Gå til innhold

Beste kompaktkamera til 1000-1300 kroner, som får plass i lommen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du får like god bildekvalitet med en god smarttelefon, skal du ha bedre bildekvalitet må du opp i en 3000.- eller mer.

 

Eneste fordelen med et billig kompaktkamera er at du har mulighet for og zoome bedre i forholdt til en smarttelefon.

 

Prøv og finn et entusiastkompaktkameraet Canon S120, da får du meget god bildekvalitet for en rimelig penge.

Like god kvalitet med en smartphone? Er det lov å tvile på det? :p

 

Hadde et billig kompaktkamera til en 700 kroner eller no, og føler dens kvalitet var betydelig bedre enn det jeg tar med min Z3 Compact.

 

Men tenkte kanskje å strekke meg til en 2000 kroner. Eller kanskje jeg skal slå på stortrommen, og bruke litt mer. Får se. Blit forsåvidt ikke aktuelt før i april uansett (om jeg ikke kjøper et til 1000 kroner da), da jeg får inn en del penger da.

 

Greia er at jeg er redd jeg kommer til å være veldig redd for kameraet om det er noe til 4000, og dermed ikke gidder å ha det liggende i lommen til "en hver tid".

Lenke til kommentar

Canon S120 begynner å dra på årene, det bør være mulig å finne noe nyere, bedre og billigere enn det.

 

Ellers så er vel ikke akkurat smarttelefon til 7000 kr et særlig aktuelt forslag til en som vil ha kamera til drøye tusenlappen.

 

Edit: Etterfølgeren til S120 heter vist S200 og koster en del mindre enn S120.

 

Jeg lagde kjapt et skreddersydd søk til deg på prisjakt. Det plukker frem kamera under 3000 kr med 1/2" sensor eller større, f/2 blenderåpning eller større i den vide enden og maks 8x zoom (for å holde kamerastørrelsen nede).

 

Edit2: Glem det, det ser ut som S200 kom samme år som S120 og er noe billigere og dårligere spesielt på video.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg vil nesten påstå at å kjøpe et kamera til kr 1300 i dag er bortkastede penger.

 

Neida jeg prøver ikke å være arrogant, men etter nylige erfaringer så har jeg fått det inntrykket.

 

For en del år siden så kjøpte jeg et Canon Ixus til min mor (i det prisområdet) som fungerte greit og gav bilder som hun var fornøyd med. Da dette i høst startet å "slite" rent teknisk, så kjøpte jeg et nytt Ixus i samme prisområde til min mor. Bildemessig så gav det vel omtrent samme bildekvalitet (det har i allefall ikke vært en utvikling til det bedre), men byggekvaliteten har forringet seg betraktelig. Der Ixus tdligere var av en skikkelig hardplast som gav en metallfølelse, så bestod det nye i stor grad av mykplast som gav et heller dårlig inntrykk. batteriluken virket "slarvete" og kameraet var rett og slett ikke helt pålitelig.

 

Jeg bestemte meg for å kjøpe henne et bedre kamera, fremdeles et lite lommekamera som kunne kjøres automatisk, men denne gangen så ville jeg ha et som også hadde muligheten til å brukes (semi)manuelt, Etter litt diskusjon her på forumet så var det Canon S120 jeg hadde mest lyst til å kjøpe, problemet var bare at ingen har det inne på butikk lenger. I følge prisgude/prisjakt så skal Japan Photo ha dette inne, men det er ikke å finne på deres nettsider. Interfoto skulle få det inn i følge deres sider, men en mail dit bekreftet min mistanke om at dette kameraet var ute av produksjon og var nå utilgjengelig.

 

Jeg var rådvill og bestemte meg å vente til jeg skulle en tur til nærmeste "storby" for å se hva elektronikksjappene hadde inne og da få "testet" alternativene der (ingen av de hadde heller ikke S120 inne iflg nettsidene). Da jeg gikk inn på den første elektronikksjappa så stod der utrolig nok en demoversjon av S120 og det skulle ikke mye fikling til før jeg kjøpte denne.

Bildekvaliteten som S120 gir iforhold til den billige Ixusen er som dag og natt, det fungerer godt som "point and shoot" for min mor og det har greie nok innstillinger for at jeg kan låne det de få gangene jeg trenger et ekstra lommevennlig kamera. Dessverre så tviler jeg på at du klarer å finne et nytt eksemplar av dette kameraet (et brukt kan også være vanskelig å finne).

 

Nå ble det bare Canon jeg "testet", men hadde jeg ikke funnet demoversjonen av S120 så hadde jeg nok satset på et annen merke (hvilket vet jeg ikke), siden jeg mener at de rimelige Ixus'ene (under 1500 kr) bare er "møkk". Jeg skal ikke svare for kameraer av andre merker i samme prisklasse,

Når jeg ser på prisguiden/prisjakt vedrørende det som finnes på butikkene så ser jeg at utvalget har blitt betydelig dårligere de siste årene og mange av de som står oppført finnes bare i noen få butikker (utgåtte produkter, antar jeg). 

 

Skal jeg komme med et råd så er det (hvis mulig) å satse på et budsjett over kr 2000 (minimum), sjekke byggekvalitet og bildekvalitet (hvis mulig) og kjøpe et kamera som ikke bare er lommevennlig men som også gir en bildekvalitet som gjør at du ikke føler at du kaster bort pengene.

 

Jeg skal ikke fraråde deg å kjøpe et kompaktkamera, men jeg mener oppriktig at du får mest glede av et kamera som gir en relativt god bildekvalitet og som ikke bare er billig.

