Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] G23 lysrør, erstatte med LED


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har noen lys hjemme i taket og på vegg som har 9W lysrør med G23 sokkel.

Disse blinker i to-tre sekunder når de slås på, og det synes jeg lite om.

Antar at dette er fordi det er lysrør. Finnes det lysrør som ikke "blinker" når man slår dem på?

Huset er helt nytt og jeg synes i utgangspunktet det er rart at elektrikeren har installert lysrør og ikke LED. Er det vanlig?

 

Er det mulig å erstatte disse med LED lys?

Det virker som om det er mulig å kjøpe disse fra utlandet til en grei pris, men er dette trygt?

Burde jeg heller bytte ut hele lampen?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet vil ikke det funke med mindre du bytter innmat i tillegg. Det er mulig at det fins løsninger som "lurer" reaktoren i lampen til å tro at det er en normal kompaktlysrørpære som sitter i, men det har jeg ikke noe erfaring med. Det sikreste ville nok være å bytte lampene til en LED-variant, og jeg er enig at det i nye installasjoner egentlig er tull å bruke annet enn LED. Men alt går på pris, og LED-lamper er betydelig dyrere i innkjøp som regel.

Lenke til kommentar

Skift heller ut lampene med LED lamper istedenfor.

I disse rørene sitter en del avtennmekanismen til røret i sokkelen og derfor blinker den.

Hadde det vært konvensjonelle T8 rør eler lignende med separat tenner kunne man fått røret til å tenne uten å blinke ført ved bruk av elektronisk tenner eller elektronisk forkobling men altså ikke med de rørene du har.

Får du derimot tak i LED lamper som passer i soklene må nok drosselen med stor sansynlighet kobles bort.

Lenke til kommentar

Enkelte lamper har begge funksjonene "innebygd". Det vil si at de leveres med tradisjonelle lysrør, men ved hjelp av en liten omkobling kan de brukes som LED-armaturer. Finn produktnavn eller serienummer og fikk det tekniske databladet som enten er vedlagt av elektriker eller ligger online.

 

Ettersom huset er nytt er det merkelig hvis han kun har installert en gammel armatur med T8 og ikke tatt hensyn til en nyere teknologi. Hvis det kun er blinkingen som irriterer deg, er jeg sikker på det finnes en mye billigere løsningen enn å måtte bytte hele armaturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...