Gå til innhold

Har det dukket opp et nytt symbol på mobilen din?


Anbefalte innlegg

 

Den største fordelen i daglig bruk er at man med dette (såvidt jeg forstår) også får støtte for å ringe via Wifi, noe som er topp både for brukerne (superdekning hjemme) og mobiloperatørene (mindre trafikk i nettet).

 

Så vidt jeg kan se, så er det to standarder. VoLTE og VoWiFi.

Har sett telefoner som kun støtter VoLTE, de vil ikke kunne bruke VoWiFi.

Så må operatøren implementere VoWiFi, om Telenor har gjort det står det vel ikke noe om i artikkelen.

 

Lumia 550, 950 og 950 XL støtter VoLTE, så hvis Telenor leser dette, please fiks støtte for disse. ;)

VoWiFi vil komme rundt påske tider har jeg fått høre. Når det gjelder 950 og 950 XL så kommer støtte for VoLTE, men akkurat når er fortsatt litt usikkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De nyeste modellene av iPhone vil få 4G Tale i løpet av våren 2016. Dette gjelder iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6s og iPhone 6s Plus. Det er forventet at øvrige produsenter også vil gi støtte for 4G Tale på sikt. 

Samsung S5 Neo vil få 4G Tale samtidig med at den får oppgradering til Android Marshmallow.

 

Kilde

 

Spennende. Men mer spent på når VoWiFi blir mulig i utlandet. Tenk deg at du kan ringe med din mobil som normalt over wifi uten behov for spesielle apper. Og dyre tellerskritt. Nais :D

 

 

 

Kan du utdype litt mer om VoWiFi?

Lenke til kommentar

Kan du utdype litt mer om VoWiFi?

Når LTE ble introdusert var det ikke bare et nytt radio aksessnett (RAN), det er også en helt ny flat arkitektur bak i mobilnettet hvor samtaler, sms og data blir handtert. Den kablede delen av mobilnettet. Hele denne arkitekturen er bygget flat og på IP for å minske latency og optimalisere for mer datakapasitet.

 

Siden kjernenettet i LTE (Evolved Packet Core) er helt IP basert lar det seg enkelt gjøre å åpne for å eksponere deler av dette til internett. Dette gjør at man kan bruke telefonen på WiFi og ringe akkurat likt som om man ringer gjennom LTE (VoLTE), det blir ofte kalt VoWiFi når man benytter egen internettinfrastruktur til å koble til operatør sitt EPC for å ringe. Det gjør også at man kan kjøpe/leie basestasjoner av operatør og koble til EPC gjennom internett. Dette er alt tilgjengelig i USA, Verizon selger/leier ut slike.

 

Telenor har ikke meg bekjent sagt at de skal tilby dette med det første, men på sikt vil det nok skje for å avlaste basestasjoner hvor man har egen nettaksess.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, jeg bruker Skype allerede på 3G og det funker aldeles utmerket, og dermed kan jeg ringe helt gratis til alle andre som har Skype, i hele verden. Og til faste telefoner og mobiler til betydelig lavere pris enn hva Teleselskapene ellers krever.

 

Skype med IP telefoni, er det som er fremtiden.

 

Har da fri bruk av ringing og sms via mobilabonementet til en rimlig pris.. Du vet vel det er datamengde man betaler for idag og ikke ringeprisen? ;) Så argumentet ditt hoppet igrunn rett ut vinduet med mindre du kun bruker wifi hjemme.. Kan fort bli dyrere for en større datapakke til å ringe via skype på 3g og 4g nett istedefor å bare ringe direkte fra mobilen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan du utdype litt mer om VoWiFi?

Når LTE ble introdusert var det ikke bare et nytt radio aksessnett (RAN), det er også en helt ny flat arkitektur bak i mobilnettet hvor samtaler, sms og data blir handtert. Den kablede delen av mobilnettet. Hele denne arkitekturen er bygget flat og på IP for å minske latency og optimalisere for mer datakapasitet.

 

Siden kjernenettet i LTE (Evolved Packet Core) er helt IP basert lar det seg enkelt gjøre å åpne for å eksponere deler av dette til internett. Dette gjør at man kan bruke telefonen på WiFi og ringe akkurat likt som om man ringer gjennom LTE (VoLTE), det blir ofte kalt VoWiFi når man benytter egen internettinfrastruktur til å koble til operatør sitt EPC for å ringe. Det gjør også at man kan kjøpe/leie basestasjoner av operatør og koble til EPC gjennom internett. Dette er alt tilgjengelig i USA, Verizon selger/leier ut slike.

