Gå til innhold

Limitless, Milight, Applamp, EasyBulb og mere til


Anbefalte innlegg

Tenkte hadde vært greit med en egen tråd for MiLight og lignende systemer. Har selv bestilt og fått kontroller for LED og RGBWW led strips. Venter bare på wifi bridge og fjernkontroll.

 

Legger ut bilder når det er montert. Andre som har dette systemet? Er dere fornøyd?

 

Det jeg har kjøpt er følgende:

 

RGBWW led: http://www.ebay.com/itm/291567294606

Strømforsyning: http://www.aliexpress.com/snapshot/7262247314.html

MiLight wifi controller: http://www.aliexpress.com/snapshot/7268573284.html

LED Controller MiLight: http://www.aliexpress.com/snapshot/7268521341.html

Fjernkontroll til testing: http://www.aliexpress.com/snapshot/7268573285.html

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk mitt i går. Fjernkontroll, Wifi controller og E27/E14 pærer. Kjøpte RGBWW som er farge + warm white. Kan komme med litt info.

 

Fjernkontrollen fungerer for så vidt greit, bortsett fra dimming delen som er ganske så unøyaktig. Bærer også preg av at den er billig. Kan styre lamper koblet til de fire sonene, i tillegg til knapp for av/på som tar for seg alle tilkoblede enheter samtidig. 

 

Lampene må kobles opp mot fjernkontrollen og app på mobilen da fjernkontrollen ikke er tilkoblet Wifi på noe vis. Selve appen synes jeg ikke noe særlig om, men den gjør jo det den skal.

 

For styring i Domo så måtte jeg koble opp pærene til appen først. Der dukker det opp fem enheter under devices som jeg kunne legge til som switches, så antar at det blir samme styringsmåte her som på appen. En kan koble til så mange pærer en ønsker til hver sone(device), men kan kun ha fire ulike switches for hver wifi controller, i tillegg til alle av/på.

 

Oppkobling av wifi controller var enkelt. Kan gjøres via app eller Admin Tool.

 

Linke og unlinke pærer var også veldig enkelt.

 

For å finne ip, mac, sette STA mode osv så trenger en Admin Tool. Finner det her. Bruker port 8899 om noen trenger det.

 

Jeg vurderer om jeg skal bestille en wifi controller til + Led Strip, men avventer til noen har fått testet de. Kunne tenkt meg å hatt de i en aluprofil oppunder taket for å få "passiv" belysning i stuen.

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Kjøpte mitt fra EasyBulb, bomma litt - antok at lyset jeg hadde planer for var standard sokkel - men det var det ikke gitt.

Fikk også fjernkontrollen framfor wifi-boksen, etter litt forsinkelser fikk jeg det nå endelig til slutt.

 

Linka med appen og wifi-kontrolleren. nektet internett-tilgang til HUB'en (stoler ikke på "Kina-produkter" i eget nett.) og linka med Domoticz.

Selv om jeg bare linket en pære, så dukker alle "sonene" opp i Domoticz.

 

Det er ikke "native" dimming i Domoticz med de jeg fikk, du må styre Brightness på en "manuell" måte - ikke fått sett så mye på hvordan det kan gjøres smartere enda.

 

Pæra ble satt på ett meget mer "kritisk" sted mtp. WAF - men det virker tilsynelatende helt kurant.

Min pære står konstant på hvitt, lyset er helt kurant, som en vanlig LEDpære vil jeg si.

 

Tenkte å bestille den pæra jeg faktisk trenger snart - men mulig jeg da kjøper noe fra ebay.

Innbiller meg at det er billigere i lengden, easybulb er dyre på frakt.

Da får jeg sjekka om det er krysskompatibelt også!

Lenke til kommentar
 

Tenkte å bestille den pæra jeg faktisk trenger snart - men mulig jeg da kjøper noe fra ebay.

Innbiller meg at det er billigere i lengden, easybulb er dyre på frakt.

Da får jeg sjekka om det er krysskompatibelt også!

 

Jeg handlet alt mitt i fra Aliexpress. Gratis frakt og levering på under 10 dager.

 

Legg gjerne ut bilder at hvordan lyset til pærene dine er PhilosopherSe7en.

 

Ja kan ordne det senere. Jeg kjøpte forresten 3 GU10 pærer også :)

Lenke til kommentar

Fikk du testet de?

 

En ting jeg lurer litt på.

 

Er der noen mulighet i Domo å gjøre slik at lys på alltid tilbakestiller styrken til 100% og ikke siste satt verdi når lyset ble skrudd av?

 

Ellers kunne jeg tenkt meg at hver lampe kom opp som en egen enhet i Domo uavhengig av disse sonene, men da må en vel over på langt dyrere Hue systemet?

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar

Fikk testet, men rakk ikke skrive noe :)

Litt erfaringer og bilder kommer vel i helga.

 

"Er der noen mulighet i Domo å gjøre slik at lys på alltid tilbakestiller styrken til 100% og ikke siste satt verdi når lyset ble skrudd av?"

Sikkert, med script og JSON

 

Ev on off command med JSON

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Første lys er montert under benken. Gikk bra, og ser pent ut. Positivt overrasket over hvor bra systemet fungerer til prisen.

 

Under 1000 kr for 4 led controllere, 4 strømforsyninger, wifi bridge, fjernkontroll og led strips. Nå må jeg bare finne ut hvor jeg skal bruke de 3 andre :)

 

Bilde hadde vært morsomt!

