Gå til innhold

Intel Nuc som media PC


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hva er Kodi?

Samme som XBMC.

 

Et godt alternativ til Plex. Minst like bra. Mulig en del bedre.

Heh heh, du påstår at du har god kjennskap til mediesenter, også kommer du med en uttalelse som dette? Kodi er XBMC, de skiftet navn for en god tid tilbake.
Oisan. Noen ganger kan det være lurt å lese et innlegg to ganger før du svarer.

 

Jeg sier jo akkurat dette. Kodi er det samme som XBMC. Grunnen til at jeg nevnte xbmc er fordi jeg har inntrykk av at flere har hørt om det og vet hva det er.

 

Kodi og plex er definitivt alternativer til hverandre. Begge har svakheter og styrker.

 

Fatter ikke hva du gnåler etter.

Vel, i motsetning til det klarte jeg å redegjør for:

1. Relasjonen Kodi/XBMC/Plex

2. Hva er forskjellen

3. Styrker og svakheter

4. Min preferanse

 

Dette forumet hadde blitt veldig interessant med poster av typen "Plex er best!!!1!!1", og det er på det nivået du kommenterer.

 

Du påstår selv at du har god kjennskap til emnet. Hva med å vise det?

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stig ned fra din høye hest.

 

Spørsmålet var: "Hva er Kodi"

 

Svaret mitt var: "Samme som XBMC"

 

Dersom du føler behovet for å utdype er det helt greit. Jeg har tro på at folk klarer å google litt selv. Derfor bruker jeg ikke tid på å rehashe ting som er superlett å finne med et google søk.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Jeg har ingen hest. Hvorfor svare her i det hele tatt hvis dette er så superlett å finne?

 

Til OP:

Den nyeste generasjon NUC støtter 4K gjennom DisplayPort, og det finnes DP x HDMI 2.0-adaptere. Disse krever ingen "fikling" som Strato påstår, og er heller ingen halvveis løsning. Avhengig av hvordan du velger å sette det opp er NUC sannynligvis en av de mest anvendelige og fleksible måtene å sette opp et mediasenter. Du kan velge om du vil kjøre en dedikert distro, gjennom Windows eller Plex Media Player. Ytelsen overgår Nvidia Shield i lange baner.

 

Edit: Og da har vi ikke nevnt lyd med ord, en gang. Her har Plex/Kodi i Shield mangler, men noe vil bli utbedret i senere versjoner.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke det er verdt det å bruke så enormt mye penger på en enhet som kun skal brukes til å spille av videofiler.

 

Det blir vel en vurderingssak.

 

Fordeler med Shield:

  • Ferdig satt opp med OS
  • Trenger ikke adapter
  • Mye billigere enn NUC
  • Slipper oppsett og installasjon av programmer (bortsett fra å eventuelt laste ned kodi fra appstore)
  • Slipper å tweake windows for å ikke restarte. (ikke et problem dersom du bruker linux på NUC)
  • Slipper å tweake windows for å boote direkte i kodi.
  • Mer enn rask nok til videoavspilling i 1080p/4k (som du sier er ditt eneste behov)
  • Viften går aldri på (altså 100% lydløs)

Oppsummert: Krever mye mindre innsats for å komme i gang og har en mye lavere prislapp.

 

Hva kan NUC by på som shield ikke kan?

  • Den er raskere og takler mye høyere arbeidsbelastning. Dette er med andre ord noe å vurdere dersom du skal bruke medieboksen din til noe mer enn videoavspilling.

 

 

Det at WonderStivi sier at NUC ikke krever noe fikling er ren BS... Du må sette opp OS, du må konfigurere den med ønsket hardware og du må konfigurere OS til å fungere sømløst som mediesenter. Ingenting av dette er vanskelig, men det er definitivt litt å gjøre i forhold til noe som en shield.

I denne tråden hadde jeg tatt alt av det WonderStivi sier med en stor klype salt.

Lenke til kommentar

For å parere Strato's argumenter (endelig argumenter, istedet for korte meninger), så er NUC noe dyrere enn Shield. Du får et greit oppsett med en ny i3 NUC til ca. 3300 kr. Installering av OS, enten det er OpenELEC, Linux eller Windows er meget enkelt og et eksempel på hvordan dette gjøres finner du her. Installasjon av dette eksempelet tar omtrentlig 5 minutter fra start til slutt, og da har du et fullverdig mediesenter. Det som er vanskeligst å installere på en slik maskin er Windows.

 

Strato har gode argumenter for Shield, men jeg frykter at brukeropplevelsen ikke vil være som forventet. Avhengig av hvor stort bibliotek du har, så skal dette skannes inn hvis du velger Kodi, og her kommer Shield til kort. Jeg har forrige generasjons NUC og denne er nesten lydløs. Det er vitterlig summing og knitring fra Shield også.

 

Uavhengig av hva du velger så husk at du har angrerett på produktet du velger. Hvor salt du liker maten må du nesten stå for selv.

Lenke til kommentar

WonderStivi: Har du Nvidia Shield?

 

Jeg lukter partisk innlegg lang vei.

 

Nvidia Shield er fullstendig lydløs dersom man velger versjonen med flash i stedet for hdd. Ser ingen grunn overhode til å velge versjonen med hdd. Den er både dyrere og introduserer et komponent som du antakelig ikke trenger.

 

At du har angrerett er et godt poeng. Det er jo bare til å prøve og se hva du liker.

 

Jeg ser forøvrig at NUC sin brukervennlighet blir litt overglorifisert her. For en person som ikke har noe som helst erfaring med linux vil det garantert oppstå utfordringer som kan gjøre prosessen enormt mye mer tidkrevende enn det du lover.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har Nvidia Shield. Versjonen med flash har 16 gb lagringsplass, og man må enten til med SD-kort (uaktuelt) eller ekstern disk.

 

Angående brukervennlighet, så må trådstarter spesifisere hvilket oppsett han ønsker. OpenELEC, som jeg har brukt som eksempel, er 100% uproblematisk for en nybegynner, selv om dette er en spesialisert, minimalistisk distro. Denne støtter alle hans behov out-of-the-box og konfigureringen skjer i Kodi, ikke i konfigurasjonsfiler. Det blir demonisering å påstå noe annet.

 

Edit: Synes du ikke det er ironisk at du anklager meg for partiskhet, når du selv står steilt på Nvidia Shield? Jeg har anbefalt flere maskiner, bl.a. NUC, Rpi2 og Cubox. Alle disse er verdige mediesentre selv om de to siste ikke støtter 4K oppløsning. Jeg gleder meg til å "leke" mer med Shield'en, men som mediesenter kommer den til kort. Skanning tar for lang tid, UI (Kodi) lugger med andre skins enn Confluence og den støtter ikke DTS-HD/True HD (også i Kodi). Lydformatene i Kodi vil bli støttet ved versjon 17.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Hvor mange apper har du installert på 16 gb versjonen? Bruker du den som rent mediesenter, eller kjører du spill i tillegg? Jeg har Nexus Player også, og denne ble meget raskt fylt opp etter jeg la inn noen få spill. Dessverre kom den også til kort, både som spillenhet og som mediesenter (Kodi). Faktisk var ytelsen i Kodi ikke ulik for Player og Shield. Skanning tar uhorvelig lang tid, og derfor mistenker jeg at problemet ligger i Android økosystemet, og er ikke relatert til maskinvare og/eller Kodi. Plex fungerer utmerket i alle tilfeller.

 

Når jeg nå skulle ha meg en Shield var det derfor uaktuelt med 16 gb lagringsplass, og 500 gb kostet et par hundrelapper ekstra. Jeg gleder meg stort til å mimre med spill som HL2, Portal, GTA etc.

Lenke til kommentar

Om man bare er sånn passe interessert er Plex fantastisk. Du har kontroll på hva som er sett på kryss av klienter, kan ha sentral backup av bibliotek og kan bruke en hviklen som helst tynn boks på klientsiden (både tven, apple-tven og ps4en min har Plex-klient, så jeg ser fra den enheten jeg til enhver tid er inne på).

Jeg bruker trakt til å holde styr på hva som er sett på kryss av Kodi/Plex. Det har fungert overraskende bra.
Lenke til kommentar

Da forstår jeg godt at du klarer deg med 16 gb. Jeg har brukt Android på telefon, nettbrett og konsoll i en årrekke, og har derfor diverse spill som allerede er betalt som går rett inn på Shield'en, bl.a. This War of Mine, GTA, Rayman, GoT og WD. Dermed er det greit med litt lagringsplass.

 

Hvor godt fornøyd er du med streaming-funksjonen? Streamer du fra stasjonær pc, fra cloud eller begge? Har ikke fått testet streaming enda, dog det er bare streaming fra cloud som er aktuelt for min del.

 

Edit: Tenker da på spill, selvfølgelig.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd cloud enda. Tenkte å aktivere trialen snart.

 

Foreløpig streamer jeg direkte fra min maskin. Er for eksempel kjempefornøyd med project cars og dark souls, men fps spill er helt rævva (som forventet). Det skal dog sies at jeg kjører på gtx 980, har svært og router og kjører selvsagt kablet. Tror input lag fort kan ødelegge opplevelsen dersom man har dårlig router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...