Gå til innhold

Kjøpe brukte PC-komponenter


Anbefalte innlegg

Hei! Har lyst til å bygge datamaskiner som en liten hobby, og for å holde prisen så lav som mulig blir det da gjerne brukte komponenter som er aktuelle. Fra før av er jeg innom finn.no, tek.no sitt bruktmarked og div. facebookgrupper. Jeg lurte derfor på om noen veit om gode bruktmarkeder/nettsider innenfor dette området? 

 

Jeg er interessert i deler som har respektabel ytelse og som kan gå inn i high end allround-PCer eller gamingmaskiner. Dersom noen har oppgraderingspakker, bundles, kabinett eller enkeltdeler (alt fra skjerm, kabinett og PSU til GPU, CPU og RAM f.eks.) til salgs kan dere gjerne sende meg en PM.  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du kjøper brukt vil jeg gjøre deg oppmerksom på en liten ting. Den du kjøper fra er ikke nødvendigvis en faglært person som vet hvordan f.ex et hovedkort skal håndteres for å unngå skade som følge av statisk elektrisitet.

Har selv gått på den smellen - og man har jo ikke reklamasjonsrett overfor en privatperson.

 

Ut over dette så kjenner jeg ikke til andre større markeder enn de du allerede har sjekket. Det kan jo hende du må supplementere med nye deler.

Lenke til kommentar

Kontaktnett er fint å ha, om du har folk du kjenner eller mistenker å ha interesse for dette så skader det ikke å spør :)

 

Har du noe LAN-nettverksparty i nærheten er det som oftest deler til salgs her, mulighet til å få demo før kjøp og å se ann litt selger er heller ikke feil :)

 

Min erfaring er at selv på små plasser er det utrolig hva som er i nærheten om en tør spørre rundt og bruke normal folkeskikk.

Lenke til kommentar

 

man har jo ikke reklamasjonsrett overfor en privatperson.

Jo. To års frist. Kjøpslovens §32-34.

 

 

Tull. Hvis man skal gjøre et bruktkjøp av hardware smart så gjøres dette face-to-face. Kjøper bør da teste maskinvaren og se til at alt er i orden. Om maskinvaren så ikke fungerer etter ett år eller noe, så kan kjøper bare glemme å kontakte selger vedr dette. De få gangene jeg har solgt noe når kjøper selv ikke ønsker/gidder teste det, så skal jeg ha dette inn i kontrakten: Altså at kjøper stod fritt til å teste varen men selv ikke ønsket det. Når handelen er gjort så er handelen gjort, hva som skjer i ettertid er meg likegyldig.

 

TS:

Skal du kjøpe hardware brukt må du smøre deg med tålmodighet. Det er relativt få gode kjøp, men de dukker opp av og til. Det beste er å ha kontaktnett, gjerne være aktiv her på forumet. Da dukker det opp noen greie kjøp, fordi det er flere av oss her inne som bytter hardware ofte. Så du må nesten bare følge med på finn og bruktmarkedet her på Tek, og du må være kjapp.

 

Sørg alltid for at det medfølger kvittering, iallfall på det meste. Og se gjerne til at det er litt garanti igjen, f.eks at varene du kjøper bare er 1,5 år eller noe slikt. Og som jeg sier: Sørg for å treffe selger, test varen og gjør opp med cash. Det er ryddig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/922069/dine-rettigheter-ved-private-bruktkjop

 

Så jeg er enig med srbz her.

Så ville styrt unna deg som selger hvis du fremdeles mener dette.

Untakket er i så fal maskinvare som selges til 1000 kr eller lavere, har man fremdeles få rettigheter hvis maskinvaren er over 5 år.

Da er det opp til selger om man vil selge å risikere å dekke tapet selv.

 

Nå er det ikke urimlig hvis maskinen går i stykker 6 første månedene.

Men er kanskje enig 2 år er litt lenge hvis maskinen er så gammel.

 

De som bor på andre siden av landet som velger å sende utstyret med posten har ikke mulighet å teste maskinen før den er kommet frem, så dermed mener jeg man burde teste maskinen de første 1-4 månedene hvis noe skulle gå i stykker som ikke er kjøperens feil bør det dekkes. Dermed bør selger ungå å selge gamle harddisker\kjøler\vifter som kan slutte å fungere etter noen måneder.

 

Men nå er problemet større på biler, hus eventuelt dyrere servere.

