Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ripet opp bilen på stålstang som stikker ut fra naboens eiendom


Juggel

Anbefalte innlegg

Hei. Her om dagen klarte jeg å ripe opp bilen på en tynn stålstang som stakk ut fra naboens eiendom. På denne veien er det trangt og derfor er veien noe bredere på et punkt slik at biler kan kjøre inn hvis det kommer møtende trafikk. Dette punktet (eller lomme) er nær naboens hage. Her driver han og jobber og har derfor satt opp en rekke armeringsjern-stolper langs skråningen som heller ned mot veien.

 

Når jeg kom kjørende på kvelden og det kommer møtende trafikk må jeg inn på den lille lommen. Den tynne stålstolpen blir dermed umulig å se i mørket når det også kommer lys imot. Den stolpen som stikker ut er vel omlag 20-30 cm ut i veibanen.

 

Noen her (gjerne med mer juridisk erfaring enn meg, jeg har litt) som kan vise til noe lovverk eller forskrifter rundt dette? Jeg vil jo gjerne slippe å betale de 7000 kronene for noe jeg mener nabo burde være ansvarlig for.

 

Jeg som bilfører må jo ikke forvente at noe stikker ut i veien slik at jeg kan ødelegge bilen. Samtidig er dette en plass hvor man holder gangfart og/eller står stille så fort kjører man ikke. Når det kommer billys vil man uansett ikke ha noen som helst mulighet til å se en tynn rustbelagt stålstang som stikker ut i veibanen. Da må man i så fall gå ut av bilen for så å sjekke området først.

 

Så til nabos ansvar. Er ikke nabo ansvarlig for at ting på hans eiendom ikke er til fare eller hinder for annen trafikk? På den annen side skjønner jeg at nabo ikke gidder å saumfare sin egen eiendom hver dag. For å trekke en kanskje noe vag parallell; hver gang man setter seg inn i en bil plikter man å forvisse seg om at denne er i forskriftmessing stand. Det betyr at man faktisk må saumfare bilen før man kjører. Om dette i det hele tatt er overførbart vet jeg ikke.

 

Men dette blir uansett vanskelig om ikke noen kan hjelpe meg med lovverk eller forskrifter hvor man kan tolke hvordan min sak ligger an.

 

Jeg har enda ikke prata med nabo, men vil være greit å vise til om han setter seg på bakbeina.

 

Edit: her er det vel skadeserstatningsloven som kommer til anvendelse. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26?q=skadeerstatningsloven#KAPITTEL_4

 

Er det noen som kan linke til diverse rettspraksis?

Endret av Downhill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  For det første vil ikke dette rammes av skadeerstatningslovens bestemmelser, men vil måtte angripes etter de ulovfestede reglene om erstatning ved uaktsomhet(culpa).

 

Det er tre vilkår som må være oppfylt for at man kan kreve erstatning.

-økonomisk tap

- årsakssammenheng. Dvs, at det økonomiske tapet må være knyttet til den ansvarsbetingede handlingen, og det må ha vært mulig for skadevolder å innse at skaden kunne oppstå)

- ansvar (uaktsomhet)

 

Jeg mener at vlkårene om årsakssammeheng og økonomisk tap i dette tilfellet er oppfylt. 

Du har hatt ett økonomisk tap, fordi bilen din har fått en ripe i lakken. Dette vil forringe bilens verdi, og en evt. reperasjon vil være kostbar. 

Årsakssammenhengen er tilstede, da bilen din fikk en ripe som følge at eier hadde plassert en anordning som stakk ut i veibanen. At det kunne volde skade på bla. biler er noe eier skjønte eller burde ha skjønt. 

 

Huseier vil som utgangspunkt være ansvarlig for anordninger på egen eiendom som har potensiale til å utgjøre en fare for skade o.l.

