Gå til innhold

Vil dere anbefale Surface Pro 4?


After8

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har siklet etter en Surface Pro 4 i noen uker nå. Men på grunn av prisen ønsker jeg å få innspill fra dere før jeg eventuelt kjøper en. 

 

Planen er at Surfacen skal erstatte mine nåværende nettbrett (Nexus 7/iPad 1st gen), samt min nåværende laptop. 

 

Jeg har alltid vært stor tilhenger av Microsoft, og jeg må si at jeg rett og slett elsker utseendet til Windows 10. Nå har jeg aldri fått muligheten til å teste en Surface Pro 4 selv, så jeg aner ikke hvordan nevnte operativsystem funker på et nettbrett. Synes du det fungerer greit? Synes du tastaturet fungerer greit, og pennen som følger med? Jeg har så mange spørsmål! 

 

Surfacen skal hovedsakelig brukes til skole og arbeid. Word, Excel og PowerPoint er ting jeg må ha. Det hadde ikke gjort meg noe om det i tillegg var mulig å spille spill på den (Typisk "nettspill" og spill som ikke krever så mye). 

 

Jeg har også en uvane med å kjøre flere programmer samtidig, og ha flere faner i nettleseren oppe på samme tid. Er dette noe problem for Surfacen?

 

På grunn av prisen så ønsker jeg meg et nettbrett som kan vare i mange år fremover. Kan Surfacen tåle mange års bruk?

 

 

Akkurat nå står det mellom 128 GB / Intel Core m3 - 4 GB RAM og 128 GB / Intel Core i5 - 4 GB RAM.

 

Som nevnt så skal surfacen erstatte min nåværende laptop. En sjelden gang hender det at jeg driver med litt videoredigering på fritiden. Kan en av disse enhetene takle dette, eller må jeg opp på 8 GB RAM?

 

Jeg tror ikke jeg trenger mer enn 128 GB, så lenge jeg har tilgang til Dropbox. 
 
Så på grunnlag av alt det jeg har kommet med nå. Synes du Surface Pro 4 høres ut som et greit nettbrett for meg, og mitt bruk? 
 
Hva er dine erfaringer med Surface Pro 4? Er du fornøyd med kjøpet? Er det noe du misliker med den?
 
 
Det var egentlig det jeg kom på nå, selv om jeg var sikker på at jeg hadde flere spørsmål på lur. Jeg får vel spørre etterhvert som jeg kommer på mer. 
 
Jeg takker og bukker for alle svar, på forhånd!  :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Har ikke Surface selv men  du spør litt generelt også så jeg prøver på et svar.

 

Jeg har en HP Stream 7 som jeg slengte Windows 10 på. Den ble raskere, og da snakker vi på en 1000kr-tablet med treg cpu, treg gpu, og 1GB RAM. Samtidig har jobben satt flere til å å teste ut Surface 4, og der er det misnøye rundt både BSOD, dockingproblemer, og alt mulig annet, inkludert horribel batteritid. Tar dog ikke alt det like seriøst da de folka har mer problemer med en top-of-the-line Surface 4 enn jeg har med min 1000-krs Stream 7.

 

Dog er det meste av min erfaring med Windows-tablet ironisk nok på en iPad. Bruker en iPad Air 2 med 4G, hvor jeg kan fjernstyre både en kraftig stasjonær privatPC med Windows og en jobbPC med tilgang til Windows-only jobbfunksjoner. Såpass mye av programvaren jeg bruker på iOS har ingen Windows-erstatning, så kunne aldri brukt Windows som daily driver.  

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Så lenge nettbrettet kjører Windows, og at det er mulig å koble til tastatur, så skal jeg vurdere det  :) Finner jeg et billigere som fungerer like greit, så er jo det et stort pluss. 

