Gå til innhold

Spørsmål vedr. økonomisk veivalg


auran

Anbefalte innlegg

Kort oppsummering av min økonomiske situasjon:


Har ca 50k i aksjer på en nordnet unit link-konto, fordelt i 40k i Delphi Nordic, 5k i FRO og 7k i Opera.
Gjeld; Studielån(men studerer fortsatt) og mastercardlån (ca 7k)
Inntekt: mellom 7 og 10k i mnd for øyeblikket (ingen studiestøtte i 2016) avhengig av tilgjengelige vakter hos arbeidsgiver.
Backupcash: ingenting.
100k i BSU
Ekstrainntekter: månedlig innbetaling på 1500 kr frem til 2018 som innbetaling av privat lån.
Planen fremover er å fylle opp litt på en ohshitkonto og spare penger til senere.

Spørsmålet:
Da Delphi tar seg pent betalt ( 2% årlige avgifter og 2% løpende kostnader), så vurderer jeg hvorvidt jeg burde flytte noen av disse pengene ut fra Delphi og over i enkeltaksjer.. Vurderer evt NEL og THIN og eller Bakkafrost/Lerøy da jeg er litt bitt av hypen inne på hegnar, og fordi det virker som en lur ide å sitte i oppdrettsfisk , da verden stadig trenger mere mat og jeg mener vi har bedre muligheter for å få mat fra havet enn fra åkeren.

Eller burde jeg bare helle is i blodet og sitte og vente? Å si fra meg eventuell opptur i risikoaksjer og bare heller sitte pent og fylle på mer penger i fondet jeg allerede har noen kroner i?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delphi Nordic har ikke 2% i årlige avgifter og 2% i løpende kostnader, men 2% totale løpende kostnader. Dette fondet har slått indeks de 4 siste årene og gitt en gjennomsnittlig avkastning de 3 siste årene på 40,72% per år. Dette er et aktivt forvaltet fond som er blant de 10% beste fondene i sin kategori. Ville absolutt anbefalt deg å beholde dette fondet i din portefølje, men ville nok diversifisert porteføljen litt med tanke på at dette er et fond som kun investerer i nordiske aksjer.

 

Jeg tror selv at 2016 blir et år der blir enda viktige med gode aktiv forvaltede fond, da noen sektorer vil gjøre det dårlig, og det dermed er viktig å ha en portefølje som invester mot de sektorene som gjør det bra, derav viktigten av mer aktiv styring. Blir 2016 året for "Return of the Active Asset Manager"?

 

 

 

Selv har en en diversifiert portefølje bestående av følgende vekting:

Storebrand Global Multifaktor 200

DNB Nordic Technology 400

DNB Health Care 200

Delphi Nordic 200 

Carnegie Småbolagsfond 100

Lenke til kommentar

Delphi Nordic har ikke 2% i årlige avgifter og 2% i løpende kostnader, men 2% totale løpende kostnader. Dette fondet har slått indeks de 4 siste årene og gitt en gjennomsnittlig avkastning de 3 siste årene på 40,72% per år. Dette er et aktivt forvaltet fond som er blant de 10% beste fondene i sin kategori. Ville absolutt anbefalt deg å beholde dette fondet i din portefølje, men ville nok diversifisert porteføljen litt med tanke på at dette er et fond som kun investerer i nordiske aksjer.

 

Jeg tror selv at 2016 blir et år der blir enda viktige med gode aktiv forvaltede fond, da noen sektorer vil gjøre det dårlig, og det dermed er viktig å ha en portefølje som invester mot de sektorene som gjør det bra, derav viktigten av mer aktiv styring. Blir 2016 året for "Return of the Active Asset Manager"?

 

 

 

Selv har en en diversifiert portefølje bestående av følgende vekting:

Storebrand Global Multifaktor 200

DNB Nordic Technology 400

DNB Health Care 200

Delphi Nordic 200 

Carnegie Småbolagsfond 100

Takker for godt svar, men inne på Morningstar (http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04HEJ&tab=5 )

 

så ser det jo alikevel ut som om at Delphi jo både har årlig avgift og løpende kostnader ,begge på 2%. Er det da jeg som misforstår?

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Delphi Nordic har ikke 2% i årlige avgifter og 2% i løpende kostnader, men 2% totale løpende kostnader. Dette fondet har slått indeks de 4 siste årene og gitt en gjennomsnittlig avkastning de 3 siste årene på 40,72% per år. Dette er et aktivt forvaltet fond som er blant de 10% beste fondene i sin kategori. Ville absolutt anbefalt deg å beholde dette fondet i din portefølje, men ville nok diversifisert porteføljen litt med tanke på at dette er et fond som kun investerer i nordiske aksjer.

