Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo v50 vs VW passat stv


Mafalda

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en VW passat bluemotion 2010 modell. Jeg liker den veldig godt, men får veldig vondt i ryggen av setene (ja, jeg har stillt inn og sitter "riktig"). Jeg sitter bare ikke optimalt i bilen uansett hva jeg prøver, føles det som. Forhandleren opererer med bytterett, så jeg har mulighet til å bytte den innen et par uker. Akkurat nå har de ikke mye inne som passer det jeg ønsker meg, bortsett fra en V50 1.6 Drive 2012 modell. Denne ligger en del høyere i pris (noe som tilsier at jeg må ha en del lenger nedbetalingstid).

 

Garantimessig kommer begge bilene noenlunde likt ut. Jeg vet det har vært mye tull med v50 tidligere i forhold til motor, gjelder dette hovedsakelig eldre modeller? Har skjønt det lønner seg med ekstra oljeskift mellom intervallene. Er det noen bilkyndige her som har noen formening om v50 vil være et smart bytte fra passaten? En av grunnene til at jeg heller så mot v50 er vel også setene gjør mirakler for ryggen min, men jeg liker også bilen veldig godt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

V50'n har nok bedre seter, men bakseteplass og bagasjeromsplass taper den vel på i.f.t. Passaten.

(Jeg kjørte en ny 2.0D 2010-modell i 3-4 år og merket ikke noe til noen motorproblemer.)

 

edit: Du må vel opp på V70 for å få minst like god (eller bedre) plass som i Passaten.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

OK. Da er det mest sannsynlig en PSA diesel. Dette er gode maskiner som står i mye av PSA (Peugeot/Citroen), BMW/Mini, div Ford og Volvo. Som _alle_ diesler så liker de ikke utelukkende småkjøring, så du bør ha litt mer enn noen få KM til jobben... Men den tåler nok mer av dette enn mange andre diesler. P.t. er vår ene bil en Berlingo med denne motoren (dvs 90HK-utgave, som har fast geometri på  turboen mens 110HK varianten har variabel turbo, ellers er de lik).
Mitt inntrykk er at mye av de oljene som er allment tilgjengelig her i Norge lett kokser seg i norsk klima, og bare noen få oljer hjelper på med å holde motoren _ren_. Det jeg gjør er at jeg tar bilen på service (hver 20.000KM), hvor de fyller en-eller-annen olje. Så bytter jeg selv olje etter noen helt få tusen KM, da til Royal Purple, en olje jeg har erfaring med faktisk klarer å holde motoren ren. Jeg gidder ikke bytte filter, og jeg bare suger opp så mye olje som jeg får opp gjennom peilepinnen (får 4 l opp, så det er nokså tomt). Etter et jeg begynte å gjøre dette så gikk støynivået en god del ned, og det gjør ingenting, for de maskinene støyer endel i utgangspunktet.

Jeg bruker også en drivstoff-forbedrer fra QMI, som hjelper godt på forbrenningen (gjør forbrenningen mer komplett, mindre sot og andre utslipp, litt mindre forbruk), noe "alle" med dieselmotor med fordel kan bruke.

En bekjent hadde forresten en V50 med den dieselen, jeg tror det var 2011 modell. Han kjørte den fra 50 til 150.000KM med bare en liten fillefeil (husker ikke hva det var, men det var visstnok gratis å fikse), ellers vanlig service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

V50'n har nok bedre seter, men bakseteplass og bagasjeromsplass taper den vel på i.f.t. Passaten.

(Jeg kjørte en ny 2.0D 2010-modell i 3-4 år og merket ikke noe til noen motorproblemer.)

 

edit: Du må vel opp på V70 for å få minst like god (eller bedre) plass som i Passaten.

Jeg sitter helt klart langt bedre i v50´n. Jeg har ikke behov for så stor plass som jeg har i Passaten, og jeg føler at v70 blir tung og klumpete i forhold til passaten. 

Lenke til kommentar

OK. Da er det mest sannsynlig en PSA diesel. Dette er gode maskiner som står i mye av PSA (Peugeot/Citroen), BMW/Mini, div Ford og Volvo. Som _alle_ diesler så liker de ikke utelukkende småkjøring, så du bør ha litt mer enn noen få KM til jobben... Men den tåler nok mer av dette enn mange andre diesler. P.t. er vår ene bil en Berlingo med denne motoren (dvs 90HK-utgave, som har fast geometri på  turboen mens 110HK varianten har variabel turbo, ellers er de lik).

Mitt inntrykk er at mye av de oljene som er allment tilgjengelig her i Norge lett kokser seg i norsk klima, og bare noen få oljer hjelper på med å holde motoren _ren_. Det jeg gjør er at jeg tar bilen på service (hver 20.000KM), hvor de fyller en-eller-annen olje. Så bytter jeg selv olje etter noen helt få tusen KM, da til Royal Purple, en olje jeg har erfaring med faktisk klarer å holde motoren ren. Jeg gidder ikke bytte filter, og jeg bare suger opp så mye olje som jeg får opp gjennom peilepinnen (får 4 l opp, så det er nokså tomt). Etter et jeg begynte å gjøre dette så gikk støynivået en god del ned, og det gjør ingenting, for de maskinene støyer endel i utgangspunktet.

Jeg bruker også en drivstoff-forbedrer fra QMI, som hjelper godt på forbrenningen (gjør forbrenningen mer komplett, mindre sot og andre utslipp, litt mindre forbruk), noe "alle" med dieselmotor med fordel kan bruke.

