Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

falle av motorsykkel.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du først faller av, så er det ikke så mye du kan gjøre. Det eneste du egentlig kan gjøre for å minimere skade er å bruke skikkelig kjøreutstyr. Ellers bør du fokusere på å unngå at det oppstår en ulykke til å begynne med; kjør etter forholdene, se langt frem, ikke sitt anspent osv.

Eller tenker du helst på hva du skal gjøre like etter en velt eller krasj? Da er det avhengig av hvor stor skade det er på deg selv, sykkelen din, og eventuelt andre mennesker, eller andres eiendom. Hvis du bare mister sykkelen i bakken, så plukker du den opp igjen, ser at alt essensielt fremdeles fungerer, også fortsetter du turen. Før det må du selvsagt sjekke at du selv er i orden. Hvis adrenalinet har begynt å pumpe, så er det mulig at du ikke legger merke til alvorlige skader, så gi deg selv litt tid før du i det hele tatt reiser deg opp.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

ok, så viss jeg faller av motorsykkelen i lav fart med gott utstyr, hva skal jeg tenke på?.

Hvorfor du falt, og hva du kan gjøre i fremtiden for å unngå å falle av sykkelen. 

Lenke til kommentar

Døden i lav fart? :D

I lav fart bør man kunne klare å ha kontroll over situasjonen. Altså kunne feks rulle rundt istedet får å skli på rompa osv. Har kjørt motocross i mange år så er vant til å falle og har etterhvert lært meg hvordan jeg skal "absorbere" fall mest mulig og ikke få panikk så man mister kontrollen

Lenke til kommentar

Døden i lav fart? :D

I lav fart bør man kunne klare å ha kontroll over situasjonen. Altså kunne feks rulle rundt istedet får å skli på rompa osv. Har kjørt motocross i mange år så er vant til å falle og har etterhvert lært meg hvordan jeg skal "absorbere" fall mest mulig og ikke få panikk så man mister kontrollen

 

Spørs jo hvordan en lander. Finnes tilfeller der folk har mistet livet etter å ha mistet balansen i trappeoppgangen.

Lenke til kommentar

ok, så viss jeg faller av motorsykkelen i lav fart med gott utstyr, hva skal jeg tenke på?.

Faller du av, så faller du av, uavhengig av hvilket utstyr du har på. Men generelt sett så er vel det første du bør tenke på er å komme deg selv i sikkerhet hvis du befinner deg feks. midt i en veibane etc. Sykkelen har andre pri. Er det trygt, så prøv å reis opp sykkelen og få den ut av veibanen. Ligger sykkelen midt i en uoversiktlig sving, så la den ligge og prøv så godt du kan å varsle biler som kommer så tidlig som mulig slik at dem får stoppet. Når flere biler har stoppet slik at siste bil er synlig for neste bil som kommer inn i svingen så har du en "buffer" og du kan da prøve og reise opp sykkelen, evt. med hjelp fra en av bilistene som stoppet.

 

Blir veldig situasjonsbasert dette hva man bør gjøre, men hovedregelen er å komme seg selv først i sikkerhet hvis man klarer.

 

Du sier at du er "godt polstret" og da minsker risikoen for at du har fått store skader i en velt i lav fart. Tenker da mest på deler av kjøreutstyret som beskytter deg mot klemskader fra motorsykkelen hvis du evt. havner under den. Hodet er sikkert også inntakt siden du også bruker hjelm etc.

 

Hvis ikke det har foregått noe "kriminelt" på den måten at en annen bilist eller trafikant har skylden i ulykken så sørg for å skrive skademelding. Er det personskader så ring politiet. Deretter ringer du forsikringsselskapet og melder fra hvis dette er noe du velger å ta på forsikring.

 

Når sykkelen er fraktet bort/hjem etc. så kan du ta av deg kjøreutstyret, legge deg ned i sengen og tenke grundig gjennom hva som egentlig gikk galt og hva du kan gjøre selv for å hindre at slikt skjer ved senere annledninger.

Lenke til kommentar

Døden i lav fart? :D

I lav fart bør man kunne klare å ha kontroll over situasjonen. Altså kunne feks rulle rundt istedet får å skli på rompa osv. Har kjørt motocross i mange år så er vant til å falle og har etterhvert lært meg hvordan jeg skal "absorbere" fall mest mulig og ikke få panikk så man mister kontrollen

tack! jeg er snart klar med mc kort, jeg er litt bervøs.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...