Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT har mistet kontakt med verden!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg var uten internett i ca 30 minutter i sted. Men jeg har ISDN fra Telenor. Jeg klarte å lage en oppkobling, men ingenting funket - ingen svarte på ping heller. Inkludert Norge.

Men det er vel sånt jeg må regne med. Telenor klarer ikke å levere en stabil ISDN linje en gang. Klikker omtrent daglig, og når jeg snakket med support dro hun den konklusjonen at jeg hadde nettverk hjemme, og da kunne ikke de hjelpe meg. Da var det liksom mitt problem :wow:

Endret av GeeZuZz
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, dette høres jo helt forferdelig ut! Noen har kanskje lagt merke til "ftp"-posten min, hvor jeg presenterer problemet med linja mi. Jeg ser jo nå at det er mange andre som også sliter. Urovekkende! Tipper det er flere enn meg her som synes dette er utilgivelig. Hvis man ikke kan stole på sin ISP, hvem kan man da stole på?

Er dette slutten for NGT? Kommer dette til å gjenta seg? Har de overbelasta systemet en gang for alle ? Har tyske script-kiddies bruk mainframe serverne til å dumpe porr på? Er det Matrix som bryter sammen?

For å sitere Marvin Gaye; "What's Going On?"

Noen, kom med info!!

Skrevet

ehh...ingen som har merket noe ALLE de andre gangene NGT har falt ut?

senst en måned siden da en kable hadde røket , nå bor jo jeg på bønes da så det gjelder sikkert ikke alle..

off

bra linje da *grin*

Skrevet

Source: jeg velger å tro at jeg har litt peiling ja, og som deviant poengterer, det er de ikke-oppdaterte maskiner som gir grunnlaget for DoS'ing.

</motangrep>

Dette er ganske interessant. Hvor mange linjer finnes det ut av Norge?, og hvem bruker hvilke?

Skrevet (endret)
ehh...ingen som har merket noe ALLE de andre gangene NGT har falt ut?

senst en måned siden da en kable hadde røket , nå bor jo jeg på bønes da så det gjelder sikkert ikke alle..

off

bra linje da *grin*

Jeg lagde en liknende tråd sist gang det var ett slikt brud, derfor kalte jeg denne tråden for NGT har mistet kontakt med verden! igjen!

Har btw. ikke merket noen problemer i dag. ;)

Men jeg er enda ikke sikker på tilgivelse eller ikke :p:

Edit: Har ikke NGT opplyst noen steder om hva som skjer/skjedde?

Endret av Gef
Skrevet
er det ikke telenor eller noe som styrer alt fra norge?

NGT bruker jo linjene til telenor

Tror ikke det. Sist gang for ca. 1 måned siden, skjedde akkurat det samme, bare da varte det i flere timer. Da var det ingen som hadde noe som helst problemer med dette for de som hadde telenor, bare NGT folk.

Ja, de bruker samme linjene, men det gjelder kun for Norge, ikke til utlandet.

Skrevet
Tror ikke det. Sist gang for ca. 1 måned siden, skjedde akkurat det samme, bare da varte det i flere timer. Da var det ingen som hadde noe som helst problemer med dette for de som hadde telenor, bare NGT folk.

Ja, de bruker samme linjene, men det gjelder kun for Norge, ikke til utlandet.

å jo da, problemer med telenor og. er ikke alle som gidder å klage over det :p

Skrevet (endret)
er det ikke telenor eller noe som styrer alt fra norge?

NGT bruker jo linjene til telenor

Nei, NextGenTel kjøper utenlandsbåndbredde fra GlobalCrossing, tidligere Global1.

Innenlands bruker NextGenTel fysiske linjer fra flere leverandører, deriblant Telenor Networks og BaneTele.

Endret av deviant
Skrevet (endret)
Dette er ganske interessant. Hvor mange linjer finnes det ut av Norge?, og  hvem bruker hvilke?

Ja, dette er interessant, og vi kan strekke dette enda lenger .. Hvor mange knutepunkter for Internett trafikk har vi i Europa? Hvor mange alternative ruter finnes det til USA? Hvem benytter hvilke?

Kort sagt: dette kan man skrive bok om, og så kan man oppdatere boken daglig ;)

Personlig kjenner jeg bare til 3 fysiske "veier" ut av Norge.

Stavanger -> England

Oslo -> Sverige

Oslo -> Danmark

I tillegg har man satcom.

Det meste av utenlands IP trafikk fra Norge møtes i Amsterdam, London og Stockholm. Telenor har dessuten en virtuell direktelink til New York, jeg tror denne fysisk går via England, men er usikker.

Jeg er ikke oppdatert på disse tingene, og dette er på ingen måte noen komplett oversikt. Spesielt interesserte henvises herved til:

norge:

http://www.uio.no/nix/

europa/verden:

http://www.dix.dk/euro/

http://www.euro-ix.net/

http://www.ep.net/naps_eu.html

Lykke til :)

Endret av deviant
Skrevet
I så fall er jeg redd det bare er du som ikke følger med 

Ikke følger med.....? Er riktignok ikke på nett hver bidige dag, men ikke langt unna. Surfer, spiller downloader. Aldri hatt noen problemer.

Pantera

Skrevet (endret)
I så fall er jeg redd det bare er du som ikke følger med 

Ikke følger med.....? Er riktignok ikke på nett hver bidige dag, men ikke langt unna. Surfer, spiller downloader. Aldri hatt noen problemer.

Pantera

Dette var i en spøkefull tone, og på ingen måte ment som noen fornærmelse, beklager dersom posten virket skarp.

Poenget var at selv om du ikke har lagt merke til noen problemer, så betyr det ikke at din Internett forbindelse har vært 100% stabil i perioden. Dette kan jeg si med sikkerhet, fordi jeg vet om en håndfull problemer som i følge NextGenTel har omfattet alle brukere.

edit> "formuleringsfeil" ;)

Endret av deviant
Skrevet

En måned siden det... en gravemaskinfører i Bergen sentrum som røsket med seg noen fete fiberkabler. Dermed forsvant Bergen stort sett fra verden en stund, all trafikk måtte om en reservekanal, en 30Mb om Stavanger.

Tenker fyren var fornøyd etterpå. Dyre saker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...