 

Jeg tok en titt på HP Stream 7 som du anbefaler. Som sagt så skal nettbrettet erstatte laptopen min, og da blir muligens 7" skjerm litt for lite å rutte med. Men takk for tipset uansett!  :wee:

 

Er du fornøyd med din iPad Air 2? Jeg har sett litt på den nå, men har ikke funnet noe tastatur med ÆØÅ enda. Finnes det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ikke misforstå - jeg anbefaler ikke Stream 7. Jeg kjøpte den som et leketøy, og det er heller irriterende å gjøre noe på en så liten skjerm - poenget var bare at Windows 10 gjorde den bedre, og at jeg har hørt folk klage på ting på Surface 4 som jeg ikke kjenner meg igjen på hos Stream 7. 

 

Og ja, jeg er fornøyd med iPad Air 2. Og ja, selvfølgelig finnes det ÆØÅ-tastatur til den, stort sett alle tastatur som selges i norge har det. Du kunne uansett ha brukt generiske USB (via overgang) eller Bluetooth-tastatur på den. Ryktes også Air 2 om 3 ukers tid (annonsering 15 mars). 

 

Vil hverken anbefale eller ikke enbefale iPad Air, da iPad Air og Surface 4 strengt talt ikke bør være kandidater til samme valget ved mindre du ikke egentlig vet hva du vil ha. For min del har iOS software som det ikke finnes tilsvarende til på Windows eller Android, så da er valget klart. 

 

Jeg ville anbefalt deg å kjøpe på Elkjøp når du først kjøper noe. Siden du er såpass usikker på hva du vil så har du da 30 dager på å prøve produktet før du eventuelt må levere det tilbake eller gjøre kjøpet endelig. 

Lenke til kommentar

Aha, da skjønner jeg! Tusen takk for svar. Kan jeg spørre deg hvilke software du bruker til iOS som ikke finnes til Windows eller Android? Det kan plutselig hende det er apper også jeg trenger, uten at jeg selv er klar over det.

 

Det med å kjøpe på Elkjøp hørtes jo genialt ut! 

 

Er det absolutt ingen andre her på Diskusjon.no som eier en Surface Pro 4, og som kan komme med innspill? :)

Endret av After8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Det er egentlig litt forskjellig, men det går mye på PDF-håndtering. Det finnes apper som har tilsvarende funksjoner på Windows, men de er gjerne ekstremt dyre, tilpasset bruk av mus, og generelt lagt opp for å være noe du bruker på en stasjonær PC med litt futt i.

 

"Policyen" til Windows-utviklere ser til å være at de lager enklere software til nettbrettbruk, og lar mer profesjonell software få leve videre med høye systemkrav og nærmest krav til mus. Samtidig har fremveksten til iOS gjort at stadig flere utviklere prøver seg på mer profesjonelle funksjoner der, og siden du ikke fysisk kan bruke mus eller en stasjonær enhet der, er resultatet gjerne at de lager programvare som Windows-utviklere "ikke gidder". Her er et godt eksempel: https://readdle.com/products/pdfoffice 

 

Siden PDF er alfa og omega for det jeg gjør så flokker jeg til den platformen jeg føler gjør PDF-formatet verdig. 

Lenke til kommentar

Aha, da skjønner jeg! Tusen takk for svar. Kan jeg spørre deg hvilke software du bruker til iOS som ikke finnes til Windows eller Android? Det kan plutselig hende det er apper også jeg trenger, uten at jeg selv er klar over det.

 

Det med å kjøpe på Elkjøp hørtes jo genialt ut! 

 

Er det absolutt ingen andre her på Diskusjon.no som eier en Surface Pro 4, og som kan komme med innspill? :)

Jeg er eier av SP4 i5 4gb

Er nå på min 4 Surface, begynte med Surface RT, gikk så til Surface 2, så til SP3 og nå til slutt SP4.

Jeg er av den typen som bruker svært lite apper. For meg handler det mest om å kunne gjøre det jeg vil gjøre på en vanlig PC, og der er Surface overlegen alt annet. 

Størrelsen er ypperlig, batteritiden likeså. Bruker SP4 til alt, møter, fritid osv. 

Kona har en SP3 som hun bruker på skole, hvor mange med iPad sikler etter den når man ser hvor lettvint hun jobber med den, med pennen og de andre MS programmene som OneNote, Officelens og Officepakken. 

