Gå til innhold

Er sata3 på en 7200 rpm hardisk nødvendig?


laaano

Anbefalte innlegg

Er det nødvendig med en sata3 kabel på en 7200 rpm hardisk eller vil den få redusert ytelse om jeg benytter en sata2 kabel på den istedenfor?

 

Skal installere en ekstra ssd og ser at jeg er tom for sata3 kabler. Bruker 2 sata3 kabler på en ssd og en 7200 rpm hardisk i dag og tenkte jeg midlertidig kan bruke sata3 kabelen til hardisken på den nye ssden og bruke en sata2 kabel til hardisken istedenfor. 

 

Noen som har forslag til noen rimelige sata3 kabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget mitt er at du kan like godt bruke det du kaller SATA2-kabel på den nye SSDen din, da det ikke er noen som helst forskjell på SATA-kabler hva angår overføringshastighet. Det er porten du bruker som avgjør dette. Kablene gir full hastighet uansett hva produsenten har funnet på å merke dem med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Potensiell hastighet på en sata2 port er 300MB/s og en standard HDD klarer rundt 100MB/s.

Nå var det ikke portene det var snakk om, men selve kabelen. Uansett, påstanden din stemmer ikke. HDD har sekvensielle hastigheter opp til ca 200 MB/s til/fra platemediet, men de har i tillegg en DRAM buffer med langt høyere båndbredde (antagelig begrenset av SATA3-grensesnittet rundt 550 MB/s, akkurat som SSDer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...