 

Hvis du har mulighet til å bruke "ekstra mye" penger (3000+) så ville jeg ha vurdert Sony RX 100. Ikke den nyeste versjonen (versjon 4 til en pris rundt 10K) men den originale som fremdeles selges til ca kr 3500. Jeg har ikke prøvd det, men jeg leser fremdeles mye positivt om det på nettet. Uten om det så er rådet mitt å gå på fotobutikkene/elektronikksjappene og se hva som er tilgjengelig, sjekk byggekvalitet og hvis mulig få tatt noen bilder med de for å se hva de leverer av bildekvalitet.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Originale RX100 er et kompaktkamera jeg også har hørt mye positivt om, men man skal ha romslige bukser om det skal bli behagelig å gå med i bukselomma.
 
Veldig lav pris er som sagt et element som begrenser både kvalitet og brukeropplevelse. Et element som gjør kameraer dyrere og dårligere er miniatyrisering. Dersom trådstartarter går med på å handle et vesentlig bedre kamera, i prisklassen 2000-5000 så kan det også være verd å se på hvor mye mer man får for pengene om man tillater kameraet å være noe større. For å ta et utgangspunkt i RX100 til 3500 kr, som allerede er bukselommefiendtlig med sine 101,6 × 58,1 × 35,9 mm og 240 gram så går det an å sjekke om det finnes noe større kameraer i den prisklassen som har større sensor eller større blender eller andre bedre egenskaper. Gi beskjed om dette er uaktuelt for deg!

 

Jeg gjorde først et nytt søk på prisklassen opp til 5000 kr og fant flere lignende kameraer som RX100, men spesifikasjonene avslører ikke noen store forskjeller/forbedringer sammenlignet med RX100.

 

Så søkte jeg på systemkameraer opp til 5000 kr, men det er vanskeligere å få et godt søk på størrelse så her har jeg manuelt plukket frem noen av de minste alternativene inkludert et kompakt objektiv.

 

Sony A5000 med 16-50mm f/3,5-5,6 til 3000 kr

Olympus E-PL7 med 14-42mm f/3,5-5,6 til 4800 kr

Samsung NX3000 med 16-50mm f/3,5-5,5 til 3000 kr

Samsung NX3300 med 16-50mm f/3,5-5,5 til 2900 kr

Panasonic GM1 med 12-32mm f/3,5-5,6 til 3700 kr

Nikon 1 J5 med 10-30mm f/3,5-5,6 til 3900 kr

 

Edit: Sammenligning av egenskaper

Edit: Sammenligning av størrelse S120 vs RX100 mot systemkameraene med objektiv

Edit: Nå er jeg stor fan av å bruke søker så av disse vil jeg trekke frem det eneste som har det, Panasonic GM5. Google elektronisk søker (EVF, electronic viewfinder) for å se hva det er for noe. Personlig liker jeg søker fordi det gir en mer naturlig og stødigere måte å holde kameraet på. Det har mye å si for både brukeropplevelsen og bilderesultatet. Ellers så må jeg nevne at de største kameraene i størrelsesammenligningen har tekniske fordeler (sensorstørrelse, sensitivitet) fremfor de mindre. Størrelse og kvalitet har en fysisk sammenheng.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Greia er at jeg er redd jeg kommer til å være veldig redd for kameraet om det er noe til 4000, og dermed ikke gidder å ha det liggende i lommen til "en hver tid".

Jeg har en Panasonic LX3 som jeg bruker til alt mulig, kjøpte en lærfutteral på Ebay for noen tiere. Selv om kameraet mitt er fra 2009 så ser det like bra ut og det har blitt brukt hardt i forskjellige miljøer med både regn og mye svevestøv uten problemer.

 

Billige kompaktkameraer er en utdøende rase som aller helst burde blitt satt på lista over utrydningstruet dyr, så de blir ikke oppdatert så ofte lengre og utviklingen har vært nedadgående i det siste.

 

Det er omtrent ingen som kjøper disse lengre siden moderne smarttelefoner gir omtrent samme bildekvalitet og da har man med seg kameraet hele tiden, så enten anbefaler jeg at du spanderer på deg et entusiastkompaktkamera eller bruker pengene på og kjøpe en telefon med et god kamera.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

litt mere brutalt å holde seg til 1200-1500,-

men denne virker på meg å være mere i nærheten av spec/ ønske prismessig:

 

http://www.lefdal.com/product/foto-og-video/kompaktkamera/IXUS180BLK/canon-ixus-180-kompaktkamera-sort

 

(eller: http://www.lefdal.com/product/foto-og-video/kompaktkamera/POWSSX710HSBK/canon-powershot-sx710-hs-ultrazoomkamera-sort )

Endret av Sandman1
Lenke til kommentar

litt mere brutalt å holde seg til 1200-1500,-

men denne virker på meg å være mere i nærheten av spec/ ønske prismessig:

 

http://www.lefdal.com/product/foto-og-video/kompaktkamera/IXUS180BLK/canon-ixus-180-kompaktkamera-sort

 

(eller: http://www.lefdal.com/product/foto-og-video/kompaktkamera/POWSSX710HSBK/canon-powershot-sx710-hs-ultrazoomkamera-sort )

 

Det er mulig de er bedre enn ingenting, men for samme pris fikk jeg en utstillingsmodell av Fuji XQ1 som gir mye bedre bilder i de fleste situasjoner.

 

Jeg ville heller kjøpt et Canon S100/110/120 brukt, du får dem fra tusenlappen på Finn:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70412864

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...