Gå til innhold

Valg av utdanning, industriell design eller odontologi


trakten

Anbefalte innlegg

Skal søke studier til høsten 2016 og står mellom å søke industriell design på NTNU (med fordypning i interaksjonsdesign) eller odontologi på UiO. Jeg er veldig fremtidsrettet og ønsker å ha en trygg jobb som ikke blir overflødig pga automatiseringen. Samtidig er jeg interessert i realfag. Ellers kunne jeg tenkt meg å studere informatikk: design bruk og interaksjon ved UiO. Noen tanker om hva som er lurt å velge mtp en trygg jobb med god lønn? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror hverken tannleger eller industridesignere vil forsvinne som følge av automatisering, så der tror jeg de stiller ganske likt.

Når det kommer til lønn mener jeg tannleger er de som har høyest lønn, om jeg ikke tar feil. Jeg har ikke hørt noe om hva de som går industriell design tjener, men vil anta det ligger noe rundt sivilingeniører flest, noe som ikke er så aller verst det heller.

 

Når det er sagt, så vil jeg råde deg til å spørre deg selv om hva du kunne tenke deg å drive med. Jobbe med teknikk og design, eller med helse og mennesker? Hva appelerer mest og hvordan ser du for deg å bruke utdannelsen? Jeg tror det er viktig å se på det også. Selv forsøkte jeg å tenke altfor rasjonelt da jeg skulle velge studie, og gikk mer etter hva jeg trodde jeg ville være fornøyd med å ha studert i fremtiden snarere enn hva jeg ville studere nå. Nå var det ikke noe krise, og jeg er egentlig glad jeg valgte "feil" først da det ikke kostet meg så mye, men det er neppe alle som føler det slik.

Lenke til kommentar

Ut i fra det du skriver burde valget falle på Industriell Design. Tror ingen av "yrkene" vil bli overflødige med det første, men jeg ser på odontologi som mindre trygt pga økende konkurranse fra utenlandsstudenter. Industriell Design er en bredere utdannelse, noe som også gjør den mer konkurransedyktig. Ang lønn så tjener nok generelt sett tannleger bedre, men det er ikke gitt at det vil være slik i fremtiden.  

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor ikke medisin?

Har vurdert det også, men tror ikke jeg kommer inn på medisinstudiet i Norge og det virker som legeyrket får en del konkurranse fra de som studerer i utlandet (Øst-Europa). I tillegg er det en relativt lang utdannelse og med spesialisering vil det ta enda flere år å være ferdig utdannet spesialist. Virker rett og slett for langt og krevende for min del..

Lenke til kommentar

Men jeg er litt redd for at man blir låst som tannlege resten av livet og kanskje går lei etterhvert. Men da får jeg i alle fall studert i Oslo, noe jeg aller helst ønsker. Minusen er vel at det ikke er like store utvekslingsmuligheter som på NTNU..

 

Om du ønsker å studere industridesign, samt bo i Oslo, hvorfor ikke AHO?

Lenke til kommentar

 

Men jeg er litt redd for at man blir låst som tannlege resten av livet og kanskje går lei etterhvert. Men da får jeg i alle fall studert i Oslo, noe jeg aller helst ønsker. Minusen er vel at det ikke er like store utvekslingsmuligheter som på NTNU..

Om du ønsker å studere industridesign, samt bo i Oslo, hvorfor ikke AHO?

AHO har opptaksprøver og jeg tror ikke studiet helt passer meg da det er for mye fokus på design og estetikk-biten. Jobbmulighetene er også helt annerledes med de fra NTNU..

Lenke til kommentar

Uansett om du tar utdannelsen på NTNU eller AHO, så vil det ikke være spesielt lett å få seg jobb innenfor dette yrket. Det de fleste ser for seg på forhånd er også produktdesign, men i Norge så er det ikke så mange jobber innenfor dette, altså ender mange opp med å bli interaksjonsdesignere.

 

NTNU åpner nok i større grad for at en kan bevege seg mot en ingeniørjobb (på bakgrunn av fordypning i produktdesign), eller it/utvikler-jobb (om en beveger seg om interaksjonsdesign). I praksis vil dette fort si konsulentbransjen i begge tilfellene.

 

NTNU - to første årene

Design, estetikk og IT med fokus mot design - 62.5%

Matematikk, fysikk og IT med programmering - 31.25%

Exphil - 6.25%

 

NTNU - tre siste årene

Her kan du velge mellom interaksjonsdesign eller produktdesign. Velger du interaksjonsdesign så må du ha to fag innen programmering og systemutvikling. Velger du produktdesign, så må du ha to fag innen mekanikk. Ellers så er det rene designfag (inklusive masteroppgave) innenfor den retningen du velger å fordype deg.

 

AHO - to første årene

Ingeniørfag - 20%

Designteori og historie - 20%

Studiofag - 51%

Ex.phil - 8%

 

AHO - tredje året

Her har du ex.phil og to større studiooppgaver.

 

AHO - fjerde og femte året

Her velger du som på NTNU om du skal bevege deg mot produktdesign eller interaksjonsdesign.

Lenke til kommentar

Uansett om du tar utdannelsen på NTNU eller AHO, så vil det ikke være spesielt lett å få seg jobb innenfor dette yrket. Det de fleste ser for seg på forhånd er også produktdesign, men i Norge så er det ikke så mange jobber innenfor dette, altså ender mange opp med å bli interaksjonsdesignere.

