMD ZEN så blir vel spørsmålet om de klarer å ta igjen forspranget til intel.

Kort oppsummert, om du skal kjøpe helt nytt så skader det ikke å vente. Men er du villig til å kjøpe brukt så taper du ingen ting på å kjøpe nå.

Lenke til kommentar

Nye skjermkort kommel vel litt over sommeren, selv om vi enda ikke har noe komkret dato. Disse skjermkortene vil nok være hakket vassere, men bli priset der etter. La oss si at kommende GTX 1070 vil bli på nivå med dagens GTX 980 som koster rundt 5k. Det nye 1070 kortet til nVidia vil nok bli likt priset, og lite sannsynlig billigere enn 5k. Om vi får se et kort på nivå med dagens 980 ti så vil nok det bli priset til 7k og oppover. Dersom Pascal slipper noe bedre kort enn dette, så vil nok det bli priset deretter og oppver.

Poenget mitt er at Pascal tydligvis vil bli bedre, men prisene vil nok ikke bli noe lavere enn det vi ser i dag. Man må fremdeles betale tilsvarende for ytelse. Av prosessorer har vi intel som slipper enthusiast plattformen Broadwell-E, men det nyeste her her 10 kjerneren, som fort vil koste over 12-14k, om ikke mer. Når det gjelder AMD ZEN så blir vel spørsmålet om de klarer å ta igjen forspranget til intel.

Kort oppsummert, om du skal kjøpe helt nytt så skader det ikke å vente. Men er du villig til å kjøpe brukt så taper du ingen ting på å kjøpe nå.

Takk for kjapt og godt svar, jeg er så ubesluttsom, akkurat nå har jeg en PC som "funker", men den trenger en oppgradering i nærmeste framtid. 

 

Blir nok en helt ny PC, har ikke noen god erfaring med brukt kjøp.

 

Mitt neste spørsmål blir vel da, hva ville du ha gjort :)

Endret av Abell
Lenke til kommentar

Om du ha en relativt ok "K" SKU(ulåst) cpu fra i går eller 2011 er der relativt lite forskjell om du tør overklokke og tune litt.

 

Skjermkort er der landet ligger i moderne spill.

 

Har du ønske om høg oppløsning som 1440p eller 4k og mye fps/hertz som i 100-144-eller mer må du ha mye av det meste og det beste.

 

Det er fortsatt en viss fremgang i skjermkort generasjon for generasjon men med mindre du oppdaterer deler ofte eller har ekstreme krav som over så er ikke noen tid bedre enn andre.

 

Nytt er alltid spennende og lettere å resonnere seg frem til å betale for, venting suger alltid.

Lenke til kommentar

Takk for kjapt og godt svar, jeg er så ubesluttsom, akkurat nå har jeg en PC som "funker", men den trenger en oppgradering i nærmeste framtid. 

Blir nok en helt ny PC, har ikke noen god erfaring med brukt kjøp.

Mitt neste spørsmål blir vel da, hva ville du ha gjort :)

Kjøpe nå eller vente avgjør av en rekke faktorer. Må nesten stille deg noen spørsmål før jeg kan gi et godt svar.

 

1) Hvordan PC har du i dag? Deler/komponenter?

2) Skal du oppgradere den du har i dag, eller kjøpe en helt ny PC fra bunnen av?

3) Hvilke spill spiller du, hva brukes PCen til?

4) Hvilke grafikk innstillinger og oppløsning ønsker du å spille på?

5) Er det helt uaktuelt å kjøpe brukt skjermkort? (Her er det mye å spare)

6) Og til slutt, hva er budsjettet ditt på?

 

Dette ble en del spørsmål, men de er viktige om jeg skal kunne gi noen god eller konkret tilbakemelding ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Intel 4690K

Z97 hovedkort

nVidia GTX970

8 eller 16GB ram

160GB SSD pluss en snurredisk

EVGA Supernova G2 750W PSU

Hyper212 CPU-vifte eller tilsvarende

Ser trådstarter fikk tips om følgende deler i september.

Hvis det er noe ligdene trådstarter har i dag er det bedre i så fall å vurdere SLI ved å kjøpe GTX 970 brukt.

Ellers må vi vite litt hva du har i dag, dette burde holde til gaming i de fleste spill bør bare overklokke cpuen litt.

Strømforsyningen er kanskje minste laget for SLI så burde helst være 850 watt.

 

Om det kommer noe nytt og bedre avhening av hva AMD klarer å tilby.

Ellers tror jeg intel vertfall vil vente å komme med noen store endringer fra nå av, blir nok maks økning 10% ytelse per 3 år. Skjermkort vil muligens få en del bedre ytelse og PCI-E SSD disker blir mere populært. DDR4 ram vil bli populært.