En bekjent hadde forresten en V50 med den dieselen, jeg tror det var 2011 modell. Han kjørte den fra 50 til 150.000KM med bare en liten fillefeil (husker ikke hva det var, men det var visstnok gratis å fikse), ellers vanlig service.

Jeg regner jo med at alle barnesykdommene har blitt fikset, slik jeg skjønner det så er 2012 siste produksjon av v50 før v60 tok over. Jeg skal se an i noen dager om ryggen bedrer seg, men gjør den ikke det så må jeg jo bytte bilen. V50´en ligger en del høyere i pris, og økonomisk sett vil det tilsi at jeg vil måtte ta lån over flere år enn jeg må nå. Jeg kan selvsagt spytte inn skattepenger o.l underveis når de kommer, slik at lånet blir billigst mulig. 

 

Hvis du setter disse bilene opp mot hverandre, er det noen av de du mener er mer driftssikker/økonomisk å vedlikeholde/drifte enn den andre?

Lenke til kommentar

 

Hvis du setter disse bilene opp mot hverandre, er det noen av de du mener er mer driftssikker/økonomisk å vedlikeholde/drifte enn den andre?

 

Det har jeg ikke grunnlag for å si noe sikkert om, men magefølelsen min sier helt klart Volvoen, om du må velge mellom disse 2. Kan du velge mellom flere ville jeg definitivt sett på Opel Astra, de litt bedre utstyrte utgavene av den har også gode seter.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du setter disse bilene opp mot hverandre, er det noen av de du mener er mer driftssikker/økonomisk å vedlikeholde/drifte enn den andre?

 

Det har jeg ikke grunnlag for å si noe sikkert om, men magefølelsen min sier helt klart Volvoen, om du må velge mellom disse 2. Kan du velge mellom flere ville jeg definitivt sett på Opel Astra, de litt bedre utstyrte utgavene av den har også gode seter.

 

Av de bilene de har inne så er det kun volvoen som er aktuell. Selv om jeg ikke har barn enda, så vil jeg veldig ha stasjonsvogn fordi jeg hadde så god nytte av det på min forrige bil. De har en litt eldre v50 også, en 2008 modell. 2.0 motor, og den vil ligge mer i min prisklasse. Men jeg vil jo helst ha noe nyere, og den eldre er dårligere utstyrt. 

Jeg må bestemme meg innen slutten av uken, så med mindre det dukker opp noen helt andre så er det v50 jeg må bytte inn i. Hadde jeg ikke ønsket stv så hadde såklart utvalget vært større :)

Lenke til kommentar

Har hatt V60, og eier en 2008 C30 D2 som 2. bil pr i dag. C30 er vel bygd på samme platform som V50, og er derfor sammenlignbar. Kjøpte C30 på 85.000km, og den har i dag passert 133.000km. Har (*bank i bordet), ikke vært noen feil med bilen. Har fulgt vanlige servicer, og valgte å IKKE bytte DPF-filter på 120.000km som anbefalt. Kommer til å kjøre med det til det evt ryker. Nardo bil skulle ha 18.000 (!!!) kr for å bytte filter pluss dertilhørende service, mens svendsen eksos skal ha 7500kr.

 

Elsker den lille C30`n min, og mens vi hadde V60 som første bil, kjørte jeg heller C30 til jobben. Har i dag en 525 xDAT, så nå er saken en annen.

 

Plusser med den platformen

 

* Fabelaktige seter for oss som er over 170cm

* Lite feil/mangler

* Relativt gjerrige motorer

* Relativt spreke motorer ift størrelsen på bilen

* Gode vinterbiler dersom man har riktige dekk

* Kommer ofte med webasto

 

Har også eid en Passat 2008 Highline. Likte den ikke.

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

Har hatt V60, og eier en 2008 C30 D2 som 2. bil pr i dag. C30 er vel bygd på samme platform som V50, og er derfor sammenlignbar. Kjøpte C30 på 85.000km, og den har i dag passert 133.000km. Har (*bank i bordet), ikke vært noen feil med bilen. Har fulgt vanlige servicer, og valgte å IKKE bytte DPF-filter på 120.000km som anbefalt. Kommer til å kjøre med det til det evt ryker. Nardo bil skulle ha 18.000 (!!!) kr for å bytte filter pluss dertilhørende service, mens svendsen eksos skal ha 7500kr.

 

Elsker den lille C30`n min, og mens vi hadde V60 som første bil, kjørte jeg heller C30 til jobben. Har i dag en 525 xDAT, så nå er saken en annen.

 

Plusser med den platformen

 

* Fabelaktige seter for oss som er over 170cm

* Lite feil/mangler

* Relativt gjerrige motorer

* Relativt spreke motorer ift størrelsen på bilen

* Gode vinterbiler dersom man har riktige dekk

* Kommer ofte med webasto

 

Har også eid en Passat 2008 Highline. Likte den ikke.

Jeg endte med Passaten, nydelig bil å kjøre. Eneste jeg sliter med er at jeg ikke klarer å bli komfortabel med setene, har de enkleste standardsetene. Så jeg vurderer å bytte den inn i en v50 (forhandler opererer med bytterett). 

 

Hvorfor likte du ikke Passat?

Lenke til kommentar

Passaten som var en highline, hadde flere feil på 6 måneder, enn jeg har hatt på alle mine andre biler til sammen. På toppen av dette, ble jeg nødt til å forholde meg til Møller all den tid jeg hadde ny-bil garanti igjen på bilen. Det var en opplevelse jeg ikke ønsker på nytt.

 

Det gav meg lite å kjøre den, men for all del; en ok generisk stasjonsvogn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...