 

NTNU åpner nok i større grad for at en kan bevege seg mot en ingeniørjobb (på bakgrunn av fordypning i produktdesign), eller it/utvikler-jobb (om en beveger seg om interaksjonsdesign). I praksis vil dette fort si konsulentbransjen i begge tilfellene.

 

NTNU - to første årene

Design, estetikk og IT med fokus mot design - 62.5%

Matematikk, fysikk og IT med programmering - 31.25%

Exphil - 6.25%

 

NTNU - tre siste årene

Her kan du velge mellom interaksjonsdesign eller produktdesign. Velger du interaksjonsdesign så må du ha to fag innen programmering og systemutvikling. Velger du produktdesign, så må du ha to fag innen mekanikk. Ellers så er det rene designfag (inklusive masteroppgave) innenfor den retningen du velger å fordype deg.

 

AHO - to første årene

Ingeniørfag - 20%

Designteori og historie - 20%

Studiofag - 51%

Ex.phil - 8%

 

AHO - tredje året

Her har du ex.phil og to større studiooppgaver.

 

AHO - fjerde og femte året

Her velger du som på NTNU om du skal bevege deg mot produktdesign eller interaksjonsdesign.

Ser at det er noen likheter mellom AHO og NTNU ja. Men du sier at det ikke er lett å få jobb innenfor dette "yrket". Hvilket yrke er det spesifikt snakk om, og på hvilken måte er det vanskelig å få jobb? Hadde vært fint om du utdypet dette :)

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er forholdsvis vanskelig å få seg jobb innenfor de fleste retninger innen design. Lettest er antakelig interaksjonsdesign og grafisk design, og vanskelig er helt klart innenfor "klassisk industridesign".
 
Kan forsøke å dele det litt opp for deg:
 
1. Interaksjonsdesign (og grafisk design)
Interaksjonsdesign handler om å definere atferden til produkter og systemer som mennesker kan samhandle med. Dette kan være hvordan en interagerer med en billettautomat, hvordan menyene på en nettside er bygget opp, logikken bak en mobilapp, hvordan en åpner dørene på en heis, hvordan gjøre det enkelt for folk å bevege seg igjennom større bygninger, osv. Ofte så jobber de med å skape større sammenhenger, slik at en tjeneste som helhet blir lettere å bruke.
 
For mange så vil dette yrket gli over i grafisk design, og at en jobber med en slags kombinasjon av dette. Designet av en nettside er et eksempel på dette.
 
Om du er interessert i dette, så er det greit å få seg jobb om en er dyktig i Norge, da det er mange som har behov for det. Velger du interaksjonsdesign i Trondheim, så vil du også ha fagene Programmering og Systemutvikling. Men disse to fagene vil ikke være nok til å faktisk kunne mestre det, annet enn at det gir deg litt innsikt når du skal jobbe med programmerere/utviklere. (Men du har helt klart muligheten til å jobbe ekstra med det, slik at du sitter med dobbel kompetanse).
 
2. Produkt/industridesign
Kan deles i tre underkategorier.
 
A. Tyngre industridesign
Dette er designere som jobber tett opp mot industrien, og dermed også ingeniører. Eksempler fra Norge her er å jobbe for å finne smarte løsninger innenfor oljeindustrien, fiskerinæringen, skipsindustri/rederier, osv. 
 
Dette er den eneste kategorien der jeg vil påstå at en utdannelse fra Trondheim gir en klar fordel kontra AHO.
 
B. Klassisk industridesign
Det er gjerne dette folk forbinder med designere. Her har du design av alt fra møbler, lamper, sportsutstyr, tannbørster, biler, båter, sykler, elektroniske artikler (telefoner, datamaskiner, barbermaskiner, hodetelefoner), klokker, osv.
 
Her er det vanskelige å få seg en jobb, og mange vil være avhengige av å skape sin egen arbeidsplass. Årsaken til dette er at vi ikke har så mye av denne typen produksjon i Norge. Vi hadde Tandberg og DBS som de største, men disse forsvant. Mye av bådindustrien (til privatpersoner) forsvant også gradvis fra 1970-tallet, og fikk den "siste" knekken rundt finanskrisen i 2008. Vi har mindre selskaper som Rottefella (skiutstyr, spesielt bindinger), Hard Rocx (sykler), Jordan (tannbørster / hygiene), men alle kan ikke få jobb her. Ellers så har vi hatt noen møbeldesignere, men det er her stort sett snakk om enkeltpersoner, og ikke selskaper. (Slik Sverige har IKEA, Finland Arabia og Marimekko, og Danmark en helt haug). Så igjen, her gjelder det å klare å skape sin egen arbeidsplass.
 
Ønsker man å drive med mye transportdesign (spesielt biler/kjøreyøy), så er man nesten helt avhengig av å dra ut av Norge, da vi verken har kompetanse eller produksjon av dette i Norge.
 
C. Mykere industridesign
Dette glir over til håndtverk/form, og er design av ting som ikke har noen "indre logikk". Eksempler her er tepper, glass, kopper, dekketøy, smykker, keramikk, osv. I Norge har vi f.eks Røros Tweed og Hadeland Glassverk.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...