Gå til innhold

Datapriser i Norge vs Finland


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge syntes at man betaler alt for mye for mobildata her i Norge, og etter å ha satt meg litt inn i prisene man har i Finland, har jeg ikke akkurat skiftet mening.

 

Se for eksempel på Soneras "XL Plus" abonnement til 29,90 euro (285,- NOK) i måneden (scroll ned litt, rajaton betyr ubegrenset):

https://www.sonera.fi/kauppa/puheliittymat/sopiva+minulle?intcmp=etusivu-puheliittymat

 

For 285,- i måneden får man altså ubegrenset mengde data, sms og ringeminutter, og en hastighet på 150 Mbps, som er noe helt annet enn f.eks OneCalls 20 Mbps. Meg bekjent eksisterer ikke en gang slike "ubegrenset data"-abonnement i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har i alle år vært langt bak våre naboer på utbygging av infrastruktur det gjelder både hjemme bredbånd og mobil, det har bedret seg i det siste, men etter at Tele2 tapte kampen så har det stagnert, får see om ICE klarer og opprettholde trykket, men jeg tviler at det komme store endringer på denne fronten med det første

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Noen pleier å skylde på at det koster mer å bygge ut slikt i Norge fordi vi har fjell og slikt. De har kanskje ikke fjell i Frankrike, Sveits, Østerrike eller andre steder...

Lenke til kommentar

Meg bekjent eksisterer ikke en gang slike "ubegrenset data"-abonnement i Norge.

 

Stort sett alle abonnement i Norge har "ubegrenset data", de setter bare ned hastigheten til 128kbps når man har nådd "full hastighets kvoten".

 

Det har lite å si for norske aktører så lenge folk er villige til å betale. Hadde 90% av brukerne streiket og sagt opp abonnementene sine så hadde forandringen kommet ganske raskt ;) Er ikke noe vits å være snill når målet er penger penger penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Før du sammenlikner priser i forskjellige land, sjekk om det er skrevet noe med skjult skrift, og om det tas forbehold om utland, spesialnummer og slikt.

 

I USA reklameres det med fri tale/sms/mms og x GB for y dollar. Så viser det seg at de tar betalt for "aktivisering" og 15 dollar per måned for å ha et simkort og nummer. Det er masse lureri med mobilpriser.

 

Edit: ta det der med høye fjell og dype daler med en klype salt. Det var nok riktig for ti år siden, men i dag settes det opp siter primært for å skaffe kapasitet i tettbygde strøk. 

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Det største abonnementet man kunne få med bra hastighet og 100 GB data med fri bruk av ordinære ringeminutter, sms og mms fra Banzai er borte vekk nå også, utenom for eksisterende kunder.

 

Ser de skylder på forhold mellom dem og Netcom, så enten er det snakk om prisen og/eller vilkår Netcom stilte som Banzai ikke kunne imøtekomme elle så det tegn på enda mer innstramming i nettene til de to store aktørene i forhold til datamengde og hastighetsgrenser fremover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Noen pleier å skylde på at det koster mer å bygge ut slikt i Norge fordi vi har fjell og slikt. De har kanskje ikke fjell i Frankrike, Sveits, Østerrike eller andre steder...

Så har disse områdene av Frankrike og Sveits samme problemer med dekning og priser som Norge har da...

Ja, jeg snakker av erfaring.

Lenke til kommentar

 

Meg bekjent eksisterer ikke en gang slike "ubegrenset data"-abonnement i Norge.

Stort sett alle abonnement i Norge har "ubegrenset data", de setter bare ned hastigheten til 128kbps når man har nådd "full hastighets kvoten".

 

Det har lite å si for norske aktører så lenge folk er villige til å betale. Hadde 90% av brukerne streiket og sagt opp abonnementene sine så hadde forandringen kommet ganske raskt ;) Er ikke noe vits å være snill når målet er penger penger penger.

Jeg mener at det er ingen som har ubegrenset mengde data for en fast pris.

 

Når man får fastpris på ubegrenset mengde data blir det enklere med video og streaming på mobilen. De høye prisene i Norge er kanskje en av grunnene til at f.eks. Periscope (app for live streaming) er større i Finland og Sverige enn i Norge. Slik ser det ut inne på Periscope-kartet, brukes altså nesten ikke i Norge:

post-170335-0-51626900-1450202162_thumb.png

Endret av Samout
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...