Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VectraB '97 1,6 16v motorproblemer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i senere tid hatt problemer med min Opel.

Den dør helt når jeg kjører, ca 15-20min, ofte tidligere og. Motoren kutter som en bryter, etterpå vil den ikke starte på alt fra 30minutter, til noen timer, da kan jeg kjøre like lenge igjen. Den må alltid "hvile" i en time eller så før jeg starter på nytt, uavhengig av om jeg stoppet eller den stoppet selv.

 

Har fått tips i om at det kan være:

- Kam/veiv-akselsensor

- Vannperler i bensinen (bruk kondensfjerner?)

- Jording fra motor til karroseriet.

- Coil (lite trolig synes jeg da den ble kjøpt ny og byttet i mai '15)

- Luft-mengde/massemåler

 

Prøvde å bytte både kam og veivakselsensor, byttet da over fra en annen bil som ikke hadde samme problem som meg, men uten at det utgjorde noen forskjell

 

Er det noen som har noen innvendinger om hva det kan være?

 

PS: har prøvd å lese av med to forskjellige feilkodelesere OBD2, men ingen av de vil koble seg til bilen "Linking failed" kommer opp, noen som vet hva det er også??

 

Takk for svar,

 

Mvh

 

Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se om den fyrer på startgass når motor ikke vil starte. Hvis det ikke fyrer da prøv å kjøl ned slutt trinnet(fyll en pose med snø og pakk det rundt)

 

Slutt trinnet er den som styrer signalet til coilene. Den blir alltid varm og har ofte kjøleribber på seg, eller er montert med kjølepasta. Google "ingition module". Mulig den sitter midt oppå coil kasetten, eller er intigrert i coilen på bilen din.

 

Å komme inn på eldre Opel med tester kan være knot. Hvis bilen har uorginal cd spiller så prøv å koble bort den. Ellers er det noe annet som ligger å skurrer i bakhodet rundt dette, men kommer ikke på det i farta.

 

Jeg anbefaler orginaltester Tech1, Tech2 ellerno. Da har det alltid vært enkelt.

 

Sjekk sikringer til motorstyring, obd, efi o.l. Lyser motorlampa når du skrur på tenning og slukker når du starter?

 

Har problemet kommet først nå i kulda?

 

Se hvertfall om den fyrer på startgass og kom med tilbakemelding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Se om den fyrer på startgass når motor ikke vil starte. Hvis det ikke fyrer da prøv å kjøl ned slutt trinnet(fyll en pose med snø og pakk det rundt)

 

Slutt trinnet er den som styrer signalet til coilene. Den blir alltid varm og har ofte kjøleribber på seg, eller er montert med kjølepasta. Google "ingition module". Mulig den sitter midt oppå coil kasetten, eller er intigrert i coilen på bilen din.

 

Å komme inn på eldre Opel med tester kan være knot. Hvis bilen har uorginal cd spiller så prøv å koble bort den. Ellers er det noe annet som ligger å skurrer i bakhodet rundt dette, men kommer ikke på det i farta.

 

Jeg anbefaler orginaltester Tech1, Tech2 ellerno. Da har det alltid vært enkelt.

 

Sjekk sikringer til motorstyring, obd, efi o.l. Lyser motorlampa når du skrur på tenning og slukker når du starter?

 

Har problemet kommet først nå i kulda?

 

Se hvertfall om den fyrer på startgass og kom med tilbakemelding.

Hei, da har jeg sjekket om den fyrer på startgass når den egentlig ikke vil fyre fra før, og det gjør den. 

Problemet har vært der siden i okt/nov-månedene. 

Prøvde å koble bort uorginale CD-spiller osv..+

 

Hva er det som er galt når bilen ikke starter, men starter på startgass? 

 

f

Lenke til kommentar

Som regel drivstoffproblemer. Evt. problemer med luft/bensin-forholdet. Flask luft, gåen sensor etc.

Røsket ut luftmassemålerkontakten mens bilen gikk, og den gikk på en annen måte men stoppet ikke. Kan ikke tro det er denne iallefall? 

