Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vitamin D-mangel


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må få i deg mer vitamin D, det går over når du får i deg nok.

Det blir antagelig ikke borte helt av seg selv, mulig du må ta tilskudd. Sa ikke legen noe om dette?

Jeg fikk vitamin D-tabletter av legen når jeg hadde mangel.

 

Kan sammenlignes med å være sulten, man blir ikke mett uten videre, men det er ikke noe permament heller. Kroppen din er sulten på vitamin D rett og slett.

Fikk du ikke tabletter/tips av legen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en midlertidig diagnose som går over om du får tilført vitamin D. Ofte har en ikke så lavt nivå i kroppen at det gir symptomer eller er farlig, men det er preventivt å forhindre at du får så lavt at det fører til problemer. Vitamin D produseres når en soler seg, og i mørketida/de korte dagene er sollyset såpass svakt at det ikke produseres nok vinterstid. Det kan også bli for lite vitamin D ellers på året om en er lite ute i sola. Hvis en har mørk hudpigmentering er en ekstra utsatt for ikke å ta opp nok vitamin D, da dette blokkerer sollyset. Heldigvis er vitamin D fettløselig, slik at det bygger seg opp et lager som holder gjennom vinteren, for de fleste. For å få i deg mer kan det gjøres enten gjennom tilskudd, matvarer som er berika med vitamin D (for eksempel ekstra lett melk) eller animalske produkter (kjøtt, egg, lever, tran).

Lenke til kommentar

Viktig at du starter med Vitamin D tilskudd om du har veldig lavt nivå. Generelt i Norge så ligger vi litt lavt. 

 

Kan anbefale produkt fra Bigvits i England, som blir mye billigere enn å kjøpe i Norge. 

 

OBS: er sterke tilskudd, så be om oppfølging fra lege på nye prøver. 

 

http://www.bigvits.co.uk/product.php?pid=259

 

Jeg har selv hatt kraftig Vitamin-D mangel og måtte opp på denne doseringen for å komme opp i nivå. Men fulgte også opp med nye prøver.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har blitt diagnosiert med vitamin D-mangel. Er dette en diagnose, eller noe som går over?

 

Anonymous poster hash: 4a201...a01

 

Det er en diagnose, men det er ikke noe som går over av seg selv, spesielt ikke på denne tiden av året. Jeg har fått diagnosen flere ganger og bruker derfor tilskudd nesten hele året utenom sommermånedene.

 

Avhengig av hvor lavt nivået er tar det gjerne en 1-2 måneder å komme seg opp på nivå. Legen din bør ha anbefalt en daglig dose avhengig av nivået ditt. Du bør dog være forsiktig med å ta for mye siden det kan gi alvorlige bivirkninger.

Lenke til kommentar

I Norge anbefales det å ta tran eller annet tilskudd av D-vitamin, i alle måneder som ender på R. Om somrene bør man påse å få sol på kroppen så ofte det lar seg gjøre. Det sikrer et høyt nivå før vinteren kommer, og vedlikeholdet med tilskudd blir enklere. Solkrem blokkerer strålene som aktiverer dannelse av D-vitamin. Blir du derimot solbrent vil det også virke negativt inn.

 

Har du så lavt nivå allerede nå at har oppstått mangel, så fikk du trolig ikke nok sol i sommer. Da finnes det reseptfrie tabletter på apoteket med høye doser du kan ta for å bøte på mangelen. Se om du får tak i Nycoplus D3 20.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...