Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteri tappes på tomgang


Anbefalte innlegg

Har en vw polo 1.2 2005.

Vinteren har vært bitende kald her i nord og det virker ikke som bilen min liker dette særlig godt! Om jeg lar bilen stå på tomgang i mer enn 10-15 minutter, med varmeanlegg på fult, streiker den tvert når jeg setter den i gir og skal til å kjøre. Er klar over at varmetrådene i bakruta, setevarmere osv drar mye strøm, derfor har jeg ikke på disse når den varmer seg på morgenen.

Det som skjer er at den starter helt fint, men for tredje gang denne vinteren stopper den etter ei stund på tomgang. Har hatt den på lading over natten flere ganger, kjører langturer osv. Har pratet med noen som mener at så lenge bilen er i gang, skal den ikke bare stoppe flatt når jeg prøver å kjøre bilen frem, og ikke vil starte igjen. Derfor lurer jeg på om det er mulig at batteriet er så dårlig at det tappes og ikke klarer å gi nok strøm til kjøring? Eller om det kan være feil i dynamo e.l. Det skal merkes at når jeg får starthjelp, starter den helt fint igjen. I tillegg til at når bilen streiker, kommer det forskjellige varsellamper opp i dashbord i noen sekunder, med litt piping og andre klagelyder, feks for servostyringen. Men alle disse forsvinner når jeg får startet den ordentlig igjen. Noen som har noe peiling på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Selv har jeg en Volvo 940, hvor børstene på dynamoen ble veldig dårlige. 

Det startet med at det begynte å lyse svakt i batterilampa i dashboardet. Stanset bilen, og når jeg skulle starte igjen etterpå, kom det bare et klikk fra motorrommet. Etter litt venting så klarte jeg faktisk å starte bilen igjen, men  det var litt skrekkmoment! Satte bilen på lading, men dagen etter fikk jeg kjørt bare 100 m før dashboardet var et ordentlig juletre med varsellamper - alt ifra ABS til airbag osv. 

 

Bilen stoppet til slutt, selv under kjøring. Det var mulig å la bilen gå på tomgang(prøvde dog ikke over lengre tid), men så fort man ga på litt så kvelte motoren seg momentant. 

 

Det kreves en del strøm å holde liv i både innsprøytningssystemer, tennplugger og ikke minst hovedlyktene som står og lyser! Jeg vet ikke hvordan du kan måle dette selv, men jeg ville tatt med bilen til ditt nærmeste verksted og forklart problemet. Tipper på en dynamo som begynner å bli dårlig. 

 

Satte bilen på verksted hvor de byttet børstene. Betalte ca 900,- for jobben ink deler, og bilen fungerte som før etter byttet :-) 

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar

Å måle ladespenningen gjør man lett selv med et voltmeter/multimeter.

De koster vel fra en hundrings eller noe, jeg tipper nye børster koster et par hundrelapper også.

 

Ladespenningen måles over batteriet med motoren på forhøyet tomgang (1500-2000rpm) og alt normalt forbruk som lys, radio og setevarme på.

Lenke til kommentar

13,5V er ikke nok til å lade batteriet.

 

Over 14V er nødvendig, rundt 14,35V er fint ved 20 grader, er det kaldere bør ladespenningen økes.

 

Man bør måle ved forhøyet tomgang med normalt forbruk på, det sier mest om virkeligheten.. Forhøyet tomgang er et turtallsområde man faktisk bruker når man kjører (i nedre del av skalaen)

Lenke til kommentar

13,5V er nok til å lade batteriet. Men ikke 100%. Ved 13,5V skal ikke batteriet tappes med motoren i gang. I norge ville jeg bytta dynamo/børster og/eller regulator uansett ved så lav spenning, men det er ingen krise. Noen gamle biler lader ved så lav spenning originalt da de er beregnet på sydligere og varmere strøk.

 

Tl;dr: Er det minst 13,5V på batteriet forklarer det ikke hvorfor motoren stopper av seg selv. Måler man derimot, 12, 11 eller lavere kan det forklare problemet.

Lenke til kommentar

 

Da må det være helt kortslutta eller totalt brudd. Da hadde du aldri fått starta bilen heller.

Har vært borti at "amcars" starter, men at de ikke klarer å gå på tomgang når batteriet er gåent

Etter at en enten har ladet batteriet over natta eller startkabler

 

Har hatt det samme på en motorsykkel, men her bekrefta jeg det ved å måle batterispenningen med varm motor før den stoppet. ca. 9-11V fikk jeg da.

Lenke til kommentar

13,5V er nok til å lade batteriet. Men ikke 100%. Ved 13,5V skal ikke batteriet tappes med motoren i gang. I norge ville jeg bytta dynamo/børster og/eller regulator uansett ved så lav spenning, men det er ingen krise. Noen gamle biler lader ved så lav spenning originalt da de er beregnet på sydligere og varmere strøk.

 

Tl;dr: Er det minst 13,5V på batteriet forklarer det ikke hvorfor motoren stopper av seg selv. Måler man derimot, 12, 11 eller lavere kan det forklare problemet.

Mitt poeng består fortsatt. 13,5V fører bare til en tidlig død av batteriet som følge av at det aldri blir skikkelig oppladet.

 

Bilprodusentene digger å selge biler med ladespenning som er såpass lav, det fører til godt salg av batterier..

Bransjen har jo fått det til å virke normalt å bytte batteri hvert 2. til tredje år..

 

Jeg hadde en bil med god lading, der varte det originale batteriet fra 1984 til 2004.

Lenke til kommentar

Uten å ha feilsøkt så høres det ut som dynamoen lader jævla dårlig på tomgang (børster) og så bler batteriet fort tom pga varmetråder, kupevifte osv. Beste måten er å få målt hvor mye den lader på tomgang og når du ruser til 1500rpm.

 

Har du ikke utstyret så kan du se om lys i instrumenta blir sterkere/dimmer når du står på tomgang og småruser. Er det snakk om bensinmotor så kan det hende det er børstene

Lenke til kommentar

Her er det bare å få på vag com.

Så vil du se alle strøm feilmeldinger/hvor strøm feilen er. Også om dynamo lader som den skal.

Du kan ha veldig mye som drar strøm på bilen.

 

Er ingen vits å spekulere på hva og hvor feilen ligger. Når du kan lese den av.

Om du vil feilsøke litt så begynner du med dynamo.

Kablene til og fra dynamoen. Og starteren på bilen Resten feilsøke du med vag com.

 

Du kan ha feil på comfort modulen.

Eller can bus som ofte kan gi større strøm feil.

 

Om du ikke har vagcom. Så dra på møller betal 750 så får du feilsøkt bilen.

Endret av snip
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...