Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Regne ut volum på 12 kant


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vet ikke hvor dette innlegget hadde passet å poste. Men virka som ditte e beste.

 

Jeg har prøvd å regne ut volumet på ein 12 kant ein stund, å må spørr om hjelp. Vet ikke helst hvordan jeg skal formulere spørsmålet, men prøva.

 

Jeg har plass til ein sylinder formet kasse som er 66 cm i diameter og 24 cm høg. Men kassen er vanskelig å lage, å funnet ut at det blir lettest med 12 kant.

Men finner ikke ut hvordan jeg regner ut volumet på den.

 

Vet ikke om det er vits å spørr om noken kan forklare korleis ein regnar det ut, trur ikke jeg hadde forstått det uansett.

Endret av Håkonv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Vet ikke hvor dette innlegget hadde passet å poste. Men virka som ditte e beste.

 

Jeg har prøvd å regne ut volumet på ein 12 kant ein stund, å må spørr om hjelp. Vet ikke helst hvordan jeg skal formulere spørsmålet, men prøva.

 

Jeg har plass til ein sylinder formet kasse som er 66 cm i diameter og 24 meter høg. Men kassen er vanskelig å lage, å funnet ut at det blir lettest med 12 kant.

Men finner ikke ut hvordan jeg regner ut volumet på den.

 

Vet ikke om det er vits å spørr om noken kan forklare korleis ein regnar det ut, trur ikke jeg hadde forstått det uansett.

Tenk pizzastykker

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Vet ikke hvor dette innlegget hadde passet å poste. Men virka som ditte e beste.

 

Jeg har prøvd å regne ut volumet på ein 12 kant ein stund, å må spørr om hjelp. Vet ikke helst hvordan jeg skal formulere spørsmålet, men prøva.

 

Jeg har plass til ein sylinder formet kasse som er 66 cm i diameter og 24 meter høg. Men kassen er vanskelig å lage, å funnet ut at det blir lettest med 12 kant.

Men finner ikke ut hvordan jeg regner ut volumet på den.

 

Vet ikke om det er vits å spørr om noken kan forklare korleis ein regnar det ut, trur ikke jeg hadde forstått det uansett.

Tenk pizzastykker

Hvordan regne ut grunnflata av eit pizzastykke når du berre veit kor long skorpa er og kor lang den er

Lenke til kommentar

 

 

Hei.

 

Vet ikke hvor dette innlegget hadde passet å poste. Men virka som ditte e beste.

 

Jeg har prøvd å regne ut volumet på ein 12 kant ein stund, å må spørr om hjelp. Vet ikke helst hvordan jeg skal formulere spørsmålet, men prøva.

 

Jeg har plass til ein sylinder formet kasse som er 66 cm i diameter og 24 meter høg. Men kassen er vanskelig å lage, å funnet ut at det blir lettest med 12 kant.

Men finner ikke ut hvordan jeg regner ut volumet på den.

 

Vet ikke om det er vits å spørr om noken kan forklare korleis ein regnar det ut, trur ikke jeg hadde forstått det uansett.

Tenk pizzastykker

Hvordan regne ut grunnflata av eit pizzastykke når du berre veit kor long skorpa er og kor lang den er

 

 

Du har vell radius/diameter? 

Lenke til kommentar

 

En sylinder med 12-kant som grunnflate altså?

 

Arealet av en slik 12-kant, hvis du bruker radiusen r til sirkelen du har tegnet en 12-kant inni (som da blir langsidene i pizzastykkene) er enkelt og greit:

chart?cht=tx&chl=A = 3r^2

 

Eventuelt hvis du bare vet lengden på skorpa (a):

chart?cht=tx&chl=A = 3(2 + \sqrt 3)a^2

 

Edit: Fra Wikipedia

Blir svaret då cm^3?

 

 

Det blir det hvis du ganger arealet med høyden din (så fremt du faktisk måler i cm).

Lenke til kommentar

 

 

En sylinder med 12-kant som grunnflate altså?

 

Arealet av en slik 12-kant, hvis du bruker radiusen r til sirkelen du har tegnet en 12-kant inni (som da blir langsidene i pizzastykkene) er enkelt og greit:

chart?cht=tx&chl=A = 3r^2

 

Eventuelt hvis du bare vet lengden på skorpa (a):

chart?cht=tx&chl=A = 3(2 + \sqrt 3)a^2

 

Edit: Fra Wikipedia

Blir svaret då cm^3?

Det blir det hvis du ganger arealet med høyden din (så fremt du faktisk måler i cm).

Takk ? hvor fant du de formlene? Eller hva heter de?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...