Gå til innhold

Photoshop, Vanskelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Photoshop er ikke vanskelig om man tar seg tid til å lese en guide eller to. Når man først får fortrolighet med verktøyene så er det ikke SÅ vanskelig som man kan tro. Men programmet er ikke sånn at man bare kan starte det opp første gangen man prøver det og lage en profesjonell logo etc.

En proff photoshopper bør være kreativ, og selvfølgelig kunne bruke alle verktøyene og filtrene på alle måter.

Lenke til kommentar

I begynnelsen syntes jeg at PhotoShop var nokså avansert (har hatt det siden ver.4 kom ut). Mange rare løsninger jeg ikke var vant til fra "vanlige" grafikkprogrammer. (Layers, Channels osv.), men etterhvert som jeg lærte meg å bruke disse, fant jeg jo selvsagt ut at dette ikke var annet enn genialt.

Først brukte jeg det bare til å endre på fotografier (farger, distortion), men etterhvert fant jeg ut at det også var greit å lage figurer og slike ting, og veldig enkelt å holde styr på alt om jeg f.eks laget en layout til en webside.

Nå bruker jeg PhotoShop daglig og til all websideproduksjon. Det er et must.

Jeg vil ikke si at programmet er særlig vanskelig, men kan innrømme at jeg har lest en del tutorials og bøker opp gjennom årene for å få meg inn på rett vei og det var noe jeg lurte på hvordan fungerte.

Det er enda til jeg ikke kan helt i PhotoShop og det kommer jo stadig forbedringer i de nyere versjonene. Men alt i alt vil jeg si at PhotoShop nok er et at de vanskeligere programmene å lære seg skikkelig, men når du først har lært det, går det som en drøm!

Lenke til kommentar
Det som karakteriserer en dyktig Photoshop bruker er at han ikke bruker filter. En sjelden gang kan det gjøres unntak.

Filter er greit å bruke, men da mener jeg ikke filtere som eyecandy osv, men standard filtere som følger med.

 

en dyktig ps bruker, bør ikke bruke mye av "layer style/blending options"

 

Enig med det, eller motsier dere meg? :roll:

Endret av tjcombo
Lenke til kommentar

en dyktig "photoshopper" bør vere kreativ, bruke lite filters (det er kjekt å ha en gang i blant). Kunne marquee/selection tool til å skape alle former han vil, ha kreative løsninger på vanskelige problem. Kunne alle "basic" verktøy ut og inn på alle måter...

Er masse som kan seiast, må berre komme på alt ;)

 

Sjøl synst eg at PS var ganske... uvanlig i begynnelsen, men "times has changed" - og takk gud for det! No kan eg underholde meg sjøl ganske masse med å sitte å mekke småting i PS, slette det og begynne på nytt til eg er fornøyd, prøve ut nye filter/fargekombinasjoner.. masse rart...

Ser på meg sjøl som en Nybegynner-middels bruker :p

 

tjcombo's påstand: Alt med måte. Ser det bra ut i sammenhengen har ikkje eg noke i mot det, men ser det berre overflødig ut er det dumt.

Endret av arve87
Lenke til kommentar
Hvorfor ligger det to bilder av samme fyren på bordet?

*host* selvdigger *hark*

 

 

 

HVEM sa det?

hehe..

 

men i alle fall, virker som om det settes en del kriterier for hvordan en god photoshopper skal lage produktet sitt. greit nok at det skal være kreativt og at resultatet skal se orginalt ut, men hvordan det blir laget så lenge det er selvprodusert er vel ikke vesentlig?? eller? :roll:

 

føler det blir feil å sette kriterier for hvordan en god photoshopper skal være. det er så mange forskjellige meninger. jeg mener at en bør kunne bruke forskjellige verktøy kombinert for å oppnå et godt resultat. ikke utelukke noen helt..