 

Så jeg kan varmt anbefale en SP4 utifra mine preferanser. Apputvalget for de som er avhengig av det vil utvikle seg gradvis nå som utviklere får øynene opp for Universal Apps, 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
 

 

 

Jeg er eier av SP4 i5 4gb

Er nå på min 4 Surface, begynte med Surface RT, gikk så til Surface 2, så til SP3 og nå til slutt SP4.

Jeg er av den typen som bruker svært lite apper. For meg handler det mest om å kunne gjøre det jeg vil gjøre på en vanlig PC, og der er Surface overlegen alt annet. 

Størrelsen er ypperlig, batteritiden likeså. Bruker SP4 til alt, møter, fritid osv. 

Kona har en SP3 som hun bruker på skole, hvor mange med iPad sikler etter den når man ser hvor lettvint hun jobber med den, med pennen og de andre MS programmene som OneNote, Officelens og Officepakken. 

 

Så jeg kan varmt anbefale en SP4 utifra mine preferanser. Apputvalget for de som er avhengig av det vil utvikle seg gradvis nå som utviklere får øynene opp for Universal Apps, 

 

 

 

Tusen takk for et godt svar, Stig-Arne!

 

Jeg var en tur på Elkjøp i dag, der jeg fikk testet den. Det var helt fantastisk, og jeg fikk enda mer lyst på den nå! Uheldigvis fikk jeg ikke testet pennen. Fungerer den greit? 

Hvor stor harddisk har du på din maskin? Planen var egentlig å gå for 128GB-versjonen, men selgeren insisterte på at dette var for lite (At Windows tok rundt 20GB). 

 

Som sagt så ønsker jeg et nettbrett som skal erstatte min nåværende laptop, så fravær av apper kommer ikke til å bli et problem. Hvis jeg absolutt trenger et par Android-apper, så kan jeg installere DuOS.

 

 

Jeg bestemte meg for å vente litt før jeg skrev et svar her i tråden, i håp om at flere ville ha kommet med anbefalinger. Tråden har 614 visninger. Det må da være i alle fall én av dere som har en Surface Pro 4?  :)

 

På grunn av den høye prisen, ønsker jeg å være hundre prosent sikker før jeg kjøper en. Det er ikke noe problem med budsjettet, det er bare det at jeg liker å være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

I tiden siden tråden startet har jeg da rukket å kjøpe en Windows tablet til, da en 10" som på megatilbud kostet en tusenlapp. 1280x800 skjerm, 2GB RAM, 32GB ROM og en quad core Atom Z3735F er et godt stykke unna Surface 4 specs, men samtidig så er det en Windows tablet i normal størrelse. 

 

Jeg har blitt veldig imponert over hva 1000kr windows tablet gir, selv om nok forbauselsen er mest over at den kjører windows. Hatt den med på jobb, og da ble den liggende til fordel for iPaden fortere enn svint. Det er en slik enhet jeg ville gitt armen min for for noen år tilbake, men som rett og slett ikke er interessant lenger for min del, annet enn et slags leketøy. Alt jeg gjør på den er tregere enn iPaden, og da snakker jeg ikke om prosessorkraft. 

 

Ironisk nok fikk jeg leke med en Surface 4 i dag jeg også. Skjermforskjellen merket jeg fort, samt ytelse, men den irriterte meg fort på de samme tingene som 1000kr-brettet mitt gjør. 

 

Kanskje enda mer ironisk prøvde jeg den i en butikk jeg bar for å kjøpe mus - en av to mus jeg vet om i verden som fungerer på en iPad uten jailbreak, og da kun i én app. Til gjengjeld er det den beste pc-fjernstyringsappen på markedet, Jump Desktop, som i praksis betyr at jeg nå kan fjernstyre både hjemme- og jobb-pc fra iPad med mus. Jeg vil si det fortsatt er en nisje - du må ha tilgang til raskt nok nett hele tiden til at det skal gå, og ha tilgang til PC som kan fjernstyres - men jeg kunne ikke vært mer fornøyd med løsningen. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg er eier av SP4 i5 4gb

Er nå på min 4 Surface, begynte med Surface RT, gikk så til Surface 2, så til SP3 og nå til slutt SP4.

