Gå til innhold

Vanlig å slite litt med interesse for valgt studie?


saila

Anbefalte innlegg

Hei

 

Litt om meg selv: Har fagbrev og noen få års arbeidserfaring som faglært. Gikk lei etter en stund og ville ha en bredere og mer allsidig utdannelse for å være bedre rustet for fremtidens arbeidsmarked. Jeg har nå lagt første semester av en bachelorutdannelse bak meg (ingeniør), og det har gått veldig bra, over all forventning egentlig. Men jeg sliter litt med interessen/motivasjonen hittil. Greit å finne opplagerkrefter og bøyning på bjelker, men det er ikke akkurat det jeg brenner for, og det bekymrer meg litt. Om noe synes jeg matematikken er mer interessant.

 

Hadde vært gøy å høre andres erfaringer på området, om studiene blir mer interessante etterhvert med tanke på et mer helhetlig bilde og så videre. Jeg har forstått det slik at en ingeniør arbeider ganske annerledes enn det man gjør på skolen (men sånn er det jo med alt), men jeg har ikke klart å se meg ut en drømmejobb eller et klart mål å jobbe mot hittil heller. Alle råd og tips er velkomne. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Det der var nøyaktig som å lese om meg selv, så jeg abonnerer på tråden. I likhet med deg synes jeg matematikk har vært det mest interessante så langt og synes dessverre at konstruksjonsmekanikk og dimensjonering av betong har vært mindre interessant. :)

 

Har gjort det ganske bra faglig (snitt nærmere B), men det er ikke fordi jeg brenner for det, men fordi jeg er disiplinert. :)

EDIT:

 

Spørsmålet eller tanken som har plaget meg er som følger: Er manglende engasjement for fagene jeg har nå en indikator på at jeg ikke vil trives i ingeniøryrket? 

 

Når jeg gikk økonomi og administrasjon var det egentlig motsatt. Jeg synes fagene var ganske interessante og følte at jeg mestret de, men tanken på å jobbe som økonom virket kjedelig og monoton. Ingeniør virket mer spennende og kreativt.

 

Basert på samtaler jeg har hatt med venner, så er det et fåtall som har elsket studiene sine. Om det er bra eller ikke vet jeg ikke, men det tyder vel på at det er normalt. 

 

PS: Modellering i AutoCad/Revit synes jeg var ganske gøy. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Jeg tror motivasjon og interesse kan være avgjørende for mange. Jeg har slitt og sliter fremdeles med begge deler, og det gir utslag i dårligere karakterer. Gått fra å ha toppkarakterer i alle fag på vgs til å ha svært variable resultater, A-D, med snitt rundt C. Problemet mitt er at jeg synes avstanden mellom det som foreleses og virkeligheten er alt for stor, på mange måter vil jeg si at jeg ser mindre nytte av det som foreleses på universitetet enn jeg gjorde da jeg gikk på vgs. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Bruker-239845

Bumper denne! :)

 

Gjør det bra på studiet mitt, men det er stort sett på grunn av viljestyrke og at jeg er ambisiøs og generelt liker problemløsning. Synes ikke fagene er spesielt interessante (med noen få unntak).

 

Kunne tenkt meg å starte på en bachelor i samfunnsøkonomi til høsten. Sikkert ikke fornuftig (og jeg gjør det nok ikke), men jeg har lyst :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Ingen andre som har det slik? Kunne tenkt meg å droppe ut av studiet til høsten, noe jeg kanskje også hadde gjort om jeg var 21 år og hadde "blanke ark". Sant å si er det kanskje mye fordi jeg holder på med et lite prosjekt som potensielt kan bli mitt levebrød og enda mer til, men også fordi jeg så langt opplever ingeniørutdanningen (yrket?) som mindre spennende/interessant enn jeg hadde trodd. 

 

Synes fortsatt økonomi er veldig interessant, men jeg var vel egentlig noe utbrent/lei av akkurat det når jeg valgte studier. :)

 

Hva studerer forresten du, Marcus?

Lenke til kommentar

Ingen andre som har det slik? Kunne tenkt meg å droppe ut av studiet til høsten, noe jeg kanskje også hadde gjort om jeg var 21 år og hadde "blanke ark". Sant å si er det kanskje mye fordi jeg holder på med et lite prosjekt som potensielt kan bli mitt levebrød og enda mer til, men også fordi jeg så langt opplever ingeniørutdanningen (yrket?) som mindre spennende/interessant enn jeg hadde trodd. 