Så hvis du vil likevell prøve å selge uten som helst reklamasjonsrett bør du i minstefall skrive det. Så kjøperen kan styre unna. Selv om loven er ufravikelig. Eller skrive solgt på aksjon\konkursbo som sier litt mere at det blir vanskeligere å kreve reklamasjon men da har de ofte veldig lav priset sammenlignet vanlig priser, tilsvarende tyvgodst.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg selger ett skjermkort, la oss si det er 12 mnd gammelt. Dette selges for 2000 kroner bare for å si noe.

Skjermkortet fungerer ypperlig, kjøper ser dette under selvtest. Så, 6 mnd senere så fungerer ikke skjermkortet lenger.

 

Prøver du da å si at kjøper kan kontakte selger og kreve beløpet tilbake? Hele beløpet eller deler av det?

Hvordan skal bevisføringen gå? Selger vet jo ikke hva kjøper har gjort med kortet de 6 mnd. Kanskje han har prøvd å vannkjøle det og kortsluttet det selv? Skal dette til retten da? Edit: Og ifm RMA til nettbutikk så må det jo opprettes en sak, hvorpå varen må sendes inn til sjekk for å se om kjøper har rett til erstatning. Hvordan fungerer dette mellom privatpersoner? Skal kjøper sende det til selger, og så er selger autorisert verksted da?

 

Dette er bare tull - kanskje i ekstreme tilfeller hvor noen har kjøpt en bil til 500 000 og den ruster til spiker på 4 mnd så har man en sak. Men jeg føler meg ganske sikker på at i disse smågreiene her, hvor det er snakk om elektronikk til noen lapper så er sakens kjerne enkel:

Kjøper tar en risk ved å handle brukt. Har du ikke råd til at det går i filler så ikke handle brukt. Har du råd hvis det ryker, så kan du gjøre noen kjempegode kjøp. Men risken er kjøpers. Jeg har solgt masse, og handlet en del. Har aldri laget noe bråk i etterkant, og de som har kjøpt av meg virker fornøyd. Man får mye for pengene, men man tar en større risk.

 

Helt greit at du ikke vil handle av meg :) Jeg har ikke akkurat noe problem med å selge de gangene jeg selger. Det er jo gi-bort pris jeg driver ift hva folk selger for til vanlig på Finn. Jeg har forøvrig også gitt bort en hel del. Har man ansvar hvis man gir bort noe også da? Si f.eks jeg gir bort en PSU. Denne ryker og tar med seg hele maskinen til karen som tok den. Er jeg ansvarlig her også?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det blir vel samme måte som om man hadde kjøpt i butikk men da gjelder ikke åpenkjøp eller 5 års reklamasjonsrett.

Selger må bevise at varen er brukt feil, noe som er vanskelig, samme utfordringen sliter butikkene med.

Du har i prinsippet rett da kan kjøper overklokke delene går de i stykker risker selgeren å ta regningen hvis ikke selgeren kan sansynligjøre at bios er tuklet med eller brukt programmer som kan overklokke.

 

Men ja for begge parter er det risiko å selge\kjøpe brukt, særlig om man ikke kommer til enighet hvem som egentlig har skyllen.

Men jeg mener i den første måneden vertfall brude kjøper ha en god sak hvis det skulle gå i stykker.

 

Men ja etter 1 år blir det nok vanskeligere på brukt å gi selgeren skylden.

Har selgeren kjøpt deler på amentio eller tidligere netshop og det skulle gå i stykker er det mest selgeren sin feil.

Men ja slike saker ender nok enten i retten hvis det skulle bli for stort problem.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En god grunn for finn betaling garanti finnes, er selv enig  angående "980Ti til 4000 og skal ha forhåndsbetaling".

Det som er litt dumt for selger, er fremdeles er det teoretisk mulig å overklokke skjermkortet om det skulle gå i stykker kan kjøper klage til finn betalingaranti si skjermkortet er defekt, så får ikke selger pengene men de blir låst til løsning blir mottatt.

 

Det er eneste problem med finn betalinggaranti, men selv om det er 10 dager på klage fra en postpakke er sendt, så er det veldig kort,  tid hvis selgeren bor i nordnorge og kjøperen i oslo.

 

Derfor tror jeg en del ikke ønsker å risikere finn betalings garanti og det finnes en del svindel på disse at selgeren får svindel epost som gi URL til et annet sted en finn. Derfor vil kanskje ikke alle selgere bruke det?

