Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blodoverføring - bivirkninger?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått blodoverføring, da det etter blodprøve ble oppdaget at jeg hadde et hemoglobin-nivå på 6. Det er nå på 8.5.

 

Det jeg lurer på er om jeg gjorde det rette, eller om det finnes bivirkninger leger helst ikke vil fortelle pasienter om?

 

Spurte om jeg ikke stedet kunne ta jerntabletter og/eller floradix i noen uker, og så ta en ny blodprøve da, men legen avfeide meg med at jeg visstnok var "alvorlig syk" og at om det var henne, ville hun selvsagt reist til sykehuset for å få blodoverføring.

 

Hun ringte til akuttmottaket, og jeg dro - og fikk altså blodoverføring.

 

Men altså, er det virkelig så dramatisk? Følte meg jo ikke plutselig mer svimmel og slapp etter at jeg fikk beskjeden, enn hva jeg gjorde dagen før. Ville det ikke vært bedre for kroppen å bygge opp hemoglobin-nivået gradvis ved hjelp av jerntilskudd i stedet?

 



Anonymous poster hash: 04773...851
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om legen gir deg ett medisinsk råd så burde du følge det, hun har tross alt mange år med medisinstudier som du ikke har. Utover det så er legen på din side, hva har hun å tjene på å gi deg en blodoverføring som ikke er nødvendig? Hemoglobin nivå på 6 er veldig lavt, og langt under referanseområdet, tilsammenlikning er for eksempel mitt 16. Det var nok nødvendig, ikke overtenk dette.

Endret av Intox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var vel et sjokk for deg. F.eks. bloddoping brukes for å øke prestasjonsevnen. Tror ikke det har noen fysiske skadelige bivirkninger... Psykisk skadelig kan det jo være om man bekymrer seg for om hva Gud sier om å blande blodet sitt med en annen persons blod. Men disse andre cellene vil vel uansett snart ha blitt bearbeidet av kroppen din, så det er ikke snakk om at du over lengre tid vil ha en annen persons celler i kroppen din, som det ville vært med transplantasjon av et organ.

 

Når vi spiser kjøtt og grønnsaker er det forsåvidt også en overføring av energi fra andre skapninger. (Men det står i Bibelen at man ikke skal spise blod).

 

Om du var/er alvorlig syk? Prosenten er fortsatt lav, men det har vel også levd personer med prosent ned mot null... Det hjelper vel å spise sunn mat som mat med sammalt mel, og grønne blader.

Lenke til kommentar

Når vi spiser kjøtt og grønnsaker er det forsåvidt også en overføring av energi fra andre skapninger. (Men det står i Bibelen at man ikke skal spise blod).

Energimengden skal stå i næringsinnhold-tabellen på etiketten.

 

Bibelen er i denne sammenheng en bok med helseråd fra oldtiden. Det er ikke uten grunn at bibelen og Koranen omtaler hva som er ren og uren mat. Den gangen viste man ikke hva bakterier, parasitter og giftstoffer var, men man kunne erfaringsmessig plassere de i to båser, de man ble syk av (uren mat) og de man ikke ble syk av (ren mat). Blod er helt ok å spise i stekt og kokt tilstand men jeg kan se for meg at det kan overføre sykdommer og raskt bederves dersom man ikke varmebehandler det skikkelig. Derfor risiko for å bli syk og båsen "uren mat".

 

I dag vet vi selvsagt mye mer om helseriktig bruk av blod enn i oldtiden så stol på legen og sykehuset. De vet både av erfaring og oppdatert kunnskap hva de gjør.

Lenke til kommentar

Blodoverføring er veldig vanlig og ikke farlig, selvfølgelig er det best om man får opp dette selv, men du tar ikke skade av å få overført blod i lengden. Det finnes mennesker som har fått overført over 10 liter blod i en eneste operasjon fordi det blør så mye

 

Det er vanligvis ikke farlig men det KAN være det, hvis man får blod fra en person som er smittet med noe seriøst. HIV tar jo lang tid å oppdage med 100% sikkerhet. Ville vært bekymret hvis jeg hadde fått blodoverføring i enkelte andre land men tror ikke det er noe å bekymre seg så mye for i Norge enda.

Lenke til kommentar

 

Blodoverføring er veldig vanlig og ikke farlig, selvfølgelig er det best om man får opp dette selv, men du tar ikke skade av å få overført blod i lengden. Det finnes mennesker som har fått overført over 10 liter blod i en eneste operasjon fordi det blør så mye

 

Det er vanligvis ikke farlig men det KAN være det, hvis man får blod fra en person som er smittet med noe seriøst. HIV tar jo lang tid å oppdage med 100% sikkerhet. Ville vært bekymret hvis jeg hadde fått blodoverføring i enkelte andre land men tror ikke det er noe å bekymre seg så mye for i Norge enda.

 

Sant, ingenting er uten risiko og selv med matchende blodtype kan man få en reaksjon hvor kroppens imunsystem angriper de nye blodcellene. Men vanligvis går dette bra. Men det er en liten risiko å ta når man ser alternativet som er å blø ihjel. 

Lenke til kommentar

selv med matchende blodtype kan man få en reaksjon hvor kroppens imunsystem angriper de nye blodcellene. Men vanligvis går dette bra. Men det er en liten risiko å ta når man ser alternativet som er å blø ihjel.

 

Ja? Det hadde jeg ikke hørt om før.

Hvordan blir det da, vil det føles som en influensa?

Lenke til kommentar

 

selv med matchende blodtype kan man få en reaksjon hvor kroppens imunsystem angriper de nye blodcellene. Men vanligvis går dette bra. Men det er en liten risiko å ta når man ser alternativet som er å blø ihjel.

 

Ja? Det hadde jeg ikke hørt om før.

Hvordan blir det da, vil det føles som en influensa?

 

Vanligvis gis medisiner som reduserer kroppens evne til å gjøre dette for å bedre overgangen. Nøyaktig hvordan symptomene er vet jeg ikke, men feber, utslett, kramper osv.... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...