Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Moderne kvinnesyn


Anbefalte innlegg

I en skoletime fikk vi spørsmålet om hva et moderne kvinnesyn er. Dette er noe jeg selv interesserer meg for, og jeg er også interessert i hva andre mener rundt dette temaet.

 

Jeg lurer da på hva dere mener er et moderne kvinnesyn, og begrunnelse på hvorfor dere mener det. Setter utrolig stor pris på alle svar! Takk på forhånd  :grin2:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderne kvinnesyn er synet læreren din har på kvinner.

 

Ettersom det ikke eksisterer noe syn på kvinner uavhengig av synseren, kan det ikke eksistere noe generelt moderne kvinnesyn ettersom alle synsere har forskjellige kvinnesyn. Se bare f.eks. kvinnesynet endel folk i midtøsten har, mot kvinnesynet noen folk i Asia har vs samme i Afrika vs SørAmerika, etc, etc

 

Disse er alle moderne i den forstand at de er syn som innehas idag, (i motsettning til kvinnesyn som folk innehadde la oss si 1000 år siden).

 

Dermed er det klart at der ikke eksisterer noen fellesnevner for alle moderne (dvs dagens) kvinnesyn.

 

Når dette er klart kommer det tilbake til hvems kvinnesyn oppgaven refererer til, og det kan vel være liten tvil om at det KUN kan referere til kvinnesynet til den som skrev oppgaven. Ordet "moderne" som er positivt laddet gir vel klart signal om at de neppe omhandler noe som går på tvers av oppgaveforfatters syn, ettersom slike kvinnesyn utvilsomt ikke ville ha fortjent merkelappen "moderne" utfra oppgaveforfatters synspunkt. Dermed gjenstår kun kvinnesyn som stemmer overens med oppgaveforfatters.

 

Mao: Oppgaven bør leses som "Hvilket syn har jeg, oppgaveforfatter, på kvinner?" Vennligst skriv ditt svar i positive vendinger.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avgrensninger kan man jo uansett lage sjæl, som oftest.
Vestlig kvinnesyn - eller enda mer spisset; norsk kvinnesyn - drøftet med bakgrunn i kvinners posisjon i det norske samfunnet i dag?

Vi har kvinnelig statsminister, allmenn verneplikt og pappaperm. Ting de fleste med vestlig verdisett vil se på som fremskritt i likestillingens navn. Samtidig kan man se på den yngre generasjon og se hvor mye "stereotypiske" fremstillinger av kvinner og menn påvirker unges hverdag. Utseendemessig og prestasjonsmessig. Mer av dette i dag enn det var på 80-tallet? Et skritt tilbake? Kvinnesyn i konflikt med seg selv i samtiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...