 

Telenor har ikke meg bekjent sagt at de skal tilby dette med det første, men på sikt vil det nok skje for å avlaste basestasjoner hvor man har egen nettaksess.

 

 

 

Og hva hindrere aktørene fra å ta betalt for det i begynnelsen (VoWiFi) ?

 

F.eks. dersom la oss si du blander inn video i de samtalene (Skype) ..

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå spekulerer jeg bare da jeg ikke vet hvordan avgjørelsene i Telenor/NetCom/Ice blir på dette, men som Audun_K har nevnt så er ringing i dag stort sett gratis for de fleste av oss. Omtrent alle nye abbenoment som blir tilbyd i dag har inkludert bruk.

 

Både VoWiFi og femtoceller eller HeNB (basestasjoner til å koble til på internett) er tjenester som avlaster teleselskapet sin infrastruktur. For eier av nett (Telenor/NetCom/Ice) avlaster dette deres egen infrastruktur, dette ønsker de nok så derfor blir det rart om de skal ta mer betalt for VoWiFi enn VoLTE eller god gammeldags linjeswitchet samtale.

 

For operatører som ikke eier eget nett (Onecall/Hello osv.) så blir dette sparte kostnader, så de også ønsker nok å tilby VoWiFi gratis.

 

VoWiFi er når du ringer gjennom ditt eget trådløse nett hjemme, VoLTE så ringer du over 4G (LTE) datanettet.

Det er ikke noe problem å skille på dette.

 

Når du ringer over LTE (VoLTE) så regner jeg med at ikke datatrafikken som er i bruk for samtalen trukket fra evt. datakvote man måtte ha. Det ville blitt rart om de hadde gjort. Det er som Audun_K sier, trivielt å skille på.

Lenke til kommentar

Nå spekulerer jeg bare da jeg ikke vet hvordan avgjørelsene i Telenor/NetCom/Ice blir på dette, men som Audun_K har nevnt så er ringing i dag stort sett gratis for de fleste av oss. Omtrent alle nye abbenoment som blir tilbyd i dag har inkludert bruk.

 

Både VoWiFi og femtoceller eller HeNB (basestasjoner til å koble til på internett) er tjenester som avlaster teleselskapet sin infrastruktur. For eier av nett (Telenor/NetCom/Ice) avlaster dette deres egen infrastruktur, dette ønsker de nok så derfor blir det rart om de skal ta mer betalt for VoWiFi enn VoLTE eller god gammeldags linjeswitchet samtale.

 

For operatører som ikke eier eget nett (Onecall/Hello osv.) så blir dette sparte kostnader, så de også ønsker nok å tilby VoWiFi gratis.

 

VoWiFi er når du ringer gjennom ditt eget trådløse nett hjemme, VoLTE så ringer du over 4G (LTE) datanettet.

Det er ikke noe problem å skille på dette.

 

Når du ringer over LTE (VoLTE) så regner jeg med at ikke datatrafikken som er i bruk for samtalen trukket fra evt. datakvote man måtte ha. Det ville blitt rart om de hadde gjort. Det er som Audun_K sier, trivielt å skille på.

 

 

Telenor trekker nok fra båda datakvote og ringekvote på enganag ved buk av eget wifi for VoWiFi. 

Lenke til kommentar

Telenor trekker nok fra båda datakvote og ringekvote på enganag ved buk av eget wifi for VoWiFi.

De trekker nok ikke datakvote ved VoWiFi - det blir for dumt.

At de trekker telleskritt for det er noe annet.

 

Ved ringing på LTE (VoLTE) bruker man datatrafikk så der er det åpent for å trekke på datakvote, men jeg syntes det ville vært rart om de gjorde det.

Lenke til kommentar

 

Telenor trekker nok fra båda datakvote og ringekvote på enganag ved buk av eget wifi for VoWiFi.

De trekker nok ikke datakvote ved VoWiFi - det blir for dumt.At de trekker telleskritt for det er noe annet.Ved ringing på LTE (VoLTE) bruker man datatrafikk så der er det åpent for å trekke på datakvote, men jeg syntes det ville vært rart om de gjorde det.

