Gå til innhold

[Løst] æ ø å er vekk i Windows 10 Pro 64-bit


Anbefalte innlegg

En kompis har en ny maskin på Hi-Fi butikken der han jobber, som jeg senest i går skrev ut et testark for å sjekke at printeren var lagt til. Jeg åpnet notepad, skrev tilfeldigvis æ ø å, og ting fungerte som det skulle.

 

Litt senere ringer han meg å sier han ikke får til å skrive æ ø å, og får semikolon og andre tegn på disse. Han hadde trykket litt forskjellige taster ifm med noe han jobbet med, og plutselig var altså æ ø å borte. Jeg tenkte med en gang at han hadde byttet til engelsk tastatur på uheldig vis, men både når jeg fikk ham til å sjekke, og når jeg selv var nede å sjekket i dag er det norsk tastatur og region som er valgt. Jeg er ingen windows-ekspert, men ting ser ut til å stemme.

 

Det jeg lurer på er hva han kan ha trykket på?!? Har prøvd å google litt, å både alt+shift og windowstast+space er blitt nevnt, men det funker ikke. Holder på å rive av meg håret pga dette. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde å trykke venstre alt + shift, men ingen forandring :(

For at dette skal fungere, må det gjøres i et chat vindu, adresse-felt i en nettleser osv.

Med andre ord, en plass man skriver noe.

 

Klikk der du skal skrive slik du pleier og gjøre, men i stedet for å skrive noe,

så trykker du på venstre CTRL+Shift samtidig en gang, så burde norsk komme tilbake.

 

Du kan også gjøre som covah sier.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å trykke venstre alt + shift, men ingen forandring :(

ALT+Shift = WIN+Space = bytte mellom de forskjellige valgene du har nede i høyre hjørne (traybar'n). Står gjerne NOB / ENG eller noe slikt

 

Bytter hos meg når jeg leste på forumtråden her.

Selv har jeg lyst til å knuse tastatur når Windows driver å fucker til tastaturinnstillingene. Hvor vanskelig skal det være å ha Engelsk OS med norsk tastatur? Kjempevanskelig tydeligvis. Selv om det er fint en stund så tvinges ENG-NOB helvete tilbake i traybar'n etter en stund.. *sint*

Endret av Joffer
Lenke til kommentar

Hadde ingen NOB eller ENG, men løsningen ble å velge input method å legge til qwerty norsk. Da dukket plutselig NOB opp igjen, og ctrl shift kunne plutselig brukes til å switche mellom norsk og engelsk. Hva han trykket for at problemet i det hele tatt oppstod forblir et mysterium :)

Takker for engasjementet deres :)

Endret av Theodor1979
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...