Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nyhets-nettsted har stjålet min video. Hva gjør jeg?


Nacalai

Anbefalte innlegg

Godagen!

 

Tyrkere er visst glade i nordlys. Så glade at den tyrkiske avisen (og nettavis) Zaman bestemte seg for å bare laste opp youtube-videoen min i deres egen videospiller på nettstedet sitt, og i en egen video på sin Facebook-profil. Alt uten å spørre om lov fra verken meg eller Viral Hog, som jeg har lisensisert videoen gjennom.

 

Byrået jeg har lisensisert videoen gjennom, tar hånd om saken og har krevd at videoen fjernes. Da kom Zaman med det sjokkerende svaret at jeg ikke eier videoen. Dermed vil de ikke gjøre noe med videoen. Dette er jo totalt absurd. De har kreditert med navnet mitt i artikkelen, og åpenbart hentet videoen fra min egen kanal på YouTube eller LiveLeak, for å deretter si at det ikke er min video? 

 

Og så det jeg skulle fram til. Dette kan jo selvfølgelig være en ren misforståelse. Men la oss si at jeg ikke har et lisensbyrå som kan ta hånd om slike ting for meg. Hva kan jeg selv gjøre, hvis de i et usannsynlig tilfelle nekter å fjerne videoen? Hvilke juridiske tiltak kan jeg gjøre for å forlange videoen fjernet og evt. kompensasjon? Hvem kontakter jeg?

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For facebook-videoen kan du kontakte facebook selv, men de pleier ikke være særlig behjelpelige for andre enn de aller største rettighetshaverne. For å få gjort noe med nettsidene deres må du sannsynligvis gå til tyrkiske domstoler. I praksis først til en tyrkisk advokat. En tyrkisk domstol vil antageligvis kunne beordre fjerning av videoen fra både facebook (fra avisens egen side i alle fall) og nettavisen, og i tillegg idømme erstatning.

 

Hvordan det fungerer i praksis tror jeg blir vanskelig å få svar på her på forumet, siden de færreste har noen bakgrunn fra tyrkisk juss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det har man. Akkurat i tilfellet åndsverk vet jeg ikke, men jeg er kjent med flere eksempler på at tyrkiske domstoler har håndhevd kontrakter mellom tyrkiske selskaper og utlendinger. Tyrkia har bl. a. en ikke ubetydelig verftsindustri, som den norske offshorenæringen etter hvert er godt kjent med. Mye blir nok løst ved voldgift, men Tyrkia er et sivilisert land med skikkelige domstoler, grovt regnet.

 

Det er nok verre utenfor kommersielle relasjoner. Jeg ville i det lengste forsøkt å holde meg unna det tyrkiske straffesystemet. Tyrkia er en gjenganger i EMK.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du laster video opp på nettet så må du forvente at den blir spredt. Folk kommer til å laste ned din video og laste det opp igjen uansett hvor du kommer fra :D Det er helt umulig å stanse sånt. Når du har spredd videoen din på nett så sprer den seg som svartedøden. Enten folk kjøper det fra viralhog eller ikke.

 

For å ta et eksempel. Du gir ut et spill på steam, men piratene kommer til å laste ned spillet fra steam. Cracke det og spre det som svartedøden på pirat nettsider. Det er helt umulig å stoppe det. Når du har spredd videoen på nett så kommer den til å eksistere på alle video webpages. Til og med i Kina, Korea, Vietnam, Russland osv. Det er bare rett og slett slik nettet fungerer.

 

Hvor i bloggen til Zaman brukte han videoen. Kan du gi en link?

http://blogg.tv2.no/kadafi/

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Det er jo en mildt sagt dårlig holdning. Man kan jo dra det til et ytterpunkt å da si "hva er vitsen med å skape noe som helst"?

 

Internett er Wild Wild West. Hvis man ønsker å forhindre slike problemer som dette så betyr det at Staten må kontrollere internett. Da har vi jo mistet friheten vår og hele det Europeiske samfunn er jo bygget på frihet. Ikke kommunisme og nazisme altså. 

 

Media har altfor mye makt. Media sin makt må begrenses og kontrolleres. Media i Norge har jo helt fri makt som de misbruker hver eneste dag. Absolute power corrupts og norsk media har makten til å ødelegge livet til andre mennesker. Den personen som kom med ideen at media skulle ha full frihet over seg selv. Var en jævla tulling. 

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Takker for svar alle. Venter spent på svar fra Zaman gjennom ViralHog, og hva de har å si til at det ikke er min video..

 

Når du laster video opp på nettet så må du forvente at den blir spredt. Folk kommer til å laste ned din video og laste det opp igjen uansett hvor du kommer fra :D Det er helt umulig å stanse sånt. Når du har spredd videoen din på nett så sprer den seg som svartedøden. Enten folk kjøper det fra viralhog eller ikke.

 

For å ta et eksempel. Du gir ut et spill på steam, men piratene kommer til å laste ned spillet fra steam. Cracke det og spre det som svartedøden på pirat nettsider. Det er helt umulig å stoppe det. Når du har spredd videoen på nett så kommer den til å eksistere på alle video webpages. Til og med i Kina, Korea, Vietnam, Russland osv. Det er bare rett og slett slik nettet fungerer.

 

Hvor i bloggen til Zaman brukte han videoen. Kan du gi en link?

http://blogg.tv2.no/kadafi/

 

Selvfølgelig :) Jeg gir meg egentlig "rein hølvett" om det lastes opp litt her og der på forskjellige nettsteder. Det skjer alltid.

 

Jeg reagerer når et stort og en godt etablert avis går seg hus forbi opphavsrett og simpeltheten laster opp min video på deres egen side i egen videospiller, som vises til et stort publikum, og dermed tjener gode penger på annonser. Da reagerer jeg. Jeg finner meg rett og slett ikke i at en internasjonal avis basert i Tyrkia, med 1mill twitter-followers (bare for å understreke hvor etablert de er), ikke engang henvender seg til meg ang. å få bruke videoen. De har lastet den ned, brukt tid på å legge inn tekst og channel bug (TV-logo i hjørnet) for å laste opp selv. Det er jo latterlig og absurd.

 

Her er link. Det er den tyrkiske avisen Zaman det er snakk om. Ikke noen med etternavnet :)

http://www.zaman.com.tr/aktuel_kuzey-isiklarinin-muhtesem-dansi_2338239.html

 

Skal holde dere oppdatert

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...