Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når for gammel til å få barn?


Anbefalte innlegg

Har dere en tanke om det. Jeg har barn da. Og er kjempefornøyd med det. Må ikke ha flere barn i det hele tatt. Er fornøyd. Men jeg utelukker ikke flere barn dersom jeg engang skulle treffe en som ville ha det så tenker jeg at jeg kan få inntil jeg fyller 45.. Høres helt villt ut. Og jeg mener at det er egentlig for gammelt , hva mener dere? Men forstår de som har ingen, at de gjerne vil ha barn så sent. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får svare deg her også... Tihi :p Men jeg tenker to ting

Jeg ser egentlig ikke helt hvorfor jeg skal få barn så sent at jeg ikke får sett de vokse opp selv. Så det tar jo ca 6år+10->18 år med utdanning. vel, 45 år høres som en grei grense. 

Den andre tanken er noe jeg har lest innenfor biologien engang i tiden. Det begynner vel å bli en stund siden så husker ikke akuratt noe eksakt tid. Men det handlet om at det var større sannsynelighet at du fikk tvillinger eller trillinger rundt år 30. Men den andre tingen har noe med eggestokkene og gjøre. Det har jo noe med at du blir født, eller utvikler eggestokkene, eller alle eggene du har engang i livet, og kroppen vil altid dele ut de beste eggene i starten av livet, slik at de beste eggene blir brukt. Men skjønt i slutten av tredve årene 38år + Så begynte de dårlige eggene å komme til. Det kunne være litt fatalt for barnet i forhold til sykdommer og problemer. Men dette er kanskje jeg husker feil. ^^ Men jeg hadde nok lest meg litt opp på det, om du skulle hatt barn i eldre tid. Ikke snakk om at større sjangs for ryggproblemer osv. :) Men det går jo ann å prate med legen, og vist du har gått på prevasjons middel som gjør at du ikke får mensen. Bevarer du jo de gode eggene. Så det er jo mange smutt hull :)

 

Lenke til kommentar

Jeg tenker mest på at en også skal ha energi og føle at en kan følge opp barna, ikke hva den biologiske klokka til hver enkelt sier......

 

Med det så mener jeg, at å få barn ved 45 år, så er en da f.eks. 60 år gammel når barnet når sin konfirmasjons alder. Da vil jeg heller være bestefaren enn faren, men det er selvfølgelig kun min personlige mening.

 

Jeg føler selv at jeg fikk barn i det seneste laget (jeg fylte 31 og 35 år da barna våre ble født), for det krever en del å følge opp med barnas aktiviteter og egen ganske krevende fysiske jobb. Jeg har ingen problemer med å følge opp bare så det er klart, men i noen tilfeller så kunne jeg helt klart tenkt meg noen år yngre. En merker at en har blitt ‹‹voksen›› for å si det slik, men når enhver føler seg ‹‹for gammel›› er jo selvfølgelig veldig individuelt.

 

At en blir litt eldre før en får barn har jo også sine positive sider, for en har jo mye mer livserfaring og er mer moden, ofte så er jo også økonomien bedre (uten at det heller er en fasit).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har dere en tanke om det. Jeg har barn da. Og er kjempefornøyd med det. Må ikke ha flere barn i det hele tatt. Er fornøyd. Men jeg utelukker ikke flere barn dersom jeg engang skulle treffe en som ville ha det så tenker jeg at jeg kan få inntil jeg fyller 45.. Høres helt villt ut. Og jeg mener at det er egentlig for gammelt , hva mener dere? Men forstår de som har ingen, at de gjerne vil ha barn så sent. 

 

45 ja, da er du 65 når ungen er 20 år. Du utsetter også fosteret for mye, det er veldig mange risikoer relatert til å få barn sent. At ungen blir mongoloid er det mye høyere sjanse for.

