Gå til innhold

Siviløkonom


Nicoline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste er at du finner en skole som tilbyr økonomi og administrasjon som bygger på anbefalt studieplan fra NRØA. De aller fleste skoler som tilbyr øk/ad følger denne.

 

Det som derimot er viktig, er å passe på at man velger de rette fag kombinasjonene. De fleste skolene som tilbyr et masterprogram som kan kvalifisere for sidetittelen siviløkonom har spesifikke krav til fag kombinasjoner. 

 

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, eller om du har realfagmatte. Selv valgte jeg et 5-årig siviløkonom løp ved NHH, det er selv sagt å anbefale men det krever høyt snitt og enten matematikk S1 og S2 eller R1. Men jeg ville nok styrt unna bachelor delen fra BI da den koster mer enn den smaker, men master fra BI kan jeg trygt anbefale.

 

Om jeg var deg, ville jeg ha tatt turen innom sidene til samordnaopptak å sett på skolene som tilbyr øk/ad, se på emnene de tilbyr noen har spesifikke fagområder de spesialiserer seg på mens andre kjører et mer standard løp. Når du finner en skole på et sted, gjør litt research på studentmiljøet for du burde ikke søke deg til et sted hvor dette er dårlig. Se litt utenfor Bergen/Oslo fordi de mindre stedene har ofte litt bedre studentmiljø. 

Lenke til kommentar

NHH og BI går vel for å være de to beste i landet. Disse to er nok forholdsvis like og har begge sine fordeler og ulemper. Du vil ved disse to skolene ha mye større muligheter i forhold til valgfag, utveksling, studentgrupper osv. enn ved universitetene/de andre høyskolene.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!! 

 

Jeg vurderer å søke meg inn på et fem-årig løp for å bli siviløkonom. Jeg går 3. året på vgs og frykter kjempe dårlig snitt, ettersom at jeg kommer til å få to 2-ere på vitnemålet, og regner med å kun kunne komme inn på steder langt oppe rundt Bodø. Jeg får 3 i S2 matte foreløpig, men satser så veldig på å få minst 4 og mye bedre forståelse for matte. Men jeg lurer på om dere kan veilede meg litt, kommer jeg til å klare matte-fagene i økonomi og administrasjon studiet? Selv hvis jeg kun ender opp med 3 i matte? 

 

Jeg tenkte å rett og slett utnytte at jeg har S1 og S2 og søke meg rett inn på master! Men er det slik at dersom jeg for eksempel ikke får C engang i snitt, så kan jeg fortsatt ta master utdanning, nettopp fordi jeg kom inn på fem-årig løp?? 

 

Off, jeg har så mange spørsmål. Etter å ha fått 2-ere som standpunkt har selvtillitten rast ned, og jeg føler at jeg ikke kjenner meg selv lenger! Jeg kommer til å prøve så godt jeg kan altså, men jeg lurer på: om jeg ikke mestrer fagene innen økonomi og administrasjon, men likevel består - kan jeg fortsatt fortsette med masteren? Et helt fryktelig eksempel - men la oss si at jeg får E i snitt etter bachelor, kan jeg fortsatt gå master om jeg kom inn på fem-årig løp?

 

Åherregud, nå har jeg gjentatt meg selv flere ganger, men håper virkelig at noen kan svare og ikke dømme meg ut ifra mine to 2-ere på vitnemålet... 

 

Vet noen forresten om arbeidsgivere ser på karakterer man fikk på universitetet og om det i hvert tilfelle telles veldig mye for å få jobb? 

Lenke til kommentar

Hei!! 

 

Jeg vurderer å søke meg inn på et fem-årig løp for å bli siviløkonom. Jeg går 3. året på vgs og frykter kjempe dårlig snitt, ettersom at jeg kommer til å få to 2-ere på vitnemålet, og regner med å kun kunne komme inn på steder langt oppe rundt Bodø. Jeg får 3 i S2 matte foreløpig, men satser så veldig på å få minst 4 og mye bedre forståelse for matte. Men jeg lurer på om dere kan veilede meg litt, kommer jeg til å klare matte-fagene i økonomi og administrasjon studiet? Selv hvis jeg kun ender opp med 3 i matte? 

 

Jeg tenkte å rett og slett utnytte at jeg har S1 og S2 og søke meg rett inn på master! Men er det slik at dersom jeg for eksempel ikke får C engang i snitt, så kan jeg fortsatt ta master utdanning, nettopp fordi jeg kom inn på fem-årig løp?? 

