Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke et problem å ta et ekstra fag i vg2 og ha et mindre fag i vg3. Men du må ha fordypning i minst to fag og planen din innebærer at du bare får fordypning i kjemi. Hvis du tar biologi 1 som privatist nå, må du bytte ut matte med geofag 1 eller fysikk 1 neste år.

 

Fordyper meg i matte og kjemi.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke et problem å ta et ekstra fag i vg2 og ha et mindre fag i vg3. Men du må ha fordypning i minst to fag og planen din innebærer at du bare får fordypning i kjemi. Hvis du tar biologi 1 som privatist nå, må du bytte ut matte med geofag 1 eller fysikk 1 neste år.

 

Fordyper meg i matte og kjemi.

 

Om du har R2/S2 samt. Kjemi 2 vg3, så kan du kutte ut et fag om du tar biologi som privatist.

 

Har angret meg litt 3. året, for at jeg ikke tok et ekstra fag på vg2. Da får du mye bedre tid på vg3.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

 

Det er ikke et problem å ta et ekstra fag i vg2 og ha et mindre fag i vg3. Men du må ha fordypning i minst to fag og planen din innebærer at du bare får fordypning i kjemi. Hvis du tar biologi 1 som privatist nå, må du bytte ut matte med geofag 1 eller fysikk 1 neste år.

 

Fordyper meg i matte og kjemi.

 

 

Det kommer ikke frem av det første innlegget, men i så fall er det ikke noe problem å gjøre det du tenker.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde akkurat det (om enn med en litt annen fagkombinasjon). Var veldig godt å ha mer tid siste halvåret på vg3! Travelt nok blir det læll. Men man bør jo være rimelig sikker på at man klarer privatisteksamen til en karakter man er fornøyd med, da.

Her var valgene jeg gjorde:
Vg2: S1, Kjemi 1, Biologi 1, Fysikk 1
Vg3: S2, Kjemi 2 + tysk 3 som privatist

Kom helskinnet fra det, og med 4 av 4 mulige tilleggspoeng.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde akkurat det (om enn med en litt annen fagkombinasjon). Var veldig godt å ha mer tid siste halvåret på vg3! Travelt nok blir det læll. Men man bør jo være rimelig sikker på at man klarer privatisteksamen til en karakter man er fornøyd med, da.

 

Her var valgene jeg gjorde:

Vg2: S1, Kjemi 1, Biologi 1, Fysikk 1

Vg3: S2, Kjemi 2 + tysk 3 som privatist

 

Kom helskinnet fra det, og med 4 av 4 mulige tilleggspoeng.

Det der blir litt annerledes da, iom. du på en måte tok 3 fag på vg3, men bare at et av de var som privatist. Med mindre jeg har tolket noe feil da.

 

Det sagt, skal man ikke ha færre eksamener i vg3 for det. Med færre fag er det altså en stor sjanse/risiko for å bli trukket til nynorsk, så jeg håper trådstarter er komfortabel med det.

Sant nok det, men sannsynligheten øker jo samtidig for at han kan komme opp i alle andre fag også. Det at han har et fag mindre øker ikke sannsynligheten drastisk for å komme opp i nynorsk, men det er jo sant som du sier, at den vil øke litt.

Derimot skjønner jeg ikke hva alle har imot nynorsk, det er jo det samme som å skrive bokmål, men i nynorsken må du slå opp noen ord. Har lagt merke til at språket kanskje vektes litt mer ved retting, slik at det kan mangle bittelitt på innholdet uten at det gjør noe.

Lenke til kommentar

 

Jeg gjorde akkurat det (om enn med en litt annen fagkombinasjon). Var veldig godt å ha mer tid siste halvåret på vg3! Travelt nok blir det læll. Men man bør jo være rimelig sikker på at man klarer privatisteksamen til en karakter man er fornøyd med, da.

 

Her var valgene jeg gjorde:

Vg2: S1, Kjemi 1, Biologi 1, Fysikk 1

Vg3: S2, Kjemi 2 + tysk 3 som privatist

 

Kom helskinnet fra det, og med 4 av 4 mulige tilleggspoeng.

Det der blir litt annerledes da, iom. du på en måte tok 3 fag på vg3, men bare at et av de var som privatist. Med mindre jeg har tolket noe feil da.

 

Det har du helt rett i. Godt observert. Men det gjør ingen konsekvensmessig forskjell (annet enn at man blir trukket ut til like mange eksamener til slutt uansett, slik Zarac påpeker).

Det spiller ingen rolle når du tar privatistfaget, så lenge det er gjort før du er ferdig. Det som betyr noe er at du må ha x antall fag i boks for å få utstedt vitnemål til slutt. 

Endret av krsvgr
Lenke til kommentar

 

 

Jeg gjorde akkurat det (om enn med en litt annen fagkombinasjon). Var veldig godt å ha mer tid siste halvåret på vg3! Travelt nok blir det læll. Men man bør jo være rimelig sikker på at man klarer privatisteksamen til en karakter man er fornøyd med, da.

 

Her var valgene jeg gjorde:

Vg2: S1, Kjemi 1, Biologi 1, Fysikk 1

Vg3: S2, Kjemi 2 + tysk 3 som privatist

 

Kom helskinnet fra det, og med 4 av 4 mulige tilleggspoeng.

Det der blir litt annerledes da, iom. du på en måte tok 3 fag på vg3, men bare at et av de var som privatist. Med mindre jeg har tolket noe feil da.

 

Det har du helt rett i. Godt observert. Men det gjør ingen konsekvensmessig forskjell (annet enn at man blir trukket ut til like mange eksamener til slutt uansett, slik Zarac påpeker).

Det spiller ingen rolle når du tar privatistfaget, så lenge det er gjort før du er ferdig. Det som betyr noe er at du må ha x antall fag i boks for å få utstedt vitnemål til slutt. 

 

 

Men jeg må vel passe på at jeg ikke er skolepliktig i faget jeg tar?

Så om det er et fag som jeg heller vil komme opp i eksamen i 3.klasse, lønner det seg altså for meg å bare ta det gjennom skolen?

Lenke til kommentar

(...)

 

Men jeg må vel passe på at jeg ikke er skolepliktig i faget jeg tar?

Så om det er et fag som jeg heller vil komme opp i eksamen i 3.klasse, lønner det seg altså for meg å bare ta det gjennom skolen?

 

 

Skolepliktige fag? Ikke hørt om. Kanskje noe nytt? Er ikke nevnt på udir sine sider om privatister - så vidt jeg kan finne.

Folk tok i hvert fall privatisteksamener i programfag over en lav sko da jeg gikk på skolen (2009-2012). Det bør være uproblematisk. Men har ikke skolen din en rådgiver? De er som regel oppdaterte på siste regelverk :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...