Gå til innhold

Erfaring med trådløse hodetelefoner med bluetooth og aktiv støykansellering


Hedonism

Anbefalte innlegg

Jeg har litt dilla på trådløse hodetelefoner med aktiv støykansellering og har igjennom årene eid og testet en god del. Tenkte å dele litt av mine erfaringer med dem og håper flere kan bidra med innspill, spørsmål o.l. De jeg skriver om her er de jeg brukt nylig som i det siste året. De som orker å lese igjennom alt vil se at jeg er mest opptatt av er selvfølgelig bra lydkvalitet, god aktiv og passiv støykansellering, en bra mikrofon for mobilsamtaler og at headsettet ikke blir for stort til bruk når man er ute og går, 

 

De har vært testet med en blanding av følgende mobiler, laptops og tablets: Macbook Air, Dell et-eller-annet laptop fra jobben, iPad Mini 2, iPhone 6S Plus, Samsung S6 og Sony Xperia Z3. Av musikk lytter jeg til rock, (black) metal, noe pop og en god del "oldies" alá The Beatles, Rolling Stones med flere. Er også storforbruker av lydbøker (Audible o.l.)

 

Parrot Zik 2.0: Disse bruker jeg mest når jeg vet jeg skal i støyende omgivelser da de har klart best passiv og aktiv støykansellering av bluetooth-headsettene jeg har brukt. Grei lyd etter litt tweaking med equalizeren i mobilappen deres, og da særlig via AAC på iPhone/iPad ettersom de ikke har aptx-støtte. Føler de har litt "ullen" mellomtone innimellom og ikke den beste bassen, men det varierer veldig med musikktype. Det mest negative med dem er batteritiden, med aktiv bluetooth og ANC klarer de rundt 6 timer i snitt og de har rett og slett elendig lyd i passivmodus med kabel. Ikke så dumt kjøp nå som de ligger på ca 2300 kroner, jeg kjøpte dem da de kostet 3500 kr. Mangler multipoint-støtte og jeg har hørt flere som har større hode enn meg klage på at de er for små.

 

B&O H8: Flott design og bra opplevd byggekvalitet. Lyden er grei men står ikke helt i forhold til veilende pris (rett over 4000 kroner, jeg fikk dem til 2200 kroner på salg). Støykanselleringen gjør en grei jobb for å være on-ear design. Komforten er også bra for å være on-ear design, selv for meg som går med briller. Batteritiden er god nok, opplever rundt 13-14 timers bruk med ANC og bluetooth aktiv og de støtter både aptx og aac. De største ankepunktetene mot dem for min del er svak mikrofon for mobilsamtaler i støyende omgivelser, litt ustabil bluetooth-forbindelse innimellom og en forferdelig irriterende "dunkelyd" i dem for hvert steg man tar når støykanselleringen er aktiv. Fungerer best når man sitter i ro og da virker de mot sin hensikt for mitt vedkommende. Samboeren min har lagt sin elsk på disse og bruker dem daglig på jobben.

 

post-13363-0-30679800-1448959552_thumb.jpg

 

Sennheiser Momentum Wireles AE: Flott byggekvalitet, hadde problemer med ustabil bluetooth-forbindelse som ble løst med rev 02 av headsettet som Sennheiser har begynt å selge igjen nå etter de var trukket fra markedet i perioden mai-oktober 2015. Jeg liker lyden i disse svært godt, og da særlig at de også låter bra i passiv modus med kabel. Støykanselleringen gjør en grei jobb for lave frekvenser men de er ikke på Zik 2.0-nivå da den den passive isoleringen i dem er svakere. Kjempebra batteritid (ca 22 timer), multipoint-støtte og de kan kobles direkte til datamskinen med lyd via USB-utgangen som også er et pluss for min del. Negative punkter er manglende aac-støtte og at den aktive støykanselleringen enkelte ganger skaper ulyder i form av vibrasjoner i headsettet. De er sammenleggbare som gjør dem ganske lommevennlig i forhold til størrelsen. Sammen med Zik 2.0'ene så er disse et headsett jeg bruker svært ofte, jeg er såpass fan av dem at jeg kjøpte ett nytt par i fargen ivory med (ca 1000 kroner avslag hos Platekompaniet.no på Black Friday-salg) da jeg tenkte å gi paret jeg har nå til min søster som trenger nytt headsett.

 

post-13363-0-49912700-1448959503_thumb.jpg

 

Definitive technology symphony 1: Nok et headsett med flott byggekvalitet, men de blir litt for store for komfortabel bruk når jeg er ute og går. Jevnt over bra lydkvalitet, faktisk en av de beste jeg har opplevd når det gjelder lyd kombinert med bluetooth. Aktiv støykansellering på nivå med Sennheiser sin som er godkjent. ANC'en har også veldig lite "egenlyd" i form av susing når denne er påslått noe de fleste headsettene har i større eller mindre grad. Støtter både aptx og aac og audio via USB. Batteritiden ligger rundt 13-15 timer. Ville vært en av favorittene min om jeg kun skulle brukt dem hjemme eller på kontoret, men jeg vil ha noe som er mer portabelt. Jeg endte opp med å returnere dem på åpent kjøp hos lsound.no.