 

Off, jeg har så mange spørsmål. Etter å ha fått 2-ere som standpunkt har selvtillitten rast ned, og jeg føler at jeg ikke kjenner meg selv lenger! Jeg kommer til å prøve så godt jeg kan altså, men jeg lurer på: om jeg ikke mestrer fagene innen økonomi og administrasjon, men likevel består - kan jeg fortsatt fortsette med masteren? Et helt fryktelig eksempel - men la oss si at jeg får E i snitt etter bachelor, kan jeg fortsatt gå master om jeg kom inn på fem-årig løp?

 

Åherregud, nå har jeg gjentatt meg selv flere ganger, men håper virkelig at noen kan svare og ikke dømme meg ut ifra mine to 2-ere på vitnemålet... 

 

Vet noen forresten om arbeidsgivere ser på karakterer man fikk på universitetet og om det i hvert tilfelle telles veldig mye for å få jobb? 

Har du søkt deg inn på 5 årig løp og kommet inn, så er du inne. Spiller ingen rolle om du får A eller E, da har du rett til å fullføre en master uavhengig av hva du får i karakter. Det er fortsatt sterkt anbefalt å få gode karakterer hvis du ønsker deg relevant jobb. Det er mange som er siviløkonomer, og mange som studerer det, mer enn det vi har behov for. Så for å utklassere dem i krig om jobb, bør du ha gode karakterer. 

 

MEN! Hvis du søker deg inn på 3årig utdannelse, og ikke får over C i snitt, så får du ikke søkt deg på master i Norge. For å søke master er kravet minst C i snitt.

Lenke til kommentar

 

Hei!! 

 

Jeg vurderer å søke meg inn på et fem-årig løp for å bli siviløkonom. Jeg går 3. året på vgs og frykter kjempe dårlig snitt, ettersom at jeg kommer til å få to 2-ere på vitnemålet, og regner med å kun kunne komme inn på steder langt oppe rundt Bodø. Jeg får 3 i S2 matte foreløpig, men satser så veldig på å få minst 4 og mye bedre forståelse for matte. Men jeg lurer på om dere kan veilede meg litt, kommer jeg til å klare matte-fagene i økonomi og administrasjon studiet? Selv hvis jeg kun ender opp med 3 i matte? 

 

Jeg tenkte å rett og slett utnytte at jeg har S1 og S2 og søke meg rett inn på master! Men er det slik at dersom jeg for eksempel ikke får C engang i snitt, så kan jeg fortsatt ta master utdanning, nettopp fordi jeg kom inn på fem-årig løp?? 

 

Off, jeg har så mange spørsmål. Etter å ha fått 2-ere som standpunkt har selvtillitten rast ned, og jeg føler at jeg ikke kjenner meg selv lenger! Jeg kommer til å prøve så godt jeg kan altså, men jeg lurer på: om jeg ikke mestrer fagene innen økonomi og administrasjon, men likevel består - kan jeg fortsatt fortsette med masteren? Et helt fryktelig eksempel - men la oss si at jeg får E i snitt etter bachelor, kan jeg fortsatt gå master om jeg kom inn på fem-årig løp?

 

Åherregud, nå har jeg gjentatt meg selv flere ganger, men håper virkelig at noen kan svare og ikke dømme meg ut ifra mine to 2-ere på vitnemålet... 

 

Vet noen forresten om arbeidsgivere ser på karakterer man fikk på universitetet og om det i hvert tilfelle telles veldig mye for å få jobb? 

Har du søkt deg inn på 5 årig løp og kommet inn, så er du inne. Spiller ingen rolle om du får A eller E, da har du rett til å fullføre en master uavhengig av hva du får i karakter. Det er fortsatt sterkt anbefalt å få gode karakterer hvis du ønsker deg relevant jobb. Det er mange som er siviløkonomer, og mange som studerer det, mer enn det vi har behov for. Så for å utklassere dem i krig om jobb, bør du ha gode karakterer. 

 

MEN! Hvis du søker deg inn på 3årig utdannelse, og ikke får over C i snitt, så får du ikke søkt deg på master i Norge. For å søke master er kravet minst C i snitt.

 

 

Så grei du er! Tusen takk! 

Lenke til kommentar

Hei!! 

 

Jeg vurderer å søke meg inn på et fem-årig løp for å bli siviløkonom. Jeg går 3. året på vgs og frykter kjempe dårlig snitt, ettersom at jeg kommer til å få to 2-ere på vitnemålet, og regner med å kun kunne komme inn på steder langt oppe rundt Bodø. Jeg får 3 i S2 matte foreløpig, men satser så veldig på å få minst 4 og mye bedre forståelse for matte. Men jeg lurer på om dere kan veilede meg litt, kommer jeg til å klare matte-fagene i økonomi og administrasjon studiet? Selv hvis jeg kun ender opp med 3 i matte?

