Gå til innhold

Nikon D600 - Støvpartikler, hvor ofte skal man rense?


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

jeg har et Nikon D600 som ble rammet av smittsom lukkermekanisme. Dette ble byttet og sensor fikk grundig rens fra Nikon februar 2015. Nå har det gått nesten ett år og jeg sitter med veldig like flekker.

 

Jeg er nokså forsiktig ved objektivbytte. Bytter heller ikke særlig ofte, i frykt om å fylle huset med enda mer støv. 

 

Støv/oljeflekkene har alltid størst samling i øvre venstre hjørne. Bilde under er klippet fra et testbilde tatt innendørs, 1.6 s, F22. 

 

 Er det noen gode kjennere som klarer å se om dette er støv - eller oljeflekker? 

 

M1RWQm4y.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er definitivt en av delene, men om det er støv eller om det er olje skal du slite med å se. Jeg ville sjekket først med å prøve å blåse sensoren ren med en renseballong. Hvis det ikke forsvinner da, så må du til med sterkere lut.

 

Merk at på f/22 så vil stort sett alt av støv o.l. i den optiske banen bli synlig på bildet, så det er ikke sikkert at det er sensoren som er nedstøvet. Sjekk objektivet også, folk glemmer gjerne støvet som samler seg på bakre linseelement (og på en del objektiver som utvider seg ved zooming, så kan også støv trekke inn i objektivet og samle seg på linseelementer inni objektivet - den gamle 18-135 kitzoomen min til D80 er omtrent ubrukelig på små blenderåpninger nå).

Lenke til kommentar

Har nettopp vært innom Japan Photo. Var en hyggelig kar som blåste litt i huset med trykkluft. Baksiden (og fremsiden) av objektivet har jeg 'vasket' med 'linse/brille' duk. Flekkene kommer på samme sted uavhengig av objektiv. Har en følelse det fortsatt er problem med lukkeren. 

 

Blir dyrt med en rensing i året, selv om jeg ikke bruker kameraet særlig mye. 

Lenke til kommentar

Blir dyrt med en rensing i året, selv om jeg ikke bruker kameraet særlig mye.

D600 er beryktet for feil med lukkermekanismen, og D610 er en korrigert modell som du kan bytte til innenfor dine garanti- og reklamasjonsrettigheter. Nikon har erkjent problemet.

 

Det dummeste du kan gjøre er å fikle med kamerahuset selv....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...