Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av trådløs ruter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min gamle DIR-655 ruter begynner å bukke under og faller ut støtt og stadig. Har prøvd å re-installert den men det gjorde ikke saken noe bedre. Så derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe meg en ny ruter.

Tenkte å sette en maks grense på ca. 1500 kr. Den vil bli brukt til gaming og streaming så ytelse bør være deretter. I det siste har det blitt en del forskjellige dingser i huset som bruker kapasitet. Mobiltelefoner, bærbare datamaskiner, apple-tv og smarte bokser av ymse slag. Dette er vel kanskje grunnen til at min gamle ruter ikke lengre klarer å holde følge? Avstanden fra boksen vil variere fra 3-10 meter sånn ca.

Så langt har jeg sett meg ut to mulig kandidater; Asus RT-AC68U og Netgear Nighthawk R7000. Hvilken av disse, eventuelt andre kandidater, bør jeg gå for? Er det noe mer informasjon dere trenger for å hjelpe så er det bare å spørre.

 

På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være verdt å vite bredbåndhastighet, har du 100 mbit kan du fint velge hvilken Wireless AC du skal gå for, da de fleste burde klare det eller lavere (Wireless N) kan klare 50-70 mbit i bestefall.

 

Ellers så kan det være greit å si om kabel\trådløs er mest prioritert?

 

Begge du nevner gode, men de er heller ikke best.

AC66U funger vel fint selv om den er litt utdatert kan klare rundt 160 mbit på 5 ghz frekvensen på under 1 meter.

Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig! Beklager, har 100 mbit linje ja! På gaming stasjonæren er det kabel, men på resten av utstyret som skal streame i full HD blir det trådløst det går i. Tenkte på 66U men gikk bort ifra den da den ikke har USB 3.0. Er fint å kunne ha muligheten for å sette opp litt rask fildeling i hjemmet om ønskelig. Du sier de ikke er best - mener du da i forhold til sin prisklasse (opp til 1500) eller i forhold til alle rutere som finnes. Om du mener de ikke er best i sin prisklasse, hvilken/hvilke er det du mener er bedre, og hvorfor? Takk for hjelp forresten :)

Lenke til kommentar

http://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-routers/R6400.aspx#tab-techspecs

 

Gir vertfall mye for pengene

 

http://www.cnet.com/topics/networking/best-networking-devices/

 

Husk de første er nok noe over budsjettet ditt men du kan jo prøve å få tak i brukt eller sjekke tilbud på prisguide.

 

Husk også på det er forskjellig krav for å være best, Asus med merlin build har vel ganske lang support tid man får fremdeles firmware oppdateringer på Wireless N (asus rt n56u) så asus er veldig gode der selv om de er litt dyre hva man får for pengene.

Netgear vet jeg av erfaringer ofte gir firmware oppdatering 1-2 år før et er slutt.

TPlink\Dlink kommer vel dårligst ut da det ofte er lite firmware oppdatering på de merkene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sånn tips om du er litt fingernem, så er det nok en kondensator på utgangen til strømforsyningen din som er kollapset.

Enkelt å bytte om du kan lodde. Undres på om Dlink har brukt elendige kondensatorer med vilje for at man skal bytte routeren etter noen år. Forlenga levetiden til foreldrene mine sin Dir-615 med 2 år ved å bytte denne.

 

Har forøvrig AC68U selv, og er meget fornøyd. Annbefales. Bare husk å installere siste firmware.

Lenke til kommentar

Jeg har R7000 og er meget fornøyd. Jeg har en 75/10 linje, men har også testet den på 100/15 uten problemer. Kjøpte den til 1100 kr i sommer før prisen spratt opp en god del. Til daglig er 2 mobiler, 3 IPad, Apple TV, Smart TV og PC tilkoblet uten at den viser tegn til belastning. Den er vel også "nyere" i form av bedre hw enn Asus AC66/68. Sjekk testen til smallnetbuilder.

 

Jeg mener at Lefdal kjører tilbud på de denne uken i tillegg

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...