 

Jeg vil si at en passe maxalder ligger på rundt 35 år. Fysisk sett så bør man vel være mellom 20 og 30, de fleste har vel nok med 10 barn :p

Lenke til kommentar

Får svare deg her også... Tihi :p Men jeg tenker to ting

 

Jeg ser egentlig ikke helt hvorfor jeg skal få barn så sent at jeg ikke får sett de vokse opp selv. Så det tar jo ca 6år+10->18 år med utdanning. vel, 45 år høres som en grei grense. 

 

Den andre tanken er noe jeg har lest innenfor biologien engang i tiden. Det begynner vel å bli en stund siden så husker ikke akuratt noe eksakt tid. Men det handlet om at det var større sannsynelighet at du fikk tvillinger eller trillinger rundt år 30. Men den andre tingen har noe med eggestokkene og gjøre. Det har jo noe med at du blir født, eller utvikler eggestokkene, eller alle eggene du har engang i livet, og kroppen vil altid dele ut de beste eggene i starten av livet, slik at de beste eggene blir brukt. Men skjønt i slutten av tredve årene 38år + Så begynte de dårlige eggene å komme til. Det kunne være litt fatalt for barnet i forhold til sykdommer og problemer. Men dette er kanskje jeg husker feil. ^^ Men jeg hadde nok lest meg litt opp på det, om du skulle hatt barn i eldre tid. Ikke snakk om at større sjangs for ryggproblemer osv. :) Men det går jo ann å prate med legen, og vist du har gått på prevasjons middel som gjør at du ikke får mensen. Bevarer du jo de gode eggene. Så det er jo mange smutt hull :)

 

 

Jeg har faktisk gått i hele mitt nesten 40 år gammelt liv uten prevensjon du ;) Allikevel har jeg kun lykkes med å få to barn. Men legene har aldri funnet en årsak som gjør at jeg ikke kan få. De vet ikke årsaken til det. Men akkurat nå så har jeg funnet en indre ro med at det ikke blir flere barn. Men faktisk... så tenker jeg at dersom jeg møter en mann som vil det som ikke har selv, så ville jeg gått med på å få :) Men føler meg egentlig for gammel nå ja. Men jeg hadde faktisk sagt ja om en mann ønsket ;) 

Lenke til kommentar

Har dere en tanke om det. Jeg har barn da. Og er kjempefornøyd med det. Må ikke ha flere barn i det hele tatt. Er fornøyd. Men jeg utelukker ikke flere barn dersom jeg engang skulle treffe en som ville ha det så tenker jeg at jeg kan få inntil jeg fyller 45.. Høres helt villt ut. Og jeg mener at det er egentlig for gammelt , hva mener dere? Men forstår de som har ingen, at de gjerne vil ha barn så sent. 

Sannsynligheten for å bli gravid etter 35 faller betraktelig for hvert år.

Sannsynligheten for å miste barnet under graviditet etter 35 øker for hvert år.

Sannsynligheten for å få et barn med kromosomfeil etter 35 øker for hvert år. For ei dame på 25 er sannsynligheten for kromosomfeil hos barnet ca 1/1250. For ei dame på 40 er sannsynligheten ca 1/100.

Sannsynligheten for prematur fødsel eller undervektig barn øker hos eldre mødre.

Sannsynligheten for at moren får morkakeløsning, preeklampsi, eller svangerskapsdiabetes mens hun er gravid øker med alderen.

Sannsynligheten for å få et autistisk barn øker med alderen. En 40 år gammel mor har 77% høyere sannsynlighet for å få et autistisk barn enn en 25 år gammel mor. En mor på 40 har en sannsynlighet på ca 4,4/1000 for å få et autistisk barn.

Sannsynligheten for dødfødsel eller at moren omkommer under fødselen øker med alderen.