 

Men har lite tro på de fleste får 6 kjerner cpuer eller 8 kjerner på sokkel 1151 med det første.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Personlig sitter jeg også med en trang til å oppgradere PCen etter hvert, men jeg kommer definitivt til å vente på den nye generasjonen skjermkort som kommer i løpet av året.

 

Dersom både AMD (Polaris) og Nvidia (Pascal) lever opp til forventningene er det sannsynlig at ytelse per krone vil øke drastisk, blant annet på grunn av overgang fra 28 nm til 14 (og 16) nm FINFET prosess. Det bør øke ytelse per watt, og samtidig redusere kostnaden.

Lenke til kommentar

 

Takk for kjapt og godt svar, jeg er så ubesluttsom, akkurat nå har jeg en PC som "funker", men den trenger en oppgradering i nærmeste framtid. 

Blir nok en helt ny PC, har ikke noen god erfaring med brukt kjøp.

Mitt neste spørsmål blir vel da, hva ville du ha gjort :)

Kjøpe nå eller vente avgjør av en rekke faktorer. Må nesten stille deg noen spørsmål før jeg kan gi et godt svar.

 

1) Hvordan PC har du i dag? Deler/komponenter?

2) Skal du oppgradere den du har i dag, eller kjøpe en helt ny PC fra bunnen av?

3) Hvilke spill spiller du, hva brukes PCen til?

4) Hvilke grafikk innstillinger og oppløsning ønsker du å spille på?

5) Er det helt uaktuelt å kjøpe brukt skjermkort? (Her er det mye å spare)

6) Og til slutt, hva er budsjettet ditt på?

 

Dette ble en del spørsmål, men de er viktige om jeg skal kunne gi noen god eller konkret tilbakemelding ;)

 

1:

Hovedkort: ASUS Z87-PRO, Socket-1150

                        ATX, Z87, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, DP, WiFi, BT,

                        Haswell

Prosessor:  Intel Core i5-4670K Processor

                        Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan,

                        Haswell

 

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA

                        PCI-Express 3.0, "Phantom", GDDR5, DL-DVI-I + DL-DVI-D, HDMI, DP,

                        1150MHz

 

2: Helt ny, selger den jeg har til en kamerat.

 

3: Alltid brukt den til hovedsaklig lettdrevne spill som CS:GO, LoL, WOW, men jeg ønsker nå og drive kommende "krevende" spill på relativ høy instillinger.

 

4: Jeg har for øyeblikket en ASUS VG248QE 24" FHD LED 144Hz, 1ms, 350cd/m² 3D, HDMI, DVI-D, VGA, DP, høyttalere (90LMGG001Q022B1C-), så jeg vil utnytte det den er god for.

5/6: Vil helst ha nytt, men er jo villig til å ta det til vurdering, budsjettet ligger på 10-15k for selve innmaten og kabinettet, alt annet har jeg.

 

Veldig mange gode svar så langt!

Lenke til kommentar

Hvor stor PSU har du? 850 watt?

 

Ville nok heller skaffet GTX 980 eller TI hvis du ikke vil vente.

Og heller overklokket det maksimalt. Eller vurdert GTX 970 i minstefall.\R9 390x.

 

Går vel fort over 15 000 kr for sokkel 2011-03 oppsett må nok overklokke noe der også da de nyeste kun har Haswell-E.

 

Men siden du kun har 1920 x 1080 @ 144 hz så er det noe bortkastet penger med 980 eller kjøpe ny maskin.

Med mindre du har planer om 1600p skjerm eller 4k skjerm med gsyns senere.

 

Nå har det ikke skjedd så mye på cpu platformen så hadde ikke solgt maskinen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor stor PSU har du? 850 watt?

 

Ville nok heller skaffet GTX 980 eller TI hvis du ikke vil vente.

Og heller overklokket det maksimalt. Eller vurdert GTX 970 i minstefall.\R9 390x.

 

Går vel fort over 15 000 kr for sokkel 2011-03 oppsett må nok overklokke noe der også da de nyeste kun har Haswell-E.

 

Men siden du kun har 1920 x 1080 @ 144 hz så er det noe bortkastet penger med 980 eller kjøpe ny maskin.

Med mindre du har planer om 1600p skjerm eller 4k skjerm med gsyns senere.

 

Nå har det ikke skjedd så mye på cpu platformen så hadde ikke solgt maskinen.

Beklager, men jeg forstår ikke helt hva du mener. Er det bortkastet og oppgradere PC-en pga. jeg ikke har 1600p/4k eller mulighet for Gsync på skjermen?

