Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan svartebørsloven fravikes med kontrakt?


Wixicy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kong Christian Den Femtis Norske Lov. Femte Bog. Om Adkomst, Gods og Gield. I Cap. Om Contracter og Forpligter.

2 Art.Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere

Fra lovdata. (Min utheving.)

 

Edit: Herr Brun kom meg visst i forkjøpet ...

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at lovstridighet innebærer at en avtale ikke kan håndheves for domstolene. I strikt forstand betyr dette at hvis du videreselger billetter til en fyr til kost-pluss, og han nekter å betale mer enn kost, så kan han kreve at du følger avtalen uten at han betaler mer enn kost. Dette følger av NL 5-1-2, sitert av nicho_meg over. 

 

Det betyr ikke automatisk at han har et tilbakebetalingskrav mot deg hvis han har akseptert avtalen, fått billettene, og betalt. Denne rettigheten følger ikke av NL 5-1-2 (og altså ikke av avtalens lovstridighet), men av svartebørsloven § 2. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...