Gipster Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Hei! Jeg lurer litt på hvorfor de store bankene spriker slik i høyrentetilbudene sine. Her er noen tall jeg har funnet selv: Skandiabanken: 1,10% DNB: 0,55% Handelsbanken: 0,70% Sparebanken Vest: 0,65%/1,05% Danske Bank: 0,55%/0,90% Storebrand: 1,00% ... og så finner jeg plutselig BankNorwegian med 1,90% og Santander med 2,00%. Hvorfor er det så store forskjeller? Skulle tro de ønsket å presse hverandre litt mer? Hvorfor bør jeg IKKE sette pengene mine i BankNorwegian eller Santander? Har de noen dårligere betingelser som jeg ikke ser ved første øyekast? Setter stor pris på tilbakemelding om hvor man best plasserer en sekssifret (evt syvsifret) sum i dag.
Ziff Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 DNB er som Telenor, altfor mange nordmenn tror det er "tryggere" enn alternativene. Det vil vel ta en generasjon eller to før de kan slutte å flå folk basert på slike oppfatninger. Velg de som har best rente, så lenge betingelsene ikke er dårligere. Hvis det er minimumsbeløp eller uttaksbetingelser så pleier jeg å bruke forbrukermakten min til å si nei, siden jeg ikke gidder ekstra stress/jobb med å passe på sånt. Men dette er opp til deg.
The Avatar Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Ukjente små bankar kan medføre ein liten risiko, men denne er liten. Hovedgrunnen til at rentene varierer mykje er at dei forskjellige bankane har forskjellige konkurransestrategiar. Typisk så vil ein bank som gir høg sparerente tilby færre gratisuttak, og ofte ta høgare gebyr for slike uttak. Andre bankar konkurrerar ikkje på sparerente fordi dei tilbyr andre gunstige tjenestar som f.eks. kundeservice. Det å ha hatt eit lojalt kundeforhold til ein bestemt bank vil også kunne gi deg økonomiske fordelar sjølv om gebyr og rentene som blir tilbudt er mindre gunstige enn i andre bankar.
Titanic Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Det stemmer at det egentlig er en større risiko ved å sette penger i små norske banker, men ettersom vi har sikringsfondet, så lar staten oss bruke mindre sikre banker - uten risiko.
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Finansportalen gir fin oversikt - jeg ville gått for den med høyest rente, noe annet er tullete. Pengene er sikret i fondet med inntil to millioner. Noen banker tilbyr kun årlig kapitalisering, dvs. at rentene blir utbetalt en gang i året!
Sheasy Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Finansportalen oppgir effektiv rente, så man trenger ikke tenke på hvor ofte renter beregnes.
Rafalinvestment Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 (endret) Om du ønsker å spare langsiktig anbefaler jeg deg at du sparer i en index portefølje som har lav forvaltnings kostnader. Endret 17. desember 2015 av Rafalinvestment
1Dr.E Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Har ikke særlig med formue å rente meg rik på, så for meg skjer sparing i denne priorierte rekkefølgen: 1. BSU (no-brainer)2. Aksjer gjennom fast trekk i lønn (5% av lønna), arbeidsgiver gir meg i tillegg samme antall andeler som jeg kjøper.3. Sparekonto, forsøker å jobbe meg opp en buffer på en månedslønn her, men det går treeeegt. Alltid noe som går i stykker eller andre ting som dukker opp som får denne ned mot 0 igjen synes jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå