Gå til innhold

Intel Nuc som media PC


Anbefalte innlegg

Trenger en "mini-pc" til stua, og har forstått at Intel Nuc som er tingen hvor du kanskje får mest igjen for pengene. Den skal kun brukes til avsplling av film/serier, men må kunne klare å kjøre ukomprimerte full-hd filer, og hadde vært fint om den klarte å kjøre 4k materiell også. Skal ikke brukes til noe gaming eller video/bilde redigering.

 

Noen som har forslag? Vil selvsagt at den skal være rimeligst mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den burde klare det hvis ikke noe annet belaster cpuen, i5 5250U er vel litt kraftigere.

 

Blir verre med 8k youtube det er det nesten ingen ting som klarer det uten det blir sirrup.

 

Ok, høres bra ut. Er det HDD og Minne jeg må kjøpe ekstra til den, som ikke følger med? holder det med 4GB minne eller bør jeg ha 8? Og er det noe krav til HDD med tanke på hva jeg skal bruke den til :)

Lenke til kommentar

Ja, men blir vel SSD siden den er så liten ellers må du ha en modell større.

 

Problemet er minne og skjermkortminne brukes vel ram, så 4 GB holder til nød men 8 GB er mere nok.

Du kan vel velge billigst mulig m.2 SSD men vil styre unna kingston da de har vel modeller med sanforce kontroller ennå så er vel samsung du bør gå for.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er ganske slemt å anbefale en NUC med HDMI1.4 til en som spesifikt ber om 4K-støtte... Den støtter 4K på HDMI, men kun på 24Hz/bilder pr sek. Det er en grusom affære i Windows. 

Du trenger HDMI 2.0, og det er det vel kun nVidia 960 og 970 og 980 som tilbyr, samt nVidia Shield. 

 

Prosessormessig klarer NUC det meste forutsatt bruk av 2 like minnebrikker og Dual Channel memory, men skoen presser på den manglende HDMI2.0

Lenke til kommentar

Du burde MYE heller gå for Nvidia Shield enn en NUC.

 

Mye mer rafinert og lekker løsning. Ferdig og fungerende ut av boksen :)

 

Du kan velge mellom Plex og Kodi som begge er kjempebra løsninger for medieavspilling.

 

Å spille av 4k materiale med en slik NUC kommer til å bli svært smertefullt.

 

Det finnes ikke noen medieboks som kan måle seg med Nvidia shield per i dag.

Lenke til kommentar

Det er ganske slemt å anbefale en NUC med HDMI1.4 til en som spesifikt ber om 4K-støtte... Den støtter 4K på HDMI, men kun på 24Hz/bilder pr sek. Det er en grusom affære i Windows. 

Du trenger HDMI 2.0, og det er det vel kun nVidia 960 og 970 og 980 som tilbyr, samt nVidia Shield. 

 

Prosessormessig klarer NUC det meste forutsatt bruk av 2 like minnebrikker og Dual Channel memory, men skoen presser på den manglende HDMI2.0

NUC har Displayport, og med adapter får du mer enn bra nok oppdateringsfrekvens. Dessuten skal han jo bare bruke den til film, så jeg ser ikke problemet med HDMI1.4 i så måte (film er under 30 frames per sekund).

Lenke til kommentar

Hvorfor gå for en "halveis" løsning som krever adapter og fikling for å fungere?

 

Nvidia shield fungerer ut av boksen, har HDMI 2.0 og koster mye mye mindre. Du slipper windows lisens, du slipper å kjøpe ekstra ssd og ram til NUC'n. I tillegg er den utrolig liten og lett å plassere. Det finnes en svært hendig bluetooth kontroll med enormt god rekkevidde og uttak for hodetelefoner.

Med windows så må du i tillegg konfigurere det slik at windows booter rett inn i Kodi/plex og passe på at oppdateringer ikke plutselig restarter boksen mitt i en film.

Det er altså generelt unødvendig mye "hassle" med en NUC (eller en hvilken som helst pc). I tillegg ser den stygg ut...

 

Jeg har mye erfaring med mediesenter både på htpc-siden og server-siden.

 

Å kjøpe noe annet enn Nvidia Shield vil være fullstendig vannvidd i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men på Nvidia shield kan jeg ikke ha lagret masse filmer og serier? Og dersom jeg skal ha Plex så kan ikke Plex Server være Nvidia Shield? Eller kan den det? Om jeg kobler til ekstern HDD osv.

Jeg kun en Mac i dag, hvor jeg har en del lagret også på en ekstern og kobler som regel den til med HDMI for å se ting, ellers så bruker jeg Chromecast. 

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe nvidia shield med 500gb hdd eller du kan koble til så stor ekstern hdd som du ønsker.

 

Personlig ville jeg foretrukket å hatt alle filmene på mac'n, en pc, server eller nas og delt det lokalt. Mye lekrere løsning :)

Husk at dersom du har en HDD i stua vil du også høre "HDD-knitring" en gang i blandt.

Lenke til kommentar

Men da ser jeg ikke så mye poenget i Nvidia Shield, dersom jeg uansett må ha filene en annen plass. Da kan jeg bare ha Plex server på Macn og kjøre Plex fra Apple TV eller Samsung appen. Men macen har jeg ofte litt rundt omkring, og ikke alltid den står på.

Derfor jeg tenkte det var greit med en "mini" pc ved tv`n hvor alt kunne vært.. Men usikker.

Lenke til kommentar

Hvorfor gå for en "halveis" løsning som krever adapter og fikling for å fungere?

 

Nvidia shield fungerer ut av boksen, har HDMI 2.0 og koster mye mye mindre. Du slipper windows lisens, du slipper å kjøpe ekstra ssd og ram til NUC'n. I tillegg er den utrolig liten og lett å plassere. Det finnes en svært hendig bluetooth kontroll med enormt god rekkevidde og uttak for hodetelefoner.

Med windows så må du i tillegg konfigurere det slik at windows booter rett inn i Kodi/plex og passe på at oppdateringer ikke plutselig restarter boksen mitt i en film.

Det er altså generelt unødvendig mye "hassle" med en NUC (eller en hvilken som helst pc). I tillegg ser den stygg ut...

 

Jeg har mye erfaring med mediesenter både på htpc-siden og server-siden.

 

Å kjøpe noe annet enn Nvidia Shield vil være fullstendig vannvidd i dette tilfellet.

 

Du slipper Windows lisens på NUC også, om du kjører noe annet enn Windows. Linux, Android osv.

I tillegg kan du jo bruke en vanlig PC til mye mer enn du kan med nVidia Shield, du er ikke begrenset til apps osv.

 

Men det blir jo en smakssak. Jeg hadde (og har) valgt NUC.

Lenke til kommentar

Viss jeg først skal kjøpe en NAS ser jeg ikke vits med en Nvidia Shield i tillegg. Da har jeg bare trådløs tastatur med pad, og har alt der fra sofaen. Evt kan jeg lage en plex server på NAS og bruke Plex klienten fra Apple TV  (som jeg allerede har) eller Smaunsg TV appen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...