Gå til innhold

TP-Link C9, RT-AC66U eller RT-AC68U?


Venin

Anbefalte innlegg

TP-Link C9, RT-AC66U eller RT-AC68U er alle til ca samme pris nå, og jeg lurer på hvilken jeg bør gå for. Det kan være nyttig med USB 3.0 så jeg kan koble til en ekstern HDD og få grei ytelse på lagringen, men det er vel så viktig at den er stabil og yter bra så jeg kan streame 4K når det blir utbredt.

 

Alle de nevnte routerne har vel vært ute lenge nok til at stock firmware er stabilt, men jeg så en tråd om at C9 ikke er helt pålitelig med DD-WRT akkurat nå. Jeg tenker uansett å kjøre stock, men på sikt kan det hende jeg hiver inn DD-WRT. 

 

Det hadde også vært en bonus hvis QOS virket slik at streamen ikke stopper opp når jeg ser på TV2 Sumo, men jeg vet ikke om det er for mye forlangt.

 

Hva tror dere?  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer for RT-AC68U med Merlin fw.

Sånn i hovedtrekk, hva er fordelene med Merlin over stock? Fant ikke noe særlig spennende i feature list som ikke allerede AC68U gjør i stock.

 

Og er egentlig 68U raskere enn 66U? En del tester for lenge sia fikk litt dårlige resultater syns jeg.

Endret av Venin
Lenke til kommentar

 

Stemmer for RT-AC68U med Merlin fw.

Sånn i hovedtrekk, hva er fordelene med Merlin over stock? Fant ikke noe særlig spennende i feature list som ikke allerede AC68U gjør i stock.

 

Den er bare en utvidelse av stock, ikke et eget "os". Mer stabil, og noen ekstra kjekke features som er greit å ha. 

Merlin er absolutt ikke nødvendig, men veldig bra og fin, tar uansett ikke mer enn 1 min å laste ned :) Bedre opplevelse med det syns jeg.

Lenke til kommentar

 

Stemmer for RT-AC68U med Merlin fw.

Sånn i hovedtrekk, hva er fordelene med Merlin over stock? Fant ikke noe særlig spennende i feature list som ikke allerede AC68U gjør i stock.

 

Og er egentlig 68U raskere enn 66U? En del tester for lenge sia fikk litt dårlige resultater syns jeg.

RT-AC68U er nyere og har kraftigere prosessor og USB3.

Merlin er en optimalisert/forfinet versjon av orginal fw som er enda mer stabil og har noen små ekstra finesser. Noen av finessene i Asus sin fw er opprinnelig fra Merlin (se nederst på denne lista).

Lenke til kommentar

 

Og er egentlig 68U raskere enn 66U? En del tester for lenge sia fikk litt dårlige resultater syns jeg.

 

 

Kobler du til en hdd på ac66u og skal "erstatte" den med en pc bruker du opp alle kreftene til routeren på det. Da er det slik at det ikke er flere krefter til overs som kan brukes. Har selv testet dette og det anbefales ikke. Gikk vekk fra å ha hdd koblet til router i det hele tatt. Den oppgaven fant jeg ut at en datamaskin var nyttig til.

Lenke til kommentar

 

 

Og er egentlig 68U raskere enn 66U? En del tester for lenge sia fikk litt dårlige resultater syns jeg.

 

 

Kobler du til en hdd på ac66u og skal "erstatte" den med en pc bruker du opp alle kreftene til routeren på det. Da er det slik at det ikke er flere krefter til overs som kan brukes. Har selv testet dette og det anbefales ikke. Gikk vekk fra å ha hdd koblet til router i det hele tatt. Den oppgaven fant jeg ut at en datamaskin var nyttig til.

 

Men du mener AC68U vil klare dette bedre? Ellers kan jeg for så vidt gi blanke i USB3 og gå for rimeligere AC66U eller TP-Link C7.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...