 

Synes fortsatt økonomi er veldig interessant, men jeg var vel egentlig noe utbrent/lei av akkurat det når jeg valgte studier. :)

 

Hva studerer forresten du, Marcus?

Jeg har det slik og vurderer for alvor å bytte til lektorutdanningen ved NTNU. Er forsåvidt tjue år gammel og burde ikke sånn sett være problem, men tenker først å gjøre ferdig Bachelorgraden siden det fortsatt er ett år igjen. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har det slik og vurderer for alvor å bytte til lektorutdanningen ved NTNU. Er forsåvidt tjue år gammel og burde ikke sånn sett være problem, men tenker først å gjøre ferdig Bachelorgraden siden det fortsatt er ett år igjen. 

 

Interessant. Husker jeg feil eller skulle du ta noen ekstra mattekurs også? Hvordan gikk det?

 

Ja, det fornuftige er nok å fullføre utdanningen. Uten tvil. Samtidig krever det et helt år av livet mitt og når man blir eldre blir man mer grådig på tiden sin og innser at livet ikke er så langt. Hehe. 

 

Har egentlig ikke noen andre utdanninger som frister veldig mye, annet enn samfunnsøkonomi. Men det er en lang vei å gå og jeg er egentlig ikke interessert i noen karriere uansett. Så er vel best å fullføre. :)

Lenke til kommentar

Alle sliter vel med å huske interessen sin og finne motivasjon av og til. Det kan være at du er på feil studium, men du bør ikke ta den avgjørelsen mens det er mye å gjøre. Snart har du fullført et første året og da vet du godt hva studiet går ut på. Hvil i sommer, få studiene litt på avstand og reflekter over om du kan tenke deg å jobbe som ingeniør, om du fortsatt ikke synes faget er interessant og om du fortsatt ikke ser nytten av kursene du har hatt.

 

 

Jeg har det slik og vurderer for alvor å bytte til lektorutdanningen ved NTNU. Er forsåvidt tjue år gammel og burde ikke sånn sett være problem, men tenker først å gjøre ferdig Bachelorgraden siden det fortsatt er ett år igjen. 

 

Interessant. Husker jeg feil eller skulle du ta noen ekstra mattekurs også? Hvordan gikk det?

 

Ja, det fornuftige er nok å fullføre utdanningen. Uten tvil. Samtidig krever det et helt år av livet mitt og når man blir eldre blir man mer grådig på tiden sin og innser at livet ikke er så langt. Hehe. 

 

Har egentlig ikke noen andre utdanninger som frister veldig mye, annet enn samfunnsøkonomi. Men det er en lang vei å gå og jeg er egentlig ikke interessert i noen karriere uansett. Så er vel best å fullføre. :)

 

Det behøver ikke å ta så lang tid eller være så krevende. Hvis ingen av kursene du allerede har tatt kan erstatte de obligatoriske emnene i samfunnsøkonomi, kan du kanskje få godkjent noe som frie studiepoeng og en såkalt "40-gruppe". I så fall vil du mangle 130 studiepoeng i bacheloren. Samtidig tyder karakterene og det du ellers forteller om studiene dine at du har gode forutsetninger for å studere bra og få gode resultater. Du kunne nok klart å ta 40-50 studiepoeng i semesteret. Det bør i hvert fall gå i begynnelsen, da du har de letteste kursene i graden. Da vil du ikke være veldig mye eldre når du har oppnådd en bachelor i samfunnsøkonomi på halvannet år. Men det har du kanskje allerede tenkt over?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Alle sliter vel med å huske interessen sin og finne motivasjon av og til. Det kan være at du er på feil studium, men du bør ikke ta den avgjørelsen mens det er mye å gjøre. Snart har du fullført et første året og da vet du godt hva studiet går ut på. Hvil i sommer, få studiene litt på avstand og reflekter over om du kan tenke deg å jobbe som ingeniør, om du fortsatt ikke synes faget er interessant og om du fortsatt ikke ser nytten av kursene du har hatt.

 

Yes. Det stemmer nok. De fleste er vel rimelig lei uansett på slutten av et semester. Jeg er ferdig med 2 år til sommeren, så det er bare 1 år igjen før jeg har en bachelor. Så det er nok ikke noe alternativ å slutte nå, så sant noe dramatisk ikke skulle skje over sommerferien. Det eneste jeg kunne sett kan skje er at jeg finner på å ta den over litt lenger tid, men kjører nok på som normalt. :)

 

Men master blir det nok neppe.

