Gå til innhold

hamburger eller kebab?


KloverV

Anbefalte innlegg

Kebab. Men det må være skikkelig kebab, og ikke den "norske" varianten. Rent, grillet lammekjøtt i ferskt "hjemmebakt" pita er det som gjelder.

 

Det skal være yoghurt-dressing, ikke Thousand Island-dressing. Her synder 90% av sjappene i Oslo-området. Vi har også noen særegne ingredienser her som man aldri ville funnet utenfor norge. Lykke til med å finne en kebab med mais, for eksempel. Det er skikkelig sært og hører ikke hjemme på en kebab.

 

Skal man ha skikkelig kebab, må man på en restaurant (gjelder for burger også). Jeg liker tyrkisk eller gresk, men her finnes det alternativer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Skal man ha skikkelig kebab, må man på en restaurant (gjelder for burger også). Jeg liker tyrkisk eller gresk, men her finnes det alternativer.

 

Gresk kebab? Du tenker vel på gyros?

 

 

Gyros er bare en form for gresk kebab. Souvlaki er en annen. Språkmessig er det ikke noe galt i å skrive gresk kebab.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_kebabs#Greece

Endret av Kron
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Skal man ha skikkelig kebab, må man på en restaurant (gjelder for burger også). Jeg liker tyrkisk eller gresk, men her finnes det alternativer.

 

Du må gjerne dele med oss andre, hvor man finner disse restaurantene (i norge)? 

 

 

Jeg er ikke Skurupu, men jeg deler 99 % hans syn i dette tilfellet, så derfor et svar. 

 

I Bergen kan jeg anbefale en "kjelo kebab spesial" på Pars like ved "Den nationale Scene". Forvent da en kebab, ikke den bastarden som vanligvis selges under det navnet i Norge. Den er uten brød som jeg mener heller ikke hører til sammen med en kebab, men insisterer man på det siste har Pars også en "persisk kebab". Den koster i tillegg det halve av en "kjelo spesial", men så trenger man også to av den for en fullverdig hovedrett. 

 

I Oslo har jeg hatt et par gode opplevelser i forhold til kebab i Thorvald Meyers gate mellom "ælva" og Olaf Ryes plass samt rundt Olaf Ryes Plass. Imidlertid er disse noen år gamle og jeg husker ikke navn. 

 

I Stavanger-området har jeg ennå til gode å finne noe som fortjener navnet kebab, uten at jeg har lett veldig grundig her siste årene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...