Lenke til kommentar

Første gangen jeg prøvde photoshop skjønte jeg minimalt - og syntes det var veldig vanskelig og komplisert. Kanskje mest fordi jeg ikke skjønte tanken bak layers, og fra før var vant til en annen måte og jobbe på. Jeg har brukt Ulead Photoimpact før.

Men da jeg bestemte meg for å sette meg mer inn i programmet, skjønte jeg hvor genialt det er - jeg synes heller ikke det er så vanskelig lenger. Så nå sluker jeg alle tutorials'ene jeg finner, og merker at jeg blir bedre og bedre for hver gang jeg bruker det. Potensialet er enormt.

Lenke til kommentar

Må også selv si at PS var ganske vrient på starten, det tok meg 2 år å lære meg det programme, etter det 3. året følte jeg meg god nok i PS

 

 

Hvorfor jeg la 2 bilder av meg selv? :p: fordi det nederste bilde blir veldig utydelig, så ingen kan se hvem det er uansett *grin* Men jeg har jo forskjellige

versjoner av den da.

 

 

klikk på denne lenken for å laste ned PSD filer fra sida mi.

 

 

gjærne gi kommentarer på psd'ene mine, har prøvd å gjøre dem så "perfect" som mulig, men ikke alltid man lykkes :shrug:

Endret av tjcombo
Lenke til kommentar
Og hvorfor poste det der i denne tråden?

reklamerer for psd filene mine :woot:

 

desuten trur jeg ikke alle klarer å lage slike greier i photoshop,

så derfor kan dere laste ned psd filene for å se hvordan det er bygget

opp...

 

tar jeg feil eller?

Endret av tjcombo
Lenke til kommentar
Og hvorfor poste det der i denne tråden?

reklamerer for psd filene mine :woot:

Exactly my point, gi meg EN god grunn til at du skal drive å mase om det her. Om folk vil ha de psd-filene dine oppsøker de psd-filene.

Hvis du syens det er mas, så kom deg ut!

 

Desuten trur jeg du har godt av å lære deg litt mer om ps ved å se psd

filene...

Lenke til kommentar
Og hvorfor poste det der i denne tråden?

reklamerer for psd filene mine :woot:

Exactly my point, gi meg EN god grunn til at du skal drive å mase om det her. Om folk vil ha de psd-filene dine oppsøker de psd-filene.

Hvis du syens det er mas, så kom deg ut!

 

Desuten trur jeg du har godt av å lære deg litt mer om ps ved å se psd

filene...

Nå blir du høy på pæra igjen.

 

1. Hva vet du om mine photoshop-kunnskaper?

 

2. Poenget mitt var at denne tråden IKKE handler om dine PSD-filer, og forumet ikke er noen reklameplass.

 

3. Den dagen jeg føler et plutselig behov for å lage ett cheesy bilde av en hjerteformet boks med bilde av meg selv og kanin-rosa bakgrunn + en ultraharry kjærlighet på pinne ved siden av skal jeg jaggu meg titte på den boksen du. :grumpy: Spør du meg er ike det noe særlig å skryte av.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
hvorfor i ....... åpner du denne posten da? like godt lavære...

 

Jeg tror ikke ps kunskapene dine er noe særlig å vite heller  :!:

Å takk hei!!!

 

1. jeg åpner denne posten fordi det i utgangspunktet var en svært interresant post før du kom og ødela den med den sammy reklamen din.

 

2. Du tror vel ikke det... NEIVELL! Hvem i hompatut har bedt deg om å kommentere mine ps-kunnskaper? Hvorfor er det relevant? Og igjen, du vet ikke en DRITT om mine ps-skills. Fyflate nå er det på tide at du slutter å tro at du er så j*kla interresant.

 

*bank bank*

 

Du er IKKE "all that."

 

EDIT: Hvorfor skal jeg bevise noe for DEG? Hvorfor er det i det hele tatt relevant om jeg er god eller dårlig i PS?

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...