Gå til innhold

Oppgradere DDR3 vs vente til jeg oppgraderer til DDR4?


Gjest Slettet-QqzORNGH

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QqzORNGH

Har 8GB minne i min gaming pc (3570k, GTX680, resten er crap..). Lurer på å oppgradere til 16GB, men burde jeg heller spare pengene til jeg oppgraderer hovedkortet og går over til DDR4?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meh drit i å vent, hvis du trenger litt mer RAM så kjør på da DDR3 er veldig billig. https://www.komplett.no/subcategory/11209/minnebrikker?cnet=Teknologi_A00056%20%20%C2%A7DDR3%20SDRAM&cnet-A00062-queryfacet=[8579934592%20TO%208599934592]&sort=Price%3AASCENDING

 

Men det har jo litt å si når du skal oppgradere det andre. Er det en eller to måneder til så hadde jeg muligens ventet.

 

Edit; Kommer selvfølgelig an på budsjettet du har senere også, en femhundrings kan ha mye å si hvis budsjettet er veldig stramt/ låst.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Du har en helt ok prosessor da.

Kjøp deg bedre skjermkort.

Skulle du oppgradert pc'n til ddr4 så hadde du måttet kjøpe nytt hovedkort og prosessor samtidig.

Og det er ikke så stor forskjell fra den du har at det er verdt det.

Skjermkortet derimot kunne lett blitt oppgradert for betydelig forbedret ytelse.

Men ram er også veldig billig. Kjøp 2stk 8gb brikker kanskje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqzORNGH

Dilemmaet er et faktum, pcen jeg har nå er den dritt fra HP. Fikk en SSD og Windows i går, så nå lurte jeg på å investere i bedre ram. Etter det tenker jeg enten å kjøpe ny case og PSU, og sette inn det jeg har, ELLER kjøpe ny GPU, men beholde restem. Ser jo for meg at case+PSU=3000, GTX 970 3500ish, GTX 980 5000ish.

Lenke til kommentar

GTX 980 er et "bomkjøp" etter at GTX 980Ti kom ut. Valget blir mellom 980Ti og 970 :) Kan jeg spørre hvorfor du trenger mer RAM? Tviler på at du får noe særlig ytelsesøkning, men hvis du kjøper de raskeste (høyest klokket) RAM-brikkene så vil du merke det, men en gammel HP maskin har mest sannsynlig ikke støtte for noe særlig mer enn DDR3 1600MHz som er standard.

 

CPU'en kan overklokkes så en god'ish kjøler, lett overklokking og et GTX 970 er vel det jeg vil anbefale. Hvilke spill spiller du forresten? Og hvilke krav har du til grafikk? Kan du skrive ned hvilken modell HP PC'en er :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqzORNGH

https://www.mpx.no/product/755676

CPUen kan nok ikke overklokkes mye med det hovedkortet, men det burde holde. Spiller Fallout 4, GTAV, Skyrim, Battlefield etc. Ganske kravstore spill med de rette instillingene. Men jeg er fornøyd med middels grafikk, så lenge den kjører 60+ FPS. Har opplevd mye hakking i forskjellige spill, men det kan være harddisken, som har slitt en del. Tenker 8GB RAM er greit med en ny SSD og en GTX 970 i framtiden. Regner med hovedkortet ikke vil være et problem med et 970..?

Lenke til kommentar

HK der skal takle et 970 fint ja, no problemo :)

 

Du kan også teste å sette oppløsning på 720p og dra grafikkinnstillingene opp, det kan hende du blir så fornøyd med det at du dropper oppgraderingen helt. Har et testkort som ikke klarte å kjøre Serious Sam 2 på low uten å hakke med 1080p, men når jeg satt ned til 720p så klarte det alt på medium, det så veldig mye bedre ut også.

 

HDD går kun på lastetider i spill så det er sjelden det som er problemet når det lagger. Bakgrunnsprogrammer og totalt kaos i Windows generellt er mer vanlig at skaper problemer :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...