 

Jeg tror selv at 2016 blir et år der blir enda viktige med gode aktiv forvaltede fond, da noen sektorer vil gjøre det dårlig, og det dermed er viktig å ha en portefølje som invester mot de sektorene som gjør det bra, derav viktigten av mer aktiv styring. Blir 2016 året for "Return of the Active Asset Manager"?

 

 

 

Selv har en en diversifiert portefølje bestående av følgende vekting:

Storebrand Global Multifaktor 200

DNB Nordic Technology 400

DNB Health Care 200

Delphi Nordic 200 

Carnegie Småbolagsfond 100

Takker for godt svar, men inne på Morningstar (http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04HEJ&tab=5 )

 

så ser det jo alikevel ut som om at Delphi jo både har årlig avgift og løpende kostnader ,begge på 2%. Er det da jeg som misforstår?

 

 

 

 

 

 

Hei, ja er det samme, blir ikke 4%, er du gal, hehe, er 2% totalt i avgifter årlig. :)

Lenke til kommentar

Kort oppsummering av min økonomiske situasjon:

Har ca 50k i aksjer på en nordnet unit link-konto, fordelt i 40k i Delphi Nordic, 5k i FRO og 7k i Opera.

Gjeld; Studielån(men studerer fortsatt) og mastercardlån (ca 7k)

[..]

Backupcash: ingenting.

 

Er det sånn å forstå at du betaler renter på Mastercardgjelden? I så fall MÅ du selge aksjer eller fond for å betale ned det NÅ. Alt annet er ren og skjær idioti.

 

Jeg vil også anbefale å selge nok til å ha en buffer på minst ti tusen, gjerne mer. Enkeltaksjer bør du holde deg langt unna frem til du har minst 150 000 du har råd til å tape.

Lenke til kommentar

 

Kort oppsummering av min økonomiske situasjon:

Har ca 50k i aksjer på en nordnet unit link-konto, fordelt i 40k i Delphi Nordic, 5k i FRO og 7k i Opera.

Gjeld; Studielån(men studerer fortsatt) og mastercardlån (ca 7k)

[..]

Backupcash: ingenting.

Er det sånn å forstå at du betaler renter på Mastercardgjelden? I så fall MÅ du selge aksjer eller fond for å betale ned det NÅ. Alt annet er ren og skjær idioti.

 

Jeg vil også anbefale å selge nok til å ha en buffer på minst ti tusen, gjerne mer. Enkeltaksjer bør du holde deg langt unna frem til du har minst 150 000 du har råd til å tape.

 

PDD betaler jeg rente på mastercardet ja,men dette blir  prioritert å nedbetale.

 

Hvorfor bør jeg holde meg unna aksjer før jeg har råd å tape minst 150k?

Lenke til kommentar

På små beløp går vinninga opp i spinninga (kurtasje), og oppsiden er overhodet ikke verd jobben det tar å skaffe seg et minimum av informasjon. Videre er det høyrisiko, derfor penger du kan tape.

 

Å eie en eneste fondsandel og samtidig sitte på rentebærende mastercardgjeld eller forbrukslån er økonomisk vannvidd. Selg og nedbetal, umiddelbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å utdype litt: du bør ikke kjøpe enkeltaksjer for penger du ikke har råd til å tape. Alle firmaer kan gå dårlig, og du risikerer alltid å tape pengene dine. Da bør du fortsatt kunne betale mat og husleie.. Videre bør du, som Herr Brun er inne på, ikke kjøpe for for små beløp i hver enkelt aksje, man pleier å si minst ti tusen pr aksje for å unngå at kurtasjen blir en for høy andel av prisen. Videre bør du kjøpe mange nok aksjer til å oppnå en tilstrekkelig diversifisering i bransjer og land, minst femten-tjue. Derav følger det at du bør ha minst 150 - 200 000 du har råd til å tape før du begynner å tenke på enkeltaksjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke auran betaler 7k i måneden til mastercard. Han sier at han har 7k i mastercardgjeld....

 

Dette er ikke noe å snakke om. Tror vi kan gå ut i fra at dette betales ved første forfall. Han høres da ikke helt idiot ut :p

 

Edit: Nvm.. Så nettopp at TS faktisk har rentebærende mastercard gjeld. Dette er jo rimelig dumt å kombinere med høyrisiko aksjefond.

Endret av Strato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for mye god feedback. Jeg ser jeg har mentalt nedprioritet ulempene av å sitte på mastercardgjeld over tid.
Solgte meg litt ned i fond i dag,og så fort pengene er inne på konto blir denne gjelden nedbetalt pronto.


Utover dette blir det jobbet for å fylle på en ohshitjusthitthefan-konto på rundt 10k + en ekstra månedsleie.
Når det gjelder aksjer blir nok kjøpene stående i et par år fremover og kose seg, da jeg har god tid og dette jo videre bidrar til å redusere risiko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...