 

Edit: Strømforsyningen er rundt 600W.

 

Mener du at det er en bedre løsning og bare oppgradere skjermkortet?

Endret av Abell
Lenke til kommentar

skaff deg en framtidig GPU som støtter DX12 kjøp 390/390x som du kan flytte inn over i din nye pc dersom du skal oppgradere alt skylake etc..

[Hitman]

http://pic.yupoo.com/ztwss/Fi4HqCZP/medish.jpg  [Division]

 

CORSAIR RM850x 850W PSU

ATX 12V v2.4, 80 Plus Gold, Modular

Varenr: 858088
 
+

 

MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB

PCI-Express 3.0, "Twin Frozr V", DL-DVI-I, HDMI 2.0, 3x DisplayPort

Varenr: 847948

 

eller

 

 
Det er en prisforkjell på 2000kr, og ut ifra tallene du henviser til så er R9 bedre en 980? Vil disse skjermkortene falle drastisk i pris når de nye kortene blir lansert?
 
Lenke til kommentar

Siden du har tenkt helt ny rig, så ville jeg klart gått for X99 plattformen nå. Når budsjettet ditt er under 15k så kan vi utelukke de kommende Broadwell-E prosessorene, siden det eneste nye her er mindre strømforbruk og en 10 kjerner, som garantert vil gå langt over det dobbelte av ditt budsjett. Det er derfor ingen vits med å vente med å kjøpe PC når det kommer til prosessor.

 

Spillene du nevner er heller ikke av de mest krevende, i tillegg til at skjermen din er en 1080p monitor med høy refresh rate. Derfor vil nok heller ikke vente på Pascal være så gunstig, med tanke på at man kan få tak i to 970 kort for 5k på bruktmarkedet, som vil være mer enn nok til det bruket du beskriver. Da det er "lavere" oppløsning, med høy fps som gjelder.

 

Jeg ville derfor satset på bygge en rig nå med 5820k, som har en rimelig kjøleløsning slik som bl.a. Cooler Master h100i, eller bedre. Når det gjelder skjermkort ville jeg vurdert ett GTX 970 (dette er innenfor budsjettet), og gått for et rimelig hovedkort og romselig PSU så du senere kan oppgradere til SLI ved behov.

 

Å vente på nye prosessorer er lite vits, med mindre du skal svi av 30-40k +++, og skal ha det beste av det beste. Og av nye skjermkort er det lite å hente når du ikke har planer om 1440p eller 4k. Jeg ville derfor satset på ny rig med følgende komponenter:

Hovedkort: MSI X99S SLI PLUS (dette er rimelig og billig)

CPU: intel i7 5820k

RAM: 8GB holder, men gå for 16GB om budsjettet tillater det, husk at det må være DDR4.

PSU: Minimum 850W med Bronze sertifisering (80 PLUS).

GPU: Se om du får ett GTX 970 brukt, kan fort spare en 1000 lapp på det ;)

 

Av kjøling ville jeg gått for en rimelig vannkjøling med to vifter.

Kan godt sette opp en liste med deler fra komplett om du vil, men gi meg først et vink på hva du tenker sålangt :)

Lenke til kommentar

Siden du har tenkt helt ny rig, så ville jeg klart gått for X99 plattformen nå. Når budsjettet ditt er under 15k så kan vi utelukke de kommende Broadwell-E prosessorene, siden det eneste nye her er mindre strømforbruk og en 10 kjerner, som garantert vil gå langt over det dobbelte av ditt budsjett. Det er derfor ingen vits med å vente med å kjøpe PC når det kommer til prosessor.

 

Spillene du nevner er heller ikke av de mest krevende, i tillegg til at skjermen din er en 1080p monitor med høy refresh rate. Derfor vil nok heller ikke vente på Pascal være så gunstig, med tanke på at man kan få tak i to 970 kort for 5k på bruktmarkedet, som vil være mer enn nok til det bruket du beskriver. Da det er "lavere" oppløsning, med høy fps som gjelder.

 

Jeg ville derfor satset på bygge en rig nå med 5820k, som har en rimelig kjøleløsning slik som bl.a. Cooler Master h100i, eller bedre. Når det gjelder skjermkort ville jeg vurdert ett GTX 970 (dette er innenfor budsjettet), og gått for et rimelig hovedkort og romselig PSU så du senere kan oppgradere til SLI ved behov.

