Gå til innhold

Utleie leilighet


Slettet---

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lest masse på skatteetaten men er litt japansk. Leier ut leiligheten min som ligger i Oslo for 10 300,- i måneden. Kontrakten er fra 01.08.2015 - 01.08.2016. Ut av de 10 300,- så betaler jeg 5 247,- i fellesgjeld og felleskostnader(vann,strøm,tv,internett). Fordelingen er ca 3 800,- i fellesgjeld og resten på felleskostnader.

 

Lurer på hvordan regnestykket for skatt osv blir for hele utleie perioden. Jeg vet at det er 27% skatt og som jeg har skjønt skatter jeg kun av nettogevinsten på utleie og får fradrag for fellesgjeld? Nå setter jeg av 1 700,- til skatt hver måned. Leste også noe med vedlikeholdskostnader som du får fradrag for?

 

Er for tiden inne til førstegangstjeneste om dette har noe å si.

 

Takker for all hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur ikke du slipper unna fellesgjelden, for den betaler jo ned lånet ditt. Men felleskostnadene du har innbakt i fellesgjelden. Som du sa TV/Internett osv.

Så alt av felles. Om du regner 1500kr der.

 

10.300kr - 1500kr = 8800kr

 

8800kr ' 27% = 6 424kr. Det er det du sitter igjen med netto.

Lenke til kommentar

Leier du ut fullt møblert og bruker møblene selv både før og etter? Du får et sjablonfradrag på 15 % av brutto leie for slitasje på møbler. 

 

Du får ikke fradrag for vedlikehold i 2015, se skatteloven § 7-10, fordi du har bare leid ut fra 1. august til 31. desember i inntektsåret 2015. I 2016 får du fradrag med inntil 10 000 kr pluss 50 % av de utgiftene som overstiger 10 000 kr. 

 

 

Bruttoinntekten fra utleie er 51 500,- kr. 

Fradraget for felleskostnader blir cirka 7235,- kr i 2015 (5x1447). Du får fradrag for betalte felleskostnader, men ikke nedbetaling av fellesgjeld. Du får heller ikke fradrag for felles renter (fordi det inngår i selvangivelsen din på annet grunnlag, og må trekkes ut slik at du ikke får det samme rentefradraget to ganger).

Leier du ut møblert vil du kunne trekke fra 7725,- kr (15 % av 51 500,- kr). 

Du kan også få fradrag for utgifter til hjemreiser, men det forutsetter at du har besøkt leietakerne ("inspeksjonsreiser"). Dette forutsetter også at du har dekket hjemreisene selv, noe som er lite aktuelt for en person i førstegangstjeneste... 

 

Din skattepliktige inntekt blir antagelig et sted mellom 36 540,- og 44 265,- kr. Skattesatsen for dette er i 2015 27 %. Skatten blir da et sted mellom 9866,- kr og 11 952,- kr, eller mellom 1973,- kr og 2390,- kr per måned. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...