 

Det behøver ikke å ta så lang tid eller være så krevende. Hvis ingen av kursene du allerede har tatt kan erstatte de obligatoriske emnene i samfunnsøkonomi, kan du kanskje få godkjent noe som frie studiepoeng og en såkalt "40-gruppe". I så fall vil du mangle 130 studiepoeng i bacheloren. Samtidig tyder karakterene og det du ellers forteller om studiene dine at du har gode forutsetninger for å studere bra og få gode resultater. Du kunne nok klart å ta 40-50 studiepoeng i semesteret. Det bør i hvert fall gå i begynnelsen, da du har de letteste kursene i graden. Da vil du ikke være veldig mye eldre når du har oppnådd en bachelor i samfunnsøkonomi på halvannet år. Men det har du kanskje allerede tenkt over?

 

Motiverende! :)

 

Samtidig har jeg jo et år som bedriftsøkonom, så det smarteste hadde kanskje vært å fullføre den graden og så heller sett om jeg kunne peilet meg inn på en master innen samfunnsøkonomi om det frister. Finans på BI kunne også vært interessant, men koster jo. Får vurdere litt mulighetene. :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei

 

Beklager at jeg ikke har svart i denne tråden siden jeg startet den. Husker jeg skrev innlegget rett etter siste eksamen i høstsemesteret i fjor, og da var jeg skikkelig lei. Fagene etter jul var mer varierte og med langt mindre arbeidsmengde mtp et langt vårsemester, så det har vært ganske greit. Nå i det siste har jeg kjent at motivasjonen daler igjen, omtrent på samme måte som i fjor. Lyspunktet er at det bare er to måneder til juleferie. 

 

Hvordan har det gått med deg Elijah, har du fortsatt på studiene? 

Lenke til kommentar

Hei

 

Beklager at jeg ikke har svart i denne tråden siden jeg startet den. Husker jeg skrev innlegget rett etter siste eksamen i høstsemesteret i fjor, og da var jeg skikkelig lei. Fagene etter jul var mer varierte og med langt mindre arbeidsmengde mtp et langt vårsemester, så det har vært ganske greit. Nå i det siste har jeg kjent at motivasjonen daler igjen, omtrent på samme måte som i fjor. Lyspunktet er at det bare er to måneder til juleferie. 

 

Hvordan har det gått med deg Elijah, har du fortsatt på studiene? 

 

Hva med å ta masteren innen noe annet? Du får jo godkjent en del fag på ulike mastere. Hvis du liker matte, noe som har mer teori eller matte kanskje? 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hei

 

Beklager at jeg ikke har svart i denne tråden siden jeg startet den. Husker jeg skrev innlegget rett etter siste eksamen i høstsemesteret i fjor, og da var jeg skikkelig lei. Fagene etter jul var mer varierte og med langt mindre arbeidsmengde mtp et langt vårsemester, så det har vært ganske greit. Nå i det siste har jeg kjent at motivasjonen daler igjen, omtrent på samme måte som i fjor. Lyspunktet er at det bare er to måneder til juleferie. 

 

Hvordan har det gått med deg Elijah, har du fortsatt på studiene? 

 

Jeg fortsatte og takket være bedre studieteknikk har jeg holdt snittet mellom A og B. Sannsynligvis noe på grunn av større mestringsfølelse føler jeg at jeg har fått en oppsving hva interesse for studiet angår, men jeg er fortsatt usikker på om jeg er på rett vei.

 

Akkurat nå føler jeg at arbeidsmengden er ganske stor og har egentlig jobbet intensivt siden semesteret startet med håp om å kunne slappe litt av senere, men ser nå at det blir å stå på helt frem til jul. Ser litt mørkt på bacheloroppgaven også (misliker gruppearbeid), men det går vel bra til slutt. :) 

 

Dog usikker på veien videre. 

Lenke til kommentar

Kan kjenne meg gradvis igjen.

Nettopp begynt på studiet jeg hadde gjort alt for å kunne drive med for et år siden. Men nå som jeg har begynt har jeg pluselig liten interesse. Selv om den kommer tilbake igjen i ny og ne, så merker jeg at det går ut over innsatsen min i et fag jeg egentlig alltid har likt.

Håper på at disiplin vil la meg finne tilbake til rutiner jeg trenger for å komme gjennom en periode der motivasjon og inspirasjon er vanskelig å finne.

Lenke til kommentar

Hva med å ta masteren innen noe annet? Du får jo godkjent en del fag på ulike mastere. Hvis du liker matte, noe som har mer teori eller matte kanskje? 

Det skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt på før, men det får bli etter bachelor.