Lenke til kommentar

Ok,da har jeg fått testet litt, og har tatt litt bilder.

 

Merk at kamera gjerne stiller lysnivået selv etter motivet, peker man på noe med sterkt lys vil ofte et kamera stille ned lyset på alt, derfor ser f.eks stua ganske mørk ut med hvitt lys.

 

Pærene jeg kjøpte var på 9W som var det beste jeg fant, ser en del av disse pærene som selges også er 6W, men jo mer jo ber tenkte jeg, kan jo dimmes ned.

 

Lysstyrken på hvitt er temmelig lik de gamle helt ordinære hvite LED-pærene mine, når det gjelder farget lys er lysnivået svakere, men det er vel gjerne logisk i og med at hvit er en lysere "farge".

 

Når jeg bruker medfølgende app reagerer lyset umiddelbart, men bruker jeg Domoticz er det noe forsinkelse.

 

Som nevnt tidligere er denne teknologien enveiskommunikasjon, så om man slår av et lys med appen f.eks så vil lyset enda stå som "på" i Domoticz, HS eller hva man bruker, dette da man må ta utgangspunkt i siste status.

Jeg vil derfor utelukkende kontrollere dette med Domoticz (og tilhørende veggbrytere som er på vei i posten).

 

Jeg tenkte i utgangspunktet at grupper var et onde, men jeg merker det er nyttig, i stua har jeg de to lampene mine i en gruppe, de er dermed alltid speilet, samme farge, samme status osv. På soverommet har jeg to lyspærer i samme lampe, disse er også i samme gruppe slik at dem oppfører seg som en sterk pære sett fra utsiden.

 

I Domoticz får man 5 enheter på en bridge, 4 pærer og en bryter som er "alle på denne kontrolleren".

Jeg velger å ikke benytte meg av sistnevnte, for den har som nevnt i Domoticz tråden noen problemer.

Skrur man på alle lys med den så vil ikke de faktiske lysene settes på i Domoticz (enveiskommunikasjon), dette kan man nok enkelt scripte (hvis "alle" er på, sett på lys1 og 2 f.eks).

Man må også endre switch til Dimmer for å få RGBW funksjonalitet.

post-74970-0-27467900-1454705343_thumb.png

 

Alt i alt, Z-Wave hadde nok vært en bedre løsning, men som en vanlig arbeider med vanlig lønn er dette veldig bra, kvaliteten står virkelig opp for prisen, her får man mye glede av lite penger.

 

Jeg kommer ihvertfall til å satse på MiLight for lys fremover :)

post-74970-0-45649700-1454704453_thumb.jpg

post-74970-0-97778600-1454704455_thumb.jpg

post-74970-0-06616800-1454704458_thumb.jpg

post-74970-0-53004500-1454704460_thumb.jpg

post-74970-0-09111600-1454704463_thumb.jpg

post-74970-0-54888700-1454704465_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I Domoticz får man 5 enheter på en bridge, 4 pærer og en bryter som er "alle på denne kontrolleren".

Jeg velger å ikke benytte meg av sistnevnte, for den har som nevnt i Domoticz tråden noen problemer.

Skrur man på alle lys med den så vil ikke de faktiske lysene settes på i Domoticz (enveiskommunikasjon), dette kan man nok enkelt scripte (hvis "alle" er på, sett på lys1 og 2 f.eks).

 

Usikker på om det er dette du tenker på. Om det ikke er det så bare ignorer det jeg skriver :p

 

Den alle av/på bryteren kan du linke opp mot de andre bryterne/sonene i Domo.

 

På den måten vil bruk av denne bryteren også vise at de andre bryterne er av/på. De følger altså hver andre.

 

Eksempel:

Har du to aktive brytere + alle av/på:

 

Aktivering av alle av/på vil vise at bryter en og to også er aktivert

Slår du av alle av/på vil de to andre også vises som av.

 

Aktiverer du alle av/på, men i ettertid slår av bryter en eller to vises også alle av/på som av.  Om du derimot slår på igjen den bryteren du tok av, så følger ikke alle av/på etter.

 

Samme gjelder med dimming. Det som gjøres med alle av/på følger ikke med på de andre. 

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar

Det her ser interessant ut å teste, men må man virkelig ha så mange forskjellige enheter for at det skal fungere? Ref første post.

 

Hvilke pærer er det du har Evelen?

Ser du nevner både 6w og 9w.

 

Det du må ha er en Wifi controller og pærer. Jeg har RGBW led strips, derfor må jeg ha de andre tingene også.

Lenke til kommentar

Du trenger bare en enhet om du tenker på wifi controller. Til denne kan du koble til hvor mange pærer du ønsker.

 

Disse kan du dele inn i fire ulike soner, og det er disse sonene du kan kontrollere. Har du fem lamper i stuen kan disse være sone 1, og dermed styres disse likt.

 

Jeg har delt stuen inn i to soner, en som styrer lampene i tvstuen (fem pærer) og en for spisestuen (fire pærer). Så blir det en sone for gangen og en for kjøkkenet.  Ønsker jeg flere soner jeg kan styre da, for eksempel en for hvert soverom så må jeg ha en ekstra wifienhet som gir meg fire nye soner. Betalte ikke mer enn 13,5$ for den enheten, så det er ikke noe stort problem om jeg må ha en til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...