 

Kilder:

http://www.babycenter.com/404_what-are-the-risks-of-having-a-baby-if-im-35-or-older_3127.bc

http://www.webmd.com/brain/autism/news/20100208/autism-risk-rises-with-mothers-age

 

I tillegg vil oppveksten til barnet muligens bli sinnsykt kjedelig med gamle foreldre. Foreldre som er mest opptatt av å slappe av i sofaen fordi de ikke har energi eller helse til å finne på noe gøy er kjedelige. Når barnet er ti, er mora i 50-åra og faren sannsynligvis eldre enn mora. Sannsynligheten for sykemelding av foreldre øker med alderen, noe som gir lavere inntekt til å ta seg av barnet.

 

Min anbefaling: Dropp det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har dere en tanke om det. Jeg har barn da. Og er kjempefornøyd med det. Må ikke ha flere barn i det hele tatt. Er fornøyd. Men jeg utelukker ikke flere barn dersom jeg engang skulle treffe en som ville ha det så tenker jeg at jeg kan få inntil jeg fyller 45.. Høres helt villt ut. Og jeg mener at det er egentlig for gammelt , hva mener dere? Men forstår de som har ingen, at de gjerne vil ha barn så sent. 

Sannsynligheten for å bli gravid etter 35 faller betraktelig for hvert år.

Sannsynligheten for å miste barnet under graviditet etter 35 øker for hvert år.

Sannsynligheten for å få et barn med kromosomfeil etter 35 øker for hvert år. For ei dame på 25 er sannsynligheten for kromosomfeil hos barnet ca 1/1250. For ei dame på 40 er sannsynligheten ca 1/100.

Sannsynligheten for prematur fødsel eller undervektig barn øker hos eldre mødre.

Sannsynligheten for at moren får morkakeløsning, preeklampsi, eller svangerskapsdiabetes mens hun er gravid øker med alderen.

Sannsynligheten for å få et autistisk barn øker med alderen. En 40 år gammel mor har 77% høyere sannsynlighet for å få et autistisk barn enn en 25 år gammel mor. En mor på 40 har en sannsynlighet på ca 4,4/1000 for å få et autistisk barn.

Sannsynligheten for dødfødsel eller at moren omkommer under fødselen øker med alderen.

 

Kilder:

http://www.babycenter.com/404_what-are-the-risks-of-having-a-baby-if-im-35-or-older_3127.bc

http://www.webmd.com/brain/autism/news/20100208/autism-risk-rises-with-mothers-age

 

I tillegg vil oppveksten til barnet muligens bli sinnsykt kjedelig med gamle foreldre. Foreldre som er mest opptatt av å slappe av i sofaen fordi de ikke har energi eller helse til å finne på noe gøy er kjedelige. Når barnet er ti, er mora i 50-åra og faren sannsynligvis eldre enn mora. Sannsynligheten for sykemelding av foreldre øker med alderen, noe som gir lavere inntekt til å ta seg av barnet.

 

Min anbefaling: Dropp det.

 

huh, der ja! Fikk vi litt tall på det, Kanskje litt dumt at vi normenn blir foreldre så sent som vi gjør? :) 

Lenke til kommentar

 

 

Har dere en tanke om det. Jeg har barn da. Og er kjempefornøyd med det. Må ikke ha flere barn i det hele tatt. Er fornøyd. Men jeg utelukker ikke flere barn dersom jeg engang skulle treffe en som ville ha det så tenker jeg at jeg kan få inntil jeg fyller 45.. Høres helt villt ut. Og jeg mener at det er egentlig for gammelt , hva mener dere? Men forstår de som har ingen, at de gjerne vil ha barn så sent. 

Sannsynligheten for å bli gravid etter 35 faller betraktelig for hvert år.

Sannsynligheten for å miste barnet under graviditet etter 35 øker for hvert år.

Sannsynligheten for å få et barn med kromosomfeil etter 35 øker for hvert år. For ei dame på 25 er sannsynligheten for kromosomfeil hos barnet ca 1/1250. For ei dame på 40 er sannsynligheten ca 1/100.

Sannsynligheten for prematur fødsel eller undervektig barn øker hos eldre mødre.

