Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er melk ekkelt?


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

soya sjokolademelken er bedre enn den slimete sjokomelken. Jeg kan nyte soya sjokolademelk uten å få hele munnen stappfull av ekkelt slim og jeg slipper også masse kolesterol.

 

Dokumentasjonen for at soyamelk virker østrogen-aktig og dermed er problematisk er bedre enn dokumentasjonen for at (norsk) kumelk er problematisk.

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

soya sjokolademelken er bedre enn den slimete sjokomelken. Jeg kan nyte soya sjokolademelk uten å få hele munnen stappfull av ekkelt slim og jeg slipper også masse kolesterol.

 

 

Dokumentasjonen for at soyamelk virker østrogen-aktig og dermed er problematisk er bedre enn dokumentasjonen for at (norsk) kumelk er problematisk.

Den type østrogen som er i soyamelk er vist å ikke påvirke oss negativt

Lenke til kommentar

 

 

soya sjokolademelken er bedre enn den slimete sjokomelken. Jeg kan nyte soya sjokolademelk uten å få hele munnen stappfull av ekkelt slim og jeg slipper også masse kolesterol.

 

Dokumentasjonen for at soyamelk virker østrogen-aktig og dermed er problematisk er bedre enn dokumentasjonen for at (norsk) kumelk er problematisk.

Den type østrogen som er i soyamelk er vist å ikke påvirke oss negativt

 

Den type østrogen er bra for damer i overgangsalderen, fordi de har for lite østrogen. Men menn vil vel ikke ha mere østrogen?

 

Sier bare:

 

KEEP CALM

       

       AND

 

DRINK MILK

Lenke til kommentar

 

Den type østrogen som er i soyamelk er vist å ikke påvirke oss negativt

 

 

Joda, f.eks. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24284790 . (Merk at "in an additive manner" betyr at effekten av begge rett og slett er effekten av den ene pluss effekten av den andre - altså at begge også har effekt hver for seg.)

Evt denne (phytoøstrogen fra soya overføres i gravide kvinner til livmorsmiljøet i en mengde som kan være klinisk relevant) pluss denne (påvirkning fra phytoøstrogener som foster/baby kan, kanskje, gi nedsatt fertilitet i menn), men det er vel bare relevant om du a) er kvinne og b) gravid.

 

Jeg tror, for ordens skyld, ikke det er en stor nok effekt til at det burde bekymre deg noe spesielt. På den annen side er dette mer konkrete bevis enn det du har kommet opp med for at kumelk (per norske standarder for dyrehelse og etterbehandling) er farlig.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Den type østrogen som er i soyamelk er vist å ikke påvirke oss negativt

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16039550

 

Men speaking of unaturlig, på næringsinnhold på soyamelk står det sikkert B12. Soya innholder ikke B12. Det er altså tilsatt B12. Du kan bite deg i nesa på at de har tilsatt et stoff som heter cyanokobalamin, for dette er den billigste "varianten" av B12.

 

Cyanokobolamin er unaturlig. Det finnes ikke i naturlig kost, og er biologisk inaktivt. Det frigjøres cyanid når kroppen omdanner cyanokobolamin til ekte, aktivt B12.

Lenke til kommentar

Er norsk melk full av verk som i usa? Da jeg var på landbrukspraksis så det ut som kuene hadde det ok og ingen sår hadde de. Er det noen som vet om den norske melken er full av verk?

 

Melk er deilig. Men melkekuer i de fleste vestlige land behandles dårlig og spiser andre ting enn gress/høy, noe som ikke er naturlig for dyret og kan føre til melk full av uønskede stoffer. Kuer som lever i stress og under svært dårlige forhold kan også gi uønskede stoffer i melken.

 

Drikk derfor økologisk melk! Da skal det normalt sett ikke være noe uønsket i melken, og det skal komme fra sunne og naturlige dyr, som lever bedre enn normale melkekuer.

Lenke til kommentar

Får man egentlig soya som ikke er genmodifisert her omkring?

 

Godt spørsmål. Jeg har faktisk sluttet å spise soya, fordi muligheten for at den er genmanipulert er såpass høy. Soya og mais er de to avlingene hvis største del er genmanipulert.

 

Selv om det skal opplyses om slik og det er forbudt i Europa, så regner jeg med at mye av vanlig soya og mais på markedet er genmanipulert. Kjøp derfor økologisk! Selv stoler jeg ikke engang på økologik soya, så jeg kjøper som sagt aldri noe med soya. Dessverre.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

soya sjokolademelken er bedre enn den slimete sjokomelken. Jeg kan nyte soya sjokolademelk uten å få hele munnen stappfull av ekkelt slim og jeg slipper også masse kolesterol.