Jeg er av den typen som bruker svært lite apper. For meg handler det mest om å kunne gjøre det jeg vil gjøre på en vanlig PC, og der er Surface overlegen alt annet. 

Størrelsen er ypperlig, batteritiden likeså. Bruker SP4 til alt, møter, fritid osv. 

Kona har en SP3 som hun bruker på skole, hvor mange med iPad sikler etter den når man ser hvor lettvint hun jobber med den, med pennen og de andre MS programmene som OneNote, Officelens og Officepakken. 

 

Så jeg kan varmt anbefale en SP4 utifra mine preferanser. Apputvalget for de som er avhengig av det vil utvikle seg gradvis nå som utviklere får øynene opp for Universal Apps, 

 

 

 

Tusen takk for et godt svar, Stig-Arne!

 

Jeg var en tur på Elkjøp i dag, der jeg fikk testet den. Det var helt fantastisk, og jeg fikk enda mer lyst på den nå! Uheldigvis fikk jeg ikke testet pennen. Fungerer den greit? 

Hvor stor harddisk har du på din maskin? Planen var egentlig å gå for 128GB-versjonen, men selgeren insisterte på at dette var for lite (At Windows tok rundt 20GB). 

 

Som sagt så ønsker jeg et nettbrett som skal erstatte min nåværende laptop, så fravær av apper kommer ikke til å bli et problem. Hvis jeg absolutt trenger et par Android-apper, så kan jeg installere DuOS.

 

 

Jeg bestemte meg for å vente litt før jeg skrev et svar her i tråden, i håp om at flere ville ha kommet med anbefalinger. Tråden har 614 visninger. Det må da være i alle fall én av dere som har en Surface Pro 4?  :)

 

På grunn av den høye prisen, ønsker jeg å være hundre prosent sikker før jeg kjøper en. Det er ikke noe problem med budsjettet, det er bare det at jeg liker å være på den sikre siden. 

 

Jeg har 128 GB versjonen. Min forrige SP3 hadde jeg kun 64 GB. Det syntes jeg ble i knappeste laget.

Pr. dags dato har jeg 59,2 GB ledig. Og har jo fortsatt muligheten til å bruke minnekort for å utvide lagringen.

Så jeg personlig ser ikke behovet for mer enn 128 GB. 

Pennen liker jeg å bruke på møter, da noterer jeg for hånd. Madammen bruker denne mye på forelesninger (hvor igjen de med iPad sitte å måper ;) )

Beste er jo å handle på Elkjøp, og teste den ut de 30 dagene man har til rådighet. Er jo derfor de har denne 30 dagers regelen. 

 

Så jeg kan varmt anbefale 128 GB versjonen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg har siklet etter en Surface Pro 4 i noen uker nå. Men på grunn av prisen ønsker jeg å få innspill fra dere før jeg eventuelt kjøper en. 

 

Planen er at Surfacen skal erstatte mine nåværende nettbrett (Nexus 7/iPad 1st gen), samt min nåværende laptop. 

 

Jeg har alltid vært stor tilhenger av Microsoft, og jeg må si at jeg rett og slett elsker utseendet til Windows 10. Nå har jeg aldri fått muligheten til å teste en Surface Pro 4 selv, så jeg aner ikke hvordan nevnte operativsystem funker på et nettbrett. Synes du det fungerer greit? Synes du tastaturet fungerer greit, og pennen som følger med? Jeg har så mange spørsmål! 

 

Surfacen skal hovedsakelig brukes til skole og arbeid. Word, Excel og PowerPoint er ting jeg må ha. Det hadde ikke gjort meg noe om det i tillegg var mulig å spille spill på den (Typisk "nettspill" og spill som ikke krever så mye). 

 

Jeg har også en uvane med å kjøre flere programmer samtidig, og ha flere faner i nettleseren oppe på samme tid. Er dette noe problem for Surfacen?

 

På grunn av prisen så ønsker jeg meg et nettbrett som kan vare i mange år fremover. Kan Surfacen tåle mange års bruk?