 

Men er enig ville styrt unna å kjøpt GTX 980 eller bedre brukt, skal jeg ha brukt hadde jeg heller vurdert R9 280x eller R9 290x med mindre jeg kjenner selgeren fra før. Eller GTX 780 TI kanskje.

Lenke til kommentar

Har handlet fra Kyrre.S, Nizzen, Theodor og flere fra forumet uten problemer.

 

Et HK daua, fikk raskt kvittering på email og fikk byttet HK. Aldri hatt noe tull med resten. 

 

Jeg hadde dog ikke kjøpt fra en som registrerte seg igår og skal selge f.eks et 980Ti til 4000 og skal ha forhåndsbetaling.. :p

 

 

Nei det er klart - og de tingene er greie. Man må bruke hue. Det er defor jeg føler at at man må treffes, og at kjøper må ta den tiden han ønsker til testing.

 

Edit:

Det må vel også legges til at ved bruktkjøp så signeres det gjerne på "selges som den er" og "kjøper har sett/testet varen".

 

Selges som den er begrenser rettighetene en del. Du kan fortsatt klage hvis (hentet fra kjøpsloven)

 

( a ) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

( b ) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

( c ) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

Eksempel er hvis en kar vet at motoren på bilen sin er ødelagt, så har han ikke lov å selge den.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Veldig informativt og mange gode tips! Jeg skal sørge for å ta mine forbehold ved kjøp  ;)

Kommer til å høre rundt i nærområdet om noen andre driver med lignende. Inntrykket mitt (særlig på finn.no) er at folk ikke skjønner at bruktdeler synker i pris, og legger ut fryktelig overprisete annonser.

Lenke til kommentar

folk ikke skjønner at bruktdeler synker i pris, og legger ut fryktelig overprisete annonser.

 

Dette.

 

Det er desverre veldig sant. Derfor må man være lynkjapp når det først kommer noe.

Forsøk å orienter deg hva som er gode kjøp (f.eks forrige generasjon toppmodell) og finn ut hva som er en fornuftig og fin bruktpris. Sett så opp søk på Finn så du får mail umiddelbart.

 

Jeg kjøper av og til ting bare fordi det er godt priset. Kjekt å ha, og et godt kjøp er et godt kjøp.

Lenke til kommentar

 

folk ikke skjønner at bruktdeler synker i pris, og legger ut fryktelig overprisete annonser.

 

Dette.

 

Det er desverre veldig sant. Derfor må man være lynkjapp når det først kommer noe.

Forsøk å orienter deg hva som er gode kjøp (f.eks forrige generasjon toppmodell) og finn ut hva som er en fornuftig og fin bruktpris. Sett så opp søk på Finn så du får mail umiddelbart.

 

Jeg kjøper av og til ting bare fordi det er godt priset. Kjekt å ha, og et godt kjøp er et godt kjøp.

 

 

Denne mailfunksjonen visste jeg ikke om, den skal definitivt brukes!

Driver og leser meg opp litt etter litt hver dag, spesielt GPU er for meg litt uoversiktlig, og der er jeg litt avventende mtp. de nye generasjonene som kommer til sommeren da jeg er nybegynner og usikker på økning i ytelse og hvordan det påvirker prisen på de eldre generasjonene  :hmm:

 

EDIT: Jeg er ganske lik deg når jeg finner et godt kjøp. Splash that cash  :evil:

Endret av lissom
Lenke til kommentar

Per nå vil jeg si at GTX 780 TI og R9 290X kan man finne gode priser på. Rundt 1800-2000 kroner forekommer.

 

Når nye serier fra nvidia og amd kommer ila året vil man nok se GTX 970 og R9 390 komme på brukt'n.

 

Vedr prosessor/plattform så er det mye bra som finnes egentlig.

Socket 2011, X79, 3930K f.eks

Eller socket 1150, Z97, 4770K. Her dukker det opp noen "pakker" fra tid til annen som er greit priset.

Lenke til kommentar

hvis en kar vet at motoren på bilen sin er ødelagt, så har han ikke lov å selge den.

Nei, han kan alltids selge den. Men så lenge han opplyser om dette ved kjøp (fortrinnsvis skriftlig så det kan dokumenteres) kan ikke kjøper reklamere på det.

 

edit: Og hvis han vet om det men ikke opplyser om det er det jo strengt tatt bedrageri.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...