 

Å vente på nye prosessorer er lite vits, med mindre du skal svi av 30-40k +++, og skal ha det beste av det beste. Og av nye skjermkort er det lite å hente når du ikke har planer om 1440p eller 4k. Jeg ville derfor satset på ny rig med følgende komponenter:

Hovedkort: MSI X99S SLI PLUS (dette er rimelig og billig)

CPU: intel i7 5820k

RAM: 8GB holder, men gå for 16GB om budsjettet tillater det, husk at det må være DDR4.

PSU: Minimum 850W med Bronze sertifisering (80 PLUS).

GPU: Se om du får ett GTX 970 brukt, kan fort spare en 1000 lapp på det ;)

 

Av kjøling ville jeg gått for en rimelig vannkjøling med to vifter.

Kan godt sette opp en liste med deler fra komplett om du vil, men gi meg først et vink på hva du tenker sålangt :)

 

Med x99 så bruker man 4 stk minnebrikker. Finnes ikkje mindre enn 4GB brikker :p Altså 16GB blir det minste for x99, med mindre man vil bare bruke 2 av 4 minnekanaler.

 

800kr for 16GB ddr4 ram:

4x4 2133mhz brikker. Hadde selv disse fra starten av da jeg fikk x99. 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2762056

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du har tenkt helt ny rig, så ville jeg klart gått for X99 plattformen nå. Når budsjettet ditt er under 15k så kan vi utelukke de kommende Broadwell-E prosessorene, siden det eneste nye her er mindre strømforbruk og en 10 kjerner, som garantert vil gå langt over det dobbelte av ditt budsjett. Det er derfor ingen vits med å vente med å kjøpe PC når det kommer til prosessor.

 

Spillene du nevner er heller ikke av de mest krevende, i tillegg til at skjermen din er en 1080p monitor med høy refresh rate. Derfor vil nok heller ikke vente på Pascal være så gunstig, med tanke på at man kan få tak i to 970 kort for 5k på bruktmarkedet, som vil være mer enn nok til det bruket du beskriver. Da det er "lavere" oppløsning, med høy fps som gjelder.

 

Jeg ville derfor satset på bygge en rig nå med 5820k, som har en rimelig kjøleløsning slik som bl.a. Cooler Master h100i, eller bedre. Når det gjelder skjermkort ville jeg vurdert ett GTX 970 (dette er innenfor budsjettet), og gått for et rimelig hovedkort og romselig PSU så du senere kan oppgradere til SLI ved behov.

 

Å vente på nye prosessorer er lite vits, med mindre du skal svi av 30-40k +++, og skal ha det beste av det beste. Og av nye skjermkort er det lite å hente når du ikke har planer om 1440p eller 4k. Jeg ville derfor satset på ny rig med følgende komponenter:

Hovedkort: MSI X99S SLI PLUS (dette er rimelig og billig)

CPU: intel i7 5820k

RAM: 8GB holder, men gå for 16GB om budsjettet tillater det, husk at det må være DDR4.

PSU: Minimum 850W med Bronze sertifisering (80 PLUS).

GPU: Se om du får ett GTX 970 brukt, kan fort spare en 1000 lapp på det ;)

 

Av kjøling ville jeg gått for en rimelig vannkjøling med to vifter.

Kan godt sette opp en liste med deler fra komplett om du vil, men gi meg først et vink på hva du tenker sålangt :)

Tusen takk nok en gang, veldig hjelpsomt.

 

Visst du kunne satt opp en PC, med følgende premisser så hadde jeg vært veldig takknemlig nok en gang :)

 

Jeg har følgende liggende: 

 

Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/500MB/s read/write, reseller box

 

Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

 

- Trenger GPU, CPU, RAM, Strømforsyning, Kabinett + trådløst-nettverkskort

- Stillegående, og stilrent kabinett.

- Skal hovedsaklig bli brukt til spill.

- Visst du mener det er verdt det så oppgrader "komponenten", slik som rammen, siden budsjettet er justerbart :)

 

Dette blir vel en PC som skal kunne drive alle spill en god stund fremover? Mente at før i tiden, så holdt det med rundt 6000 så hadde man en PC som drev så å si alt, mulig jeg er begynt å dra på årene, men alikevel :o

Lenke til kommentar

For å være sikker på å kunne spille DX12 spill eller vulcan spill på maks med SLI oppsett risiker du å må i verstefall opp i i7-5960X.

 

Jeg ville nok hatt SSD disken i raid 0 da 120 GB er litt lite i dag burde minst ha det dobbelte.

 

Har du ddr3 ram før må du over på ddr4 ram da nye hovedkort har vel kun valg for ddr4.

Men kan slippe det om du velge lga 1150 istedenfor.

Det gir kun bedre ytelse på tester lite i spilling generielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...