 

 

Akkurat nå står det mellom 128 GB / Intel Core m3 - 4 GB RAM og 128 GB / Intel Core i5 - 4 GB RAM.

 

Som nevnt så skal surfacen erstatte min nåværende laptop. En sjelden gang hender det at jeg driver med litt videoredigering på fritiden. Kan en av disse enhetene takle dette, eller må jeg opp på 8 GB RAM?

 

Jeg tror ikke jeg trenger mer enn 128 GB, så lenge jeg har tilgang til Dropbox. 
 
Så på grunnlag av alt det jeg har kommet med nå. Synes du Surface Pro 4 høres ut som et greit nettbrett for meg, og mitt bruk? 
 
Hva er dine erfaringer med Surface Pro 4? Er du fornøyd med kjøpet? Er det noe du misliker med den?
 
 
Det var egentlig det jeg kom på nå, selv om jeg var sikker på at jeg hadde flere spørsmål på lur. Jeg får vel spørre etterhvert som jeg kommer på mer. 
 
Jeg takker og bukker for alle svar, på forhånd!  :)

 

 

Jeg har surface pro 3 i5 / 4gb / 128 (kjøpt i fjor på tilbud, betalte bare rundt 8000,-) og det er en veldig veldig god maskin å bruke. Rask og fin, utrolig bra skjerm. Skulle ønske det satt et litt kjappere skjermkort i den bare for spillbruk, men det trengs ikke til min bruk, men på android nettbrett så begynner jo spill i 3d å se veldig bra ut til en rimelig penge i ultrakompakt format.

 

Men jeg har et par ting å utsette, som jeg ikke har fått reparert. Det ene er at ved tung bruk, innimellom - ikke altid, så høres vifta i maskinen ut som en gressklipper under vann. Svak "prrrrrrrrrr". Dette kom seint på sommeren i fjor. Muligens støv elns som har kilt seg inn et sted, pga at det er veldig lite plass i maskinen. Det andre er at det hender den "dør" hvis den er fult utladet og har stått uten lader over natta og gjort noe. Dvs, jeg får ikke ladet den opp igjen eller startet den. Det rare er at hvis jeg først lar laderen stå i en stund uten at jeg får startet den på noe vis, et døgn elns, tar ut laderen og lar den stå litt uten å gjøre noen ting, kun med batteri, også slår på igjen uten lader tilkoblet, så virker den. Har skjedd 3-4 ganger.

 

Utover de 2 tingene der, så er den helt knall, men skulle ønske jeg hadde en modell med mer minne. Minnekortløsningen er genial, prisen på SD-kort er snart så lav at det blir som en mer eller mindre fullverdig ekstra harddisk til filmer, musikk og dokumenter. Blir de kvitt denne irriterende vifta jeg misstenker er en teknisk svakhet på disse her pga måten de er lagd på (den vippeplata har holdt utrolig bra, intens bruk i 1 år har gitt den litt slark men thats it), så spår jeg det formatet her vil ta over for laptoper. Blir de enda litt tynnere og lettere + vanntett så de blir enklere å holde i og tåler søl, så har du en suksessoppskrift.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg oppgraderte fra Surface Pro 3 til Pro 4 i høst, og er kjempefornøyd med 4-en. Var veldig fornøyd med 3 også, men med 4 opplever jeg mindre viftesus, og litt slankere chassis - for ikke å snakke om at tastaturet som kom med 4 (som også kan brukes på 3) er mye bedre. Jeg har i alle år hatt ThinkPad-maskiner, så jeg er bortskjemt med gode laptoptastatur, men for meg fungerer SP4-tastaturet strålende.

 

Pennen bruker jeg så og si aldri, men jeg kan i hvert fall melde at den er nøyaktig og behagelig å bruke.

 

Skjermen er lyssterk nok til det aller meste - også bruk i godt belyste møterom - og med i5-prosessoren bruker jeg Photoshop og Lightroom uten noen problemer. Videoredigering har jeg ikke prøvd på denne maskinen, men der bør nok i5 være et must. Jeg har i5/8 GB RAM/256 GB, og kunne ikke tenkt meg noe mindre på noen av delene med tanke på at også jeg har tenkt å ha denne maskinen som hovedmaskin i noen år fremover. Når det er sagt bruker jeg ikke skylagring i noe særlig grad.