 

post-13363-0-33107800-1448959331_thumb.jpg

 

Turtle Beach i30: Fikk disse til 499 kroner hos Platekompaniet på salg og måtte rett og slett slå til for den prisen. Vil ikke anbefale dem til noen, veldig mye sus fra den aktive støykanselleringen uten at det faktisk fjerner så mye lyd, middelmådig byggekvalitet og lyden var ikke overbevisende. Ikke brukt de nok til å få sjekket ut batteritiden, endte opp med å gi dem bort i gave.

 

post-13363-0-59191400-1448959372_thumb.jpg

 

Philips SHB9850: Grei byggekvalitet, og fin pris (1795 kroner på kjøpstidspunktet). Støtter både aac og aptx og jeg syntes lydkvaliteten var bra sett i forhold til prisen. Den aktive støykanselleringen gir en del egenlyd i forhold til suselyd men fjerner også en del støy både i de lavere og høyere frekvensområdene med brukbar passiv isolasjon. Batteritiden virker å ligge rundt 15 timer. Jeg valgte å returnere dem til Expert da de ikke ga meg "wow-følelse"og jeg egentlig har nok headsett fra før som gir meg tilsvarende egenskaper med enten bedre lyd eller støykansellering. 

 

post-13363-0-36335400-1448959323_thumb.jpg

 

Plantronics Backbeat Pro: Hadde disse i en uke men valgte å returnere dem på angrefrist. Hovedårsaken var størrelsen, de ble for lite portable for mitt vedkommende. Lydkvaliten var grei nok for prisen. Støykanselleringen gjorde en brukbar jobb på lave frekvenser men ikke veldig imponerende og den passive isolasjonen var middelmådig. Jeg ble aldri overbevist av dette headsettet på grunn av størrelsen, de passet rett og slett ikke så bra på hodet mitt. Men om du vil ha et headsett med grei lyd og brukbar støykansellering, kjempebra battertid og kan leve med størrelsen så er ikke dette det verste valget du kan ta.

 

Samsung Level Over: Igjen et headsett som ble for stort for meg til å kunne leve med det til daglig bruk til og fra jobb, reising o.l. Jeg var fornøyd med lydkvaliteten, de har bra støykansellering både passivt og aktivt og god batteritid. Mobilsamtaler via bluetooth fungerte svært bra, selv i støyende omgivelser. Alt i alt likte jeg disse veldig godt men jeg endte opp med å returnere dem pga størrelsen og manglende mulighet for å legge dem sammen på noe vis. Det negative var enkelte ulyder fra støykanselleringen i form av "poppe-lyder" når man kjører over humper i bil o.l., dette skjer også innimellom med Sennheiser Momentum'ene og B&O'ene. 

 

Samsung Level On Wireless: Mulig jeg fikk et "mandags-eksemplar" men jeg har aldri hatt et headsett som koster over 1000 kroner som lager så mye knirke- og knakelyder. Grei lydkvalitet, helt grei aktiv støykansellering men ikke særlig overbevisende passiv isolering siden de er en on-ear modell. Har lest og sett noen Youtube-videoer med test av dem og ingen har klaget nevneverdig på byggekvaliteten så jeg velger å tro det var den jeg fikk som ikke var skikkelig skrudd sammen. Batteritiden er også grei på rundt 12 timer med aktiv bluetooth og ANC. Alt i alt finnes det bedre alternativer i prisklassen som Philips SBH9850, Sony MDR-ZX770BN og Plantronics Backbeat Pro.

 

Denon AH-GC20: Disse lånte jeg i to dager og bestilte mitt eget par fra Hifiklubben forrige uke som kommer i ettermiddag om posten sin sporing er til å stole på. Vil oppdatere tråden med mer erfaring når de er i hende men inntrykket fra da jeg lånte dem er at de har svært lite egenlyd fra den aktive støykanselleringen i form av sus og at de er på nivå med Sennheiser sin. Litt mye bass da jeg lyttet til dem men jeg har sett at Denon har en mobilapp med full EQ så den skal jeg teste ut de kommende dagene. 

 

Sony MDR-ZX770BN: Disse har jeg kun prøvd i en kort periode på under ett døgn og oppsummert var lyden helt grei og støykanselleringen ikke spesielt overbevisende. Ville heller kjøpt Philips SHB9850 når de i skrivende ligger i samme prisleie eller Plantronics Backbeat Pro.

Endret av Hedonism
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg hatt Denon AH-GC20 i bruk i et par dager og disse har virkelig begynt å vokse på meg. De har ikke den kraftigste aktive støykanselleringen ved at de høyere frekvensene (stemmer o.l.) ikke dempes noe særlig (dette har vel så mye med passiv isolasjon å gjøre) men jeg liker virkelig at ANC'en ikke har noe merkbar egenlyd i form av susing eller andre ulyder. Den tar bort lave frekvenser helt greit, jeg har foreløpig kun testet de i bil og en kort busstur men ikke tog eller fly. På kontoret fungerer de fint og