Nei. Telenor kommer ikke til å trekke data fra ditt abo. Akkurat som det ikke ble gjort i 3G. Idag ringer de fleste over 3G nettet. Uten at det blir trukket. Er ikke data trafikk forde. Er en nettforbindelse.

Lenke til kommentar

 

 

Telenor trekker nok fra båda datakvote og ringekvote på enganag ved buk av eget wifi for VoWiFi.

De trekker nok ikke datakvote ved VoWiFi - det blir for dumt.At de trekker telleskritt for det er noe annet.Ved ringing på LTE (VoLTE) bruker man datatrafikk så der er det åpent for å trekke på datakvote, men jeg syntes det ville vært rart om de gjorde det.

 

Nei. Telenor kommer ikke til å trekke data fra ditt abo. Akkurat som det ikke ble gjort i 3G. Idag ringer de fleste over 3G nettet. Uten at det blir trukket. Er ikke data trafikk forde. Er en nettforbindelse.

 

 

Det er to helt forskjellige ting å ringe på 3G og LTE så du kan ikke sammenligne det sånn. Her mangler du kunnskap om hvordan 3G og 4G nettverkene er forskjellig.

Når det ringes på 3G så brukes det ikke datatrafikk, men når du ringer over LTE så er det datatrafikk som benyttes. Avhengig av hvordan og hvor de teller databruken så kan det være det blir registrert, men jeg vil anta at de sørger for at det er untatt.

 

Poenget mitt er uansett at VoLTE benytter pakkeswitchet datatrafikk på lik linje som når du surfer på telefonen for å ringe, ved 3G så settes det opp en egen linjeswitchet forbindelse for samtalen.

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

Den største fordelen i daglig bruk er at man med dette (såvidt jeg forstår) også får støtte for å ringe via Wifi, noe som er topp både for brukerne (superdekning hjemme) og mobiloperatørene (mindre trafikk i nettet).

VoLTE of VoWiFi er to ulike "projekter", så nei, at man har VoLTE betyr ikke at man kan bruke VoWiFi.

Lenke til kommentar

 

Den største fordelen i daglig bruk er at man med dette (såvidt jeg forstår) også får støtte for å ringe via Wifi, noe som er topp både for brukerne (superdekning hjemme) og mobiloperatørene (mindre trafikk i nettet).

VoLTE of VoWiFi er to ulike "projekter", så nei, at man har VoLTE betyr ikke at man kan bruke VoWiFi.

 

Det er to forskjellige prosjekter som teknisk sett er såpass like at har man det ene får man fort det andre også.

Lenke til kommentar

 

 

Den største fordelen i daglig bruk er at man med dette (såvidt jeg forstår) også får støtte for å ringe via Wifi, noe som er topp både for brukerne (superdekning hjemme) og mobiloperatørene (mindre trafikk i nettet).

VoLTE of VoWiFi er to ulike "projekter", så nei, at man har VoLTE betyr ikke at man kan bruke VoWiFi.

 

Det er to forskjellige prosjekter som teknisk sett er såpass like at har man det ene får man fort det andre også.

 

Du antar at det tekniske er overordnet når slike produkter utvikles og rulles ut.

Lenke til kommentar

Jeg har også en telefon som støtter VoLTE med som telenor ikke har på listen sin, rart at de må legge inn støtte for hver enkelt telefon. Kanskje de vil gjøre tester med alle typer telefoner før de setter det i produksjon?

At en telefon hardwaremessig har "støtte" for VoLTE betyr nødvendigvis ikke så mye, det finnes telefoner fra 2013 som har VoLTE støtte i hw, men som trolig aldri kommer til å få VoLTE i programvaren. Å legge inn støtte er ikke trivielt og problemstillingen likner faktisk litt på Android operativsystemoppdateringer, bare den er enda mer komplisert.

Det blir f.eks. interessant å se når LG Nexus 5 fra 2013 som kjører Qualcomm MSM8974 Snapdragon 800 og Android Marshmallow får VoLTE aktivert i norske nett.

 

Vet du forresten hvorfor Telenor fortsatt snakker om wb-amr / "HD voice" når det finnes en ny kodek for VoLTE (EVS)?

 

http://www.ericsson.com/res/docs/whitepapers/wp-evolved-hd-voice-for-lte.pdf

http://networks.nokia.com/sites/default/files/document/nokia_3gpp_evs_codec_white_paper_0.pdf

http://www.huawei.com/ilink/en/download/HW_377700

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...