Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på avtale? Kroppsøving.


Purehate

Anbefalte innlegg

Hei. Velger å poste denne her også, har postet under utdanning men jeg føler den passer like godt her.

 

 

 

 

Jeg har store problemer i forhold til angst som er knyttet opp mot gymtimene på skolen. Har derfor ikke deltatt i den ordinære undervisningen men har møtt opp og bare stått der som et spørsmålstegn, det har føltes helt forferdelig. Jeg har tatt noen av tingene man får karakter i litt utenom.

Etterhvert fikk jeg tilbud om å bli med i en liten gruppe som skulle ha gym, med andre som hadde angst og lignende. Signerte den bindende avtalen og møtte opp til avtalt tid hver gang. Etter nesten 3 mnd var det kun jeg som hadde møtt opp og ledelsen har derfor valgt å legge ned gruppen. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte møte opp i de normale gymtimene med rundt 50 andre personer resten av året.

 

 

Kan de gjøre dette? Det er jo helt utrolig flaut for meg å måtte møte opp i gymtimene når det bare er noen mnd igjen og jeg ''aldri'' har vært der før! Jeg har jo skrevet under på en bindene kontrakt om at jeg skulle være med i den lille gruppen(som kun bestod av meg pga dårlig oppmøte). Nå har jeg mistet motivasjonen for alt som heter skole om jeg blir nødt til å få stryk i gym pga dette! 

 

I avtalen jeg har signert står det følgende;

 

''Tilbud om tilpasset opplæring i kroppsøing.

 

******* VGS vil opprette en liten gruppe som får ha kroppsøvingsundervisning på tirsdager i 5 time. Vi skal følge kompetansemålene i faget. Lærer vil være **** *********. 

 

Du gis tilbud om å delta i denne undervisningen på følgende vilkår:

-Obligatorisk oppmøte hver tirsdag

- Må stille med gymklær

- Noe egentrening utenom timen pga at faget er et 2 timers fag.

- Innlevering av treningslogg

 

Dersom du takker ja til tilbudet er dette en forpliktende avtale. Oppstart vil være tirsdag 7 januar 2016. kl 11.45-12.40 ''

 

 

 

HJELP! :( Er villig til å gjøre hva som helst for å slippe.

  • 0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke reglene har endret seg mye siden jeg gikk på videregående, er det mulig du kan få fritak for vurdering i gym basert på det du sliter med. Da må du ta en teoretisk eksamen i stedet.

Hadde vært supert om dette var mulig, men høres ikke sånn ut på ledelsen her, så vet ikke hvor jeg skulle henvendt meg for å få et klart svar på dette. Har du peiling? :) 

Lenke til kommentar

Du må jo snakke med dem før eller senere. Men først kan du kanskje snakke med fastlege/terapeut for en uttalelse.

 

 

§ 3-23. Fritak frå vurdering med karakter i den praktiske delen av faget kroppsøving i vidaregåande opplæring

Elevar i vidaregåande opplæring som ikkje kan følgje den ordinære opplæringa i den praktiske delen av kompetansemåla i kroppsøvingsfaget, skal få tilrettelagd opplæring så langt dette er mogleg for eleven. Elevar skal få fritak frå vurdering med karakter i den praktiske delen av faget når den tilrettelagde opplæringa eleven får ikkje kan vurderast med karakter. Det blir ikkje gitt fritak frå vurdering med karakter i den teoretiske delen av faget.

Merknad til § 3-23 Fritak frå vurdering med karakter i den praktiske delen av faget kroppsøving i vidaregåande opplæring

Bestemmelsen viderefører tidligere § 4-12 og regulerer fritak fra vurdering med karakter i den praktiske delen i faget kroppsøving i videregående opplæring. For elever i videregående opplæring er grunnlaget for vurdering i kroppsøving de samlede kompetansemålene som følger av læreplanen i kroppsøving, jf. § 3-3. Første punktum understreker at elever som ikke kan følge den ordinære opplæringen i den praktiske delen av kroppsøving, skal få tilrettelagt opplæring så langt dette er mulig. Tilretteleggingen av den praktiske delen av kroppsøving innebærer at eleven fortsatt skal ha vurdering med karakter, og at det er de samlede kompetansemålene i læreplanen for faget som er grunnlaget for vurdering. Dette er tilpasset opplæring, og gir ikke adgang til å trekke elevens forutsetninger inn i vurderingsgrunnlaget. I annet punktum er det fastsatt at dersom elever som har en tilrettelegging av den praktiske delen av kroppsøvingsfaget etter første punktum, ikke kan få vurdering med karakter, så kan eleven få fritak fra vurdering med karakter i den praktiske delen. De elevene som fritas fra vurdering med karakter i kroppsøving etter bestemmelsen her, skal fortsatt delta i opplæringen i den praktiske delen i kroppsøving. Det vises til § 1-12, som regulerer fritak fra opplæring i den praktiske delen av kroppsøvingsfaget for elever i videregående opplæring. Det er i tredje punktum understreket at det ikke gis fritak fra vurdering med karakter i den teoretiske delen av kroppsøvingsfaget. Eleven som er fritatt fra vurdering med karakter i den praktiske delen av kroppsøving, skal ha vurdering med karakter i den teoretiske delen av kroppsøving.