Kan det være bensinpumpa? - Ser flere har hatt problem med denne, på astra og vectra. Hvor sitter den, og hvor kommer jeg til for å bytte?  :)

 

EDIT: 

Burde kanskje legge til at jeg stoppet bilen selv når den hadde nådd en temperatur på 80grader. Prøvde å starte, den startet ikke. Men startet med startgass. 

Endret av Romstian
Lenke til kommentar

Det neste jeg hadde gjort hadde vært å finne en lang skrutrekker å sette denne mot en av dysene, og øret i andre enden. Høre om det tikker i dysene. Kan vel også prøve å kjenne med fingrene. Du må ha hjelp av en eller annen som kan kjinne for deg.

 

Jeg vil tippe dysene går som de skal, så da hadde jeg funnet en kost, hammer e.l og gitt bensintanken et rapp. Se om det bare er bensinpumpa som henger. Gjør dette samtidig mens noen kjinner.

 

Er det like dødt er det bare å grave seg frem til bensinpumpa, ofte inspeksjons luke under baksete. Se om du har spenning på pumpa(de 2 tykkeste ledningene). Har du ikke et multimeter så bruk noen ledninger og ei lyspære. Det skal lyse i pæra når du setter på tenning/kjinner.

 

Lyser det ikke i pæra sjekk rele/sikringer osv. Sett en jump over de 2 tykkeste kontaktene på rele å se om pumpa går. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den er nok for gammel for de vanligste OBD2-protokollene. Man må som regel opp i rundt 2000-modell. Merkeverksted kan lese ut feilkoder.

Litt seint men:

Opel og VW har hatt OBD-"tilgang" helt tilbake til tidlig 90-tall (ihvertfall VW).

Bruker selv OpelScanner på en Vectra B 97. OpCom funker også.

Edit:

Dersom MIL ("motorlampa") ikke lyser er det jo ett mekansik/elektrisk problem som antydet over i tråden.

Da er det "tradisjonell" feilsøking som må til, som kan være frustrerende.

Sjekke sensorer, kompoenenter (måleverktøy) og ha tilgang til teknisk dokumentasjon.

Utifra det som er skrevet over ser det ut til å være ett problem med bensin/luft-tilførsel ved varmstart (sensor, kaldstartventil, tomgangsventil)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enten bensinpumpe eller releet til bensinpumpa 

Nei.

Bilen starter med startgass = den får absolutt bensin, men blandingsforhold er åpenbart ikke nok til å "få tenning" kun med (feil) bensin/luft-tilførsel.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har i senere tid hatt problemer med min Opel.

Den dør helt når jeg kjører, ca 15-20min, ofte tidligere og. Motoren kutter som en bryter, etterpå vil den ikke starte på alt fra 30minutter, til noen timer, da kan jeg kjøre like lenge igjen. Den må alltid "hvile" i en time eller så før jeg starter på nytt, uavhengig av om jeg stoppet eller den stoppet selv.

Har fått tips i om at det kan være:

- Kam/veiv-akselsensor

- Vannperler i bensinen (bruk kondensfjerner?)

- Jording fra motor til karroseriet.

- Coil (lite trolig synes jeg da den ble kjøpt ny og byttet i mai '15)

- Luft-mengde/massemåler

Prøvde å bytte både kam og veivakselsensor, byttet da over fra en annen bil som ikke hadde samme problem som meg, men uten at det utgjorde noen forskjell

Er det noen som har noen innvendinger om hva det kan være?

PS: har prøvd å lese av med to forskjellige feilkodelesere OBD2, men ingen av de vil koble seg til bilen "Linking failed" kommer opp, noen som vet hva det er også??

Takk for svar,

Mvh

Stian

Du må ha obde1 får å lese av feilkoder på bilen din.

 

Så gjør du som opelduude. Skriver sjekk disse punktene før du skrur sund hele bilen.

Lenke til kommentar

Spot on til flere av dere! Det var bensinpumpereleet som var på tur til å ta kveld! Takk for all hjelp.

 

NESTE PROBLEM; fjernstyrt sentrallås fungerer ikke.

Har byttet batteri i fjernkontrollen, pusset polene og bøyd de til slik at de ligger bra på batteriet.

Har også prøvd den "kalibreringstesten" for å rekalibrere fjernkontrollen til bilen.

Det er ikke original spiller i bilen om det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...