Ja, du kan fortsatt klare matte-fagene. Du trenger ikke bekymre deg for det så lenge du jobber med fagene. Alt etter hvor du søker kommer du mest sannsynlig til å gå samme løp som de som går bachelor og de har ingen krav om ekstra mattefag(noe du har hvis jeg forstår deg rett).

 

Jeg tenkte å rett og slett utnytte at jeg har S1 og S2 og søke meg rett inn på master! Men er det slik at dersom jeg for eksempel ikke får C engang i snitt, så kan jeg fortsatt ta master utdanning, nettopp fordi jeg kom inn på fem-årig løp??

Du får fortsette på master så lenge du består en viss andel, men vær klar over at masternivå er en del hardere så om du har dårlige karakterer på bachelor så kommer det til å bli enda verre på master.

 

 

Vet noen forresten om arbeidsgivere ser på karakterer man fikk på universitetet og om det i hvert tilfelle telles veldig mye for å få jobb?

Ja, karakterer betyr ganske mye for jobb etter endte studier.

 

 

Ellers så syns jeg ikke du skal bekymre deg så mye. Det viktigste for deg er at du finner motivasjon og ikke mister totalt troa på at du kan gjøre en god jobb. Da er det kanskje bedre med et pauseår for å hente ny motivasjon. VGS kan du nesten legge bak deg "for alltid" etter du har startet på høyere utdanning, men karakterer og innsats på høyere utdanning vil du ta med deg for alltid.

Lenke til kommentar

 

Hei!! 

 

Jeg vurderer å søke meg inn på et fem-årig løp for å bli siviløkonom. Jeg går 3. året på vgs og frykter kjempe dårlig snitt, ettersom at jeg kommer til å få to 2-ere på vitnemålet, og regner med å kun kunne komme inn på steder langt oppe rundt Bodø. Jeg får 3 i S2 matte foreløpig, men satser så veldig på å få minst 4 og mye bedre forståelse for matte. Men jeg lurer på om dere kan veilede meg litt, kommer jeg til å klare matte-fagene i økonomi og administrasjon studiet? Selv hvis jeg kun ender opp med 3 i matte?

Ja, du kan fortsatt klare matte-fagene. Du trenger ikke bekymre deg for det så lenge du jobber med fagene. Alt etter hvor du søker kommer du mest sannsynlig til å gå samme løp som de som går bachelor og de har ingen krav om ekstra mattefag(noe du har hvis jeg forstår deg rett).

 

Jeg tenkte å rett og slett utnytte at jeg har S1 og S2 og søke meg rett inn på master! Men er det slik at dersom jeg for eksempel ikke får C engang i snitt, så kan jeg fortsatt ta master utdanning, nettopp fordi jeg kom inn på fem-årig løp??

Du får fortsette på master så lenge du består en viss andel, men vær klar over at masternivå er en del hardere så om du har dårlige karakterer på bachelor så kommer det til å bli enda verre på master.

 

 

Vet noen forresten om arbeidsgivere ser på karakterer man fikk på universitetet og om det i hvert tilfelle telles veldig mye for å få jobb?

Ja, karakterer betyr ganske mye for jobb etter endte studier.

 

 

Ellers så syns jeg ikke du skal bekymre deg så mye. Det viktigste for deg er at du finner motivasjon og ikke mister totalt troa på at du kan gjøre en god jobb. Da er det kanskje bedre med et pauseår for å hente ny motivasjon. VGS kan du nesten legge bak deg "for alltid" etter du har startet på høyere utdanning, men karakterer og innsats på høyere utdanning vil du ta med deg for alltid.

 

 

 

Hva skulle man gjort uten snille mennesker som deg som tar seg tid til å svare.. Tusen takk! Har egentlig alltid sett fram til å studere, men skal absolutt vurdere friår :) 

Lenke til kommentar

Selv har jeg bachelor fra NHH og skal på et senere tidspunkt ta master der. Ellers har jeg hørt og lest mye bra om NMBU, som ville vært andrevalget mitt.

 

Hvilken skole du bør studere på, skal jeg ikke si, men jeg foreslår at du gjør tenker over hva du kan tenke deg å jobbe med, eller hva du ønsker å vite i økonomifaget hvis ikke du har en anelse, eller om du kan tenke deg å kombinere økonomien med andre fag. Så, når du bestemmer deg, bør du vektlegge kurstilbudet og internasjonale muligheter hvis du kan tenke deg å dra på utveksling (og det vil du nok ikke utelukke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...