Det gis ikke fritak fra vurdering med karakter i den praktiske delen av kroppsøvingsfaget i grunnskolen. I grunnskolens skal elevenes forutsetninger trekkes inn i grunnlaget for vurdering.

 

Altså må du få på det rene at du ikke kan følge den vanlige undervisningen. I og med at du har fått innvilget spesialbehandling allerede, og at dette kun ble trukket tilbake grunnet manglende oppslutning, burde det ikke være noen stor utfordring å få dem til å gå med på det. De vil nok ikke at du skal stryke.

 

http://www.udir.no/Regelverk/Finn-regelverk-for-opplaring/Finn-regelverk-etter-tema/Vurdering/Udir-1-2010-Individuell-vurdering/IVFritak-fra-vurdering/?read=1

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må jo snakke med dem før eller senere. Men først kan du kanskje snakke med fastlege/terapeut for en uttalelse.

 

 

§ 3-23. Fritak frå vurdering med karakter i den praktiske delen av faget kroppsøving i vidaregåande opplæring

Elevar i vidaregåande opplæring som ikkje kan følgje den ordinære opplæringa i den praktiske delen av kompetansemåla i kroppsøvingsfaget, skal få tilrettelagd opplæring så langt dette er mogleg for eleven. Elevar skal få fritak frå vurdering med karakter i den praktiske delen av faget når den tilrettelagde opplæringa eleven får ikkje kan vurderast med karakter. Det blir ikkje gitt fritak frå vurdering med karakter i den teoretiske delen av faget.

Merknad til § 3-23 Fritak frå vurdering med karakter i den praktiske delen av faget kroppsøving i vidaregåande opplæring

Bestemmelsen viderefører tidligere § 4-12 og regulerer fritak fra vurdering med karakter i den praktiske delen i faget kroppsøving i videregående opplæring. For elever i videregående opplæring er grunnlaget for vurdering i kroppsøving de samlede kompetansemålene som følger av læreplanen i kroppsøving, jf. § 3-3. Første punktum understreker at elever som ikke kan følge den ordinære opplæringen i den praktiske delen av kroppsøving, skal få tilrettelagt opplæring så langt dette er mulig. Tilretteleggingen av den praktiske delen av kroppsøving innebærer at eleven fortsatt skal ha vurdering med karakter, og at det er de samlede kompetansemålene i læreplanen for faget som er grunnlaget for vurdering. Dette er tilpasset opplæring, og gir ikke adgang til å trekke elevens forutsetninger inn i vurderingsgrunnlaget. I annet punktum er det fastsatt at dersom elever som har en tilrettelegging av den praktiske delen av kroppsøvingsfaget etter første punktum, ikke kan få vurdering med karakter, så kan eleven få fritak fra vurdering med karakter i den praktiske delen. De elevene som fritas fra vurdering med karakter i kroppsøving etter bestemmelsen her, skal fortsatt delta i opplæringen i den praktiske delen i kroppsøving. Det vises til § 1-12, som regulerer fritak fra opplæring i den praktiske delen av kroppsøvingsfaget for elever i videregående opplæring. Det er i tredje punktum understreket at det ikke gis fritak fra vurdering med karakter i den teoretiske delen av kroppsøvingsfaget. Eleven som er fritatt fra vurdering med karakter i den praktiske delen av kroppsøving, skal ha vurdering med karakter i den teoretiske delen av kroppsøving.

Det gis ikke fritak fra vurdering med karakter i den praktiske delen av kroppsøvingsfaget i grunnskolen. I grunnskolens skal elevenes forutsetninger trekkes inn i grunnlaget for vurdering.

 

Altså må du få på det rene at du ikke kan følge den vanlige undervisningen. I og med at du har fått innvilget spesialbehandling allerede, og at dette kun ble trukket tilbake grunnet manglende oppslutning, burde det ikke være noen stor utfordring å få dem til å gå med på det. De vil nok ikke at du skal stryke.

 

http://www.udir.no/Regelverk/Finn-regelverk-for-opplaring/Finn-regelverk-etter-tema/Vurdering/Udir-1-2010-Individuell-vurdering/IVFritak-fra-vurdering/?read=1

De er ikke villige til å gå med på noen ting, men jeg var i snakk med en annen skole som sa jeg kunne ''slutte'' i gymmen og heller ta det som privatist, da ble jeg ferdig med det på en dag. 

 

Det som er litt synd om jeg får fritak eller hva det kalles, er jo at jeg da ikke er fulltidselev lengre, og stipendet blir deretter, kanskje jeg må tilbakebetale også? Ikke et lett valg, men jeg betaler heller noen kroner for å slippe de gymtimene altså.

 

Men det du har sitert, vil det si at jeg har krav på å kun ta det teoretiske da jeg har problemer med å møte opp i gymsalen, eller hvordan tolker du det?

Endret av Purehate
Lenke til kommentar

Gym har vi ikke noe bruk for på skolen og bør fjernes umiddelbart, i det minste bør det være frivillig

Sleit selv med gym, men det betyr ikke at jeg ble feit da jeg var aktiv på fritiden

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Sliter med gym på skolen, men jeg kan godt ta meg en tur til fjells på flere timer eller trene på likt nivå som alle andre, men å springe rundt i en gymsal med 50 andre stykker som svetter på hverandre blir jeg uvel av. Jeg blir flau uansett hva jeg gjør. Jeg ser helt normal ut også så det er ikke at jeg er feit eller noe sånn som er problemet her heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...