 

Jeg fortsatte og takket være bedre studieteknikk har jeg holdt snittet mellom A og B. Sannsynligvis noe på grunn av større mestringsfølelse føler jeg at jeg har fått en oppsving hva interesse for studiet angår, men jeg er fortsatt usikker på om jeg er på rett vei.

 

Akkurat nå føler jeg at arbeidsmengden er ganske stor og har egentlig jobbet intensivt siden semesteret startet med håp om å kunne slappe litt av senere, men ser nå at det blir å stå på helt frem til jul. Ser litt mørkt på bacheloroppgaven også (misliker gruppearbeid), men det går vel bra til slutt. :)

 

Dog usikker på veien videre. 

 

Det er bra!  :) Kjenner meg veldig igjen angående mestringsfølelse. Har selv B i snitt men synes ikke helt kunnskapene mine lever opp til det nivået for å være ærlig. Det er definitivt en stor grunn til at jeg tviler litt på hva jeg driver med til tider. Jeg føler jeg ikke "kjenner" fagene noe særlig.

 

Kan kjenne meg gradvis igjen.

Nettopp begynt på studiet jeg hadde gjort alt for å kunne drive med for et år siden. Men nå som jeg har begynt har jeg pluselig liten interesse. Selv om den kommer tilbake igjen i ny og ne, så merker jeg at det går ut over innsatsen min i et fag jeg egentlig alltid har likt.

Håper på at disiplin vil la meg finne tilbake til rutiner jeg trenger for å komme gjennom en periode der motivasjon og inspirasjon er vanskelig å finne.

Tror du grunnen til sviktende motivasjon er at studiet er annerledes enn du trodde? 

Lenke til kommentar

 

Hva med å ta masteren innen noe annet? Du får jo godkjent en del fag på ulike mastere. Hvis du liker matte, noe som har mer teori eller matte kanskje? 

Det skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt på før, men det får bli etter bachelor.

 

Jeg fortsatte og takket være bedre studieteknikk har jeg holdt snittet mellom A og B. Sannsynligvis noe på grunn av større mestringsfølelse føler jeg at jeg har fått en oppsving hva interesse for studiet angår, men jeg er fortsatt usikker på om jeg er på rett vei.

 

Akkurat nå føler jeg at arbeidsmengden er ganske stor og har egentlig jobbet intensivt siden semesteret startet med håp om å kunne slappe litt av senere, men ser nå at det blir å stå på helt frem til jul. Ser litt mørkt på bacheloroppgaven også (misliker gruppearbeid), men det går vel bra til slutt. :)

 

Dog usikker på veien videre. 

 

Det er bra!  :) Kjenner meg veldig igjen angående mestringsfølelse. Har selv B i snitt men synes ikke helt kunnskapene mine lever opp til det nivået for å være ærlig. Det er definitivt en stor grunn til at jeg tviler litt på hva jeg driver med til tider. Jeg føler jeg ikke "kjenner" fagene noe særlig.

 

Kan kjenne meg gradvis igjen.

Nettopp begynt på studiet jeg hadde gjort alt for å kunne drive med for et år siden. Men nå som jeg har begynt har jeg pluselig liten interesse. Selv om den kommer tilbake igjen i ny og ne, så merker jeg at det går ut over innsatsen min i et fag jeg egentlig alltid har likt.

Håper på at disiplin vil la meg finne tilbake til rutiner jeg trenger for å komme gjennom en periode der motivasjon og inspirasjon er vanskelig å finne.

Tror du grunnen til sviktende motivasjon er at studiet er annerledes enn du trodde? 

 

 

Det har jo vært en drøm veldig lenge, og når jeg først begynte på studiet så var det kanskje veldig ulikt enn det jeg hadde sett for meg. Noen forelesninger i uken, som kan være grusomt kjedelige, som i tillegg er i slike store auditorium med hundrevis av studenter, at du er heldig hvis du hører det som blir sagt tydelig. Hadde håpet på mer kontakt med foreleserene, og debatt med medelever enn det jeg har opplevd hittil. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tenkte jeg skulle følge opp her i tilfelle denne tråden dukker opp i noen søk, vet at jeg saumfarte forumet for poster om ingeniørutdanning for å finne ut om det var noe å satse på. 

 

Har fullført bachelor nå og er meget fornøyd. Fagene er langt mer varierte og interessante lenger ute i studiet etter min mening, men mye bygger naturligvis på fagene fra første semester så det er viktig å ha det grunnleggende inne. Jeg vil anbefale å fortsette dersom man føler at man mestrer det greit til tross for at man sliter med motivasjonen. Har fått jobb som ingeniør så for min del virker det som om dette var veien å gå til tross for mange dypp i motivasjonen underveis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...