Sannsynligheten for at moren får morkakeløsning, preeklampsi, eller svangerskapsdiabetes mens hun er gravid øker med alderen.

Sannsynligheten for å få et autistisk barn øker med alderen. En 40 år gammel mor har 77% høyere sannsynlighet for å få et autistisk barn enn en 25 år gammel mor. En mor på 40 har en sannsynlighet på ca 4,4/1000 for å få et autistisk barn.

Sannsynligheten for dødfødsel eller at moren omkommer under fødselen øker med alderen.

 

Kilder:

http://www.babycenter.com/404_what-are-the-risks-of-having-a-baby-if-im-35-or-older_3127.bc

http://www.webmd.com/brain/autism/news/20100208/autism-risk-rises-with-mothers-age

 

I tillegg vil oppveksten til barnet muligens bli sinnsykt kjedelig med gamle foreldre. Foreldre som er mest opptatt av å slappe av i sofaen fordi de ikke har energi eller helse til å finne på noe gøy er kjedelige. Når barnet er ti, er mora i 50-åra og faren sannsynligvis eldre enn mora. Sannsynligheten for sykemelding av foreldre øker med alderen, noe som gir lavere inntekt til å ta seg av barnet.

 

Min anbefaling: Dropp det.

 

huh, der ja! Fikk vi litt tall på det, Kanskje litt dumt at vi normenn blir foreldre så sent som vi gjør? :)

 

Jeg ble ganske tidlig mamma, men jeg var jo heldig da som fikk muligheten til å bli det. Jeg ønsket å bli ung mamma, og fikk viljen min igjennom. Men det er nok mange som ønsker det, som ikke får situasjoner til det. Og da forstår jeg at de ikke vil gi opp å få barn. Og at dersom de ikke har oppnådd å få et barn innen de fyller 40, så vil de nok gjerne ønske å få oppleve det selv etter fyllte 40 og opp mot 46 år kanskje. Noen gir det opp gjerne, og tenker at de kan leve et liv uten barn. Spørs hvordan man ser det.  

 

Jeg husker at da jeg ventet mitt første barn, så tok jeg utdannelse- et kurs. Der var det mange situasjoner å høre blant de andre som deltok på kurset. To av dem fortalte meg at de ikke kunne få barn. De visste ikke at jeg var gravid altså. Alderen på dem var 34 og 45 år. Altså godt voksne. Jeg var bare 19 år den gangen. 

De var ganske deprimerte og slet med det tror jeg. Hun ene brøt i gråt for ingenting omtrent, og måtte løpe ut på toalettet da vi satt i kurstimene. Men tilslutt så betrodde hun seg til meg, og fortalte om sine depresjoner i forhold til det å ikke bli gravid etter å ha forsøkt i 10 år. 

Jeg vet at jeg var heldig som ble gravid så tidlig. Og at jeg kunne ha risikert å ikke fått barn i det hele tatt. Det er ingen selvfølge å få barn. Og jeg tenker tanken: hvordan hadde mitt liv vært dersom jeg satt her alene nå uten barn? Skremmende tanke ... for jeg føler meg ganske tom av bare tanken....ganske tom.... 

 

Men faktisk: jeg tror jeg hadde gitt opp å få barn dersom jeg var så gammel som nå og aldri hadde fått noen, men jeg hadde hatt mulighetene åpne dersom jeg fikk sjansen til det. 

 

Jeg tenker også på dnafeil-down syndrom osv. Men av og til vil man bare ta en sjanse. Og forstår dem som gjør det. 

 

Noen som er snart 40 eller over 40 som ikke har fått barn som ønsker det eller har gitt det opp? Er bare å prate om det her. Jeg har forståelse for at det kan være en vond følelse, men det jeg har å si til dem som ikke får barn er: Det er ansvar. Det er bekymringer, som følger med. Gleden er stor!. Men alt har sin pris uansett. Så det kan være en trøst til de som ikke får eller har fått oppfyllt ønske sitt. 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...