 

Dokumentasjonen for at soyamelk virker østrogen-aktig og dermed er problematisk er bedre enn dokumentasjonen for at (norsk) kumelk er problematisk.

 

 

Det samme gjelder forøvring alt som tappes på plastflasker. Plastflasker inneholder stoffer som øker produksjon av østrogen både i menn og kvinner.

 

Slike ting skal man helst unngå, iallefall om man er mann. Soya inkludert.

 

Jeg har prinsipielt ingenting imot soya, og har diskutert dette i lang tid med en kollega som er vegetarianer. Advarte han mot at soya og østrogen. Han skrøyt mye av helseeffektene av soya. Så sammen med østrogensaken og faktum at soya ofte er genmanipulert hadde vi masse lange diskusjoner om tema.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Pluss at varmebehandlet soyamelk (altså vanlig) ikke er bra, det fører til endringer i proteinet. Som kan fører til økt sjangse for hjerte og karlidelser. Jeg drikker ikke soyamelk da kroppen min reagerte negativt på der. Muligens man på begynne og lage slikt selv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kjøper også mest mulig økologisk, men pga pris og utvalg blir det både og. Men alltid økologisk melk og økologisk rømme og økologisk egg om jeg skal bruke den slags.

Lenke til kommentar

Kjøper også mest mulig økologisk, men pga pris og utvalg blir det både og. Men alltid økologisk melk og økologisk rømme og økologisk egg om jeg skal bruke den slags.

 

Bra, selv fokuserer jeg mest på økologisk når det kommer til alt som har med dyrehold å gjøre, spesielt kjøtt.

 

Dagens dyrehold i vanlig matproduksjon (også melk og egg) er meget dårlig og fører til syke og stressede dyr. Hadde folk flest sett bilde av dyret de spiste ville de nok ikke spist det. Og måtte de selv behandle dyret så dårlig som matindustrien gjør ville de nok redusert kjøttinntaket betraktelig.

 

Dagens kjøtt er av laber kvalitet, mishandlede og torturerte dyr som lever tett i tett under stressende og unaturlige forhold. De pumpes full av medisin og spiser mat som overhode ikke er naturlig for dyret. Slik blir det ikke bra mat av!

 

Faktisk var det sojamannen som hadde litt innflytelse på meg angående hvor viktig det er å velge etisk mat og sette en fot ned mot deltagelse i dyreplageri.

Lenke til kommentar

 

Om det er naturlig og spise kjøtt og ting som gror i jorda? Ja. Og det ser man eksempler på i hele dyreriket.

 

En kjøttspiser har ett fordøyelsesystem som er laget for og fordøye kjøtt. En plantespiser har ett fordøyelsesystem som er laget for og fordøye planter. En omnivor spiser og fordøyer både og. Men, ingen voksne dyr har ett fordøyelsesystem som er laget for og drikke/fordøye melk hele livet. For og fordøye/spalte melk er man avhengig av ett spesiell type enzym. Dette enzymet forsvinner etter barnestadiet, når man går over til annen kost, og fast føde. Unntaket er jo som kjent, en liten del av verdens befolkning som alikevel greier og innta melk. Man sier gjerne at det har oppstått en "mutasjon".

 

Relevansen er jo i om melk er bra for oss. Og om man kan se sammenhenger mellom og innta noe som man vanligvis ikke skal innta, og hvilken helseeffekter dette har.

Kan du finne et eksempel fra dyreriket, bortsett fra mennesker, som tilbereder mat slik vi gjør? Middagen min bestod av 1) pasta, 2) kjøttdeig, 3) tomater, 4) diverse grønnsaker og 5) diverse krydder. Jeg kjenner ikke til noen andre dyrearter som slakter dyr slik vi gjør det, tilbereder ved hjelp av varme etc. Kornåkre er veldig uvanlig, svært få dyrearter gror krydder på balkongen.

 

Relevansen er bare om det er bra for oss om du konkluderer med at ting som ikke er naturlig ikke er bra for oss, og at ting som er naturlig er bra for oss. Jeg kan ikke se hvordan du kan konkludere slik.

 

Ok, greie på mat og god smak har du i hvert fall. Kanskje det er noe i at en blind høne kan finne gullkorn:

Lenke til kommentar

Det er jo vesentlige forskjeller på en planteeter og en kjøtteter, men felles for dem er at begge lever hovedsaklig av mettet fett.

 

Kuer, gorillaer, giraffer osv. spiser store mengder planter som omdannes til fettsyrer av bakterene i fordøyelsessystemene.

En kjøtteter må derimot spise fettet direkte.

 

Fløte og smør er i såfall midt i blinken for oss, men karbohydrater må brukes med en gang, ellers lagres de som fett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...