 

Med en dockingstasjon på mediebenken og en på skrivebordet er det enkelt å sette seg ned for å både jobbe og la seg bli underholdt, i hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar, marius77 og Skavold!

 

Men jeg har et par ting å utsette, som jeg ikke har fått reparert. Det ene er at ved tung bruk, innimellom - ikke altid, så høres vifta i maskinen ut som en gressklipper under vann. Svak "prrrrrrrrrr". Dette kom seint på sommeren i fjor. Muligens støv elns som har kilt seg inn et sted, pga at det er veldig lite plass i maskinen. Det andre er at det hender den "dør" hvis den er fult utladet og har stått uten lader over natta og gjort noe. Dvs, jeg får ikke ladet den opp igjen eller startet den. Det rare er at hvis jeg først lar laderen stå i en stund uten at jeg får startet den på noe vis, et døgn elns, tar ut laderen og lar den stå litt uten å gjøre noen ting, kun med batteri, også slår på igjen uten lader tilkoblet, så virker den. Har skjedd 3-4 ganger.

 

De problemene du nevner her, gjelder det din Surface Pro 3? Får satse på at de har klart å fikse det i Surface Pro 4 i så fall :) 

 

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg 128 GB / Intel Core i5 - 4 GB RAM til kr 11.490,-, men kom plutselig på at jeg får 25% "avslag" på alle enhetene. Jeg kan derfor kjøpe 256 GB / Intel Core i5 - 8 GB RAM til kr 11.192,-, altså billigere enn den jeg hadde sett for meg.

 

Så mitt spørsmål er: Burde jeg kjøpe 256 GB - 8 GB RAM versjonen, eller burde jeg spare penger ved å kjøpe 128 GB - 4 GB RAM til kr 9.192,-? 

 

 

Det ser i alle fall ut som at alle dere er fornøyd med deres enheter, og det er jo et godt tegn!  :wee:

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar, marius77 og Skavold!

 

Men jeg har et par ting å utsette, som jeg ikke har fått reparert. Det ene er at ved tung bruk, innimellom - ikke altid, så høres vifta i maskinen ut som en gressklipper under vann. Svak "prrrrrrrrrr". Dette kom seint på sommeren i fjor. Muligens støv elns som har kilt seg inn et sted, pga at det er veldig lite plass i maskinen. Det andre er at det hender den "dør" hvis den er fult utladet og har stått uten lader over natta og gjort noe. Dvs, jeg får ikke ladet den opp igjen eller startet den. Det rare er at hvis jeg først lar laderen stå i en stund uten at jeg får startet den på noe vis, et døgn elns, tar ut laderen og lar den stå litt uten å gjøre noen ting, kun med batteri, også slår på igjen uten lader tilkoblet, så virker den. Har skjedd 3-4 ganger.

 

De problemene du nevner her, gjelder det din Surface Pro 3? Får satse på at de har klart å fikse det i Surface Pro 4 i så fall :)

 

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg 128 GB / Intel Core i5 - 4 GB RAM til kr 11.490,-, men kom plutselig på at jeg får 25% "avslag" på alle enhetene. Jeg kan derfor kjøpe 256 GB / Intel Core i5 - 8 GB RAM til kr 11.192,-, altså billigere enn den jeg hadde sett for meg.

 

Så mitt spørsmål er: Burde jeg kjøpe 256 GB - 8 GB RAM versjonen, eller burde jeg spare penger ved å kjøpe 128 GB - 4 GB RAM til kr 9.192,-? 

 

 

Det ser i alle fall ut som at alle dere er fornøyd med deres enheter, og det er jo et godt tegn!  :wee:

 

er det ikke mer enn 2000,- ekstra så hadde jeg lagt de lappene på bordet. Harddisken spiller forsåvidt ingen rolle, men 8 gb ram er en god del mere romslig enn 4 gb. Du får ikke oppgradert disse her seinere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...