Gå til innhold

Gaming PC ~ 15k.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal bygge meg ny pc nå over nyttår. Har satt sammen følgende deler:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=240278&view=l

 

Målet er å skulle kunne spille nyere titler på relativt "full pupp" i 1080p. Samtidig ønsker jeg å kunne streame litt og gjøre diverse andre oppgaver som krever noe prosessorkraft. Har valgt å legge mindre av budsjettet i GPU enn om jeg f. eks. hadde gått for et 980ti. Tanken her er at jeg kan oppgradere med et nytt skjermkort om en par år, og slik holde gaming-performance oppe lengre.

 

Men jeg skulle gjerne kommet meg noe ned i pris, omtrent 1000 kr ned hadde vært flott. Spesielt på CPU/HK er jeg usikker. Har jeg muligheter for å spare en del kroner her uten at det går veldig utover prosessorkraften (slik at jeg f.eks. fremdeles kan streame)? Vil en i5 6600K holde i massevis?

Endret av KimS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du kan jo gå for z97 hovedkort i5 4690k og DDR3 ram overklokket selv på bruktmarkedet.
Du trenger ikke det beste. Kabinettet er kanskje litt dyrt 400-500 kr burde holde.

 

Foresten er det litt waste med 8 GB mine i skjermkortet (R9 390x) du kunne vel klart deg med R9 280x på bruktmarket eventuelt crossfire så bytter du uansett om 1-2 år. GTX 970 er også mulighet er lite vits å kjøpe bedre nytt i dag.

 

Så kan du kjøpe nvidia GTX 1080 serien når den kommer i løp av neste år. Usikker på om det blir første skjermkort som gir brukbar gamingopplevelse i 4k eventuelt klarer å spille av 8k filmer på youtube problemfritt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Her har jeg prøvd meg på en ny liste hvor jeg har hentet noe mer inspirasjon fra "Black Refinery". Altså z97 HK, i5 4690K og DDR3 som LMH1 foreslo. Vil dere si at dette er bedre value for the money? Og vil det holde til mitt bruk, som er gaming på 1080p samt noe streaming?

http://www.prisjakt.no/list.php?l=240296&view=l

 

Har i grunn ikke lyst til å spare på SSD og kabinett. Er ikke for rutinert på å bygge pc, så skal helst ikke være for knotete å jobbe i. Det at det er ganske stilrent er også en fordel for å få aksept her i hjemmet.

Endret av KimS
Lenke til kommentar

Du får mer for pengene med en i7 vil jeg si, men med dagens CPU-krav i spill så er det ikke så stor forskjell hvis de er klokket likt så sant du ikke multitasker som en gal, men da ville jeg uansett ha anbefalt et X99 oppsett.

 

Er det du som skal streame eller se på streams? Streaming krever en god del av CPU siden det er denne som rendrer bildet før det sendes, men med litt justeringer så bør det ikke bli et stort problem med den i5'en. Jeg hadde uansett valgt en i7 til dette formålet.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Du får mer for pengene med en i7 vil jeg si, men med dagens CPU-krav i spill så er det ikke så stor forskjell hvis de er klokket likt så sant du ikke multitasker som en gal, men da ville jeg uansett ha anbefalt et X99 oppsett.

 

Er det du som skal streame eller se på streams? Streaming krever en god del av CPU siden det er denne som rendrer bildet før det sendes, men med litt justeringer så bør det ikke bli et stort problem med den i5'en. Jeg hadde uansett valgt en i7 til dette formålet.

 

Det er jeg som skal streame. Hvilken HK/CPU/RAM sammensetting ville du valgt til dette formålet? Kom gjerne med forslag til konkrete deler hvis dette er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...