Gå til innhold

Hjelp til reklamasjon på salg mellom privatpersoner på finn.no


Anbefalte innlegg

Jeg solgte ett 3 år gammelt pc-anlegg for 2 uker siden (første salgt på finn.no), i dag kom kjøperen tilbake med anlegget og sa at det var defekt, noe det ikke var når jeg solgte det. Han ville ha kvitteringen slik at han kunne reklamere, men den har jeg ikke, så dermed gjelder ikke reklamasjonen. 

Hvordan går jeg videre? Skal jeg få tilbake anlegget så får han pengene igjen?
Hva har selger og kjøper rett på her?

Endret av Snapfat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn bankutskrift eller kontakt forhandler for å høre om de har kvittering. Så blir kjøperen din fornøyd. 

Har seg slik at jeg betalte kontant (tror ikke jeg hadde bankkort da), har også hørt med forhandleren, men de hadde ingenting på meg i systemet så kvitteringen er umulig å få tak i. Reklamasjon eller garanti via forhandler er ikke ett alternativ. 

 

Lenke til kommentar

Kjøpar har nok veldig få rettar. For alt du veit, kan han ha kasta anlegget i veggen eller noko. Mellom privatpersonar er det ingen form for lovfesta reklamasjon, om eg ikkje tar feil. 

 

Eg trur det beste kjøpar kan gjere er å vende seg til produsenten av anlegget, for å sjå om dei evt. kan ta det på reklamasjon der.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen på dinside er informativ i forhold til hva du kan forvente at kjøper har krav på.

http://www.dinside.no/922069/dine-rettigheter-ved-private-bruktkjop

eller denne

http://www.smartepenger.no/bedre-kjop/114-forbruker/678-privatkjop-og-rettigheter

 

Med tanke på at feilen kom allerede 2 uker etter kjøp, og du ikke har mulighet til å ordne reklamasjon fra forrige salgsledd vil jeg si du står rimelig svakt. Uten å kjenne til detaljene.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Hvorvidt kjøper har noe krav mot deg kommer an på hva som er avtalt. Det sier du ikke så mye om.
 
Uansett virker det som om du bør sjekke om det er mulig for din kjøper å reklamere direkte ovenfor produsenten.
 
 
Kjøpsloven § 84:

§ 84.Vilkår for krav mot tidligere salgsledd
 
(1) Kjøperen kan gjøre krav som følge av mangel gjeldende mot et tidligere salgsledd, for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren.

(2) Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35.

 

 Forbrukerkjøpsloven § 35:

§ 35.Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...