 

 

Hvis jeg forstår deg riktig så stakk jernstangen 20-30 cm ut i veibanen, på det punktet der det skal være mulig for to biler å møtes. Om dette stemmer er skadepotensiale stort, ikke bare for biler men også for syklister og andre to-hjulsfarkoster. At det heller ikke er påsatt ett refleksbånd eller annet virkemiddel for å gjør folk oppmerksom på faren taler ikke til huseiers fordel. Hvis jernstangen har stukket ut i veien i flere dager, vil det også tale mot huseier. Jeg mener at eier uansett, skulle ha merket jernstangen tydelig. 

 

 

Når det gjelder om huseier er pliktig til å saumfare eiendommen, er dette irrelevant. Han er eller burde ha vært fult klar over at jernstangen stakk ut i veien, all den tid det mest sannsynligvis er han som har satt det opp. 

 

 

Min vurdering av saken, med det forbehold at du oppgir riktig faktum, er at huseier vil bli erstatningsansvarlig for skaden på din bil. Jeg vil imidlertid påpeke at jeg ikke er advokat, og jeg gir deg bare min oppfatning av gjeldende rett. 

 

Det første jeg ville ha gjort var å dokumentere dette med bilder eller lignende, sånn at huseier ikke i ettertid kan forspille bevis. 

 

Ta så kontakt med huseier, hvor du på en saklig måte fremlegger saken. Det er mulig at h*n vil akseptere ansvar, og gå med på erstatning. Det er også mulig at dette kan dekkes av huseiers ansvarsdel i boligforsikring, jeg eier ikke selv bolig og har derfor ikke kjennskap til vilkårene for dette. 

 

Siden du spesifiserer en pris for utbedring av ripen, antar jeg du allerede har vært på verksted for å få taksert skaden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for ålreit svar Izor.

 

Angående stålstangen. Det er èn stålstang som stikker ut i veien. De andre som står der står greit og er ikke til fare eller hinder for annen trafikk. Om denne stålstangen har blitt bøyd ut i veien av snø og is vites ikke, men det er jo nærliggende å tro. Vil dette uansett bli en form for uaktsomhet fra huseiers side?

 

Jeg har også tatt bilder.

Lenke til kommentar

Bank på til naboen og si at du kom kjørende hjem i mørket og det stakk en tynn mørk stålstang ut av hagen hans og ut i veien du ikke hadde sjans til å se. Bare hør hva han har til svar, er naboen din et skikkelig menneske vil han garantert tilby deg å betale for skaden evt betale for egenandel på forsikring. Er du et skikkelig menneske går du med på at han betaler for egenandel så godtar du en bitteliten reduksjon i forsikringsrabatten din, shit happens....

 

Er dere begge drittmennesker så godtar han ingenting og du krever at han skal betale 100% og ingenting er din skyld. Da kommer dere ingen vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for ålreit svar Izor.

 

Angående stålstangen. Det er èn stålstang som stikker ut i veien. De andre som står der står greit og er ikke til fare eller hinder for annen trafikk. Om denne stålstangen har blitt bøyd ut i veien av snø og is vites ikke, men det er jo nærliggende å tro. Vil dette uansett bli en form for uaktsomhet fra huseiers side?

 

Jeg har også tatt bilder.

Dette har nok dessverre noe å si for vurderingen. Det blir litt vanskelig å ta på sparket, med tanke på at det kan være mange faktorer som taler for eller imot culpa-ansvar. 

 

Bla. vil det være av betydning hvor disse stålstengen står på eiendommen hans. Er det rett ved utkjørselsen vil dette kunne tale for uaktsomhet. Hvis det er på en fjerntliggende del av eiendommen hans, vil dette kunne tale imot. I det hensende at det blir vanskelig å bli hørt med at man ikke hadde kjennskap i den første, og lettere om det er unna daglig oppsyn. 

 

Du har tatt bilder, og da vil jeg anbefale at du tar kontakt med huseier og forsøker å finne en minnelig løsning.  Evt. må du laste opp noe bilder så vi kan få ett bedre innblikk i saken.  :)

 

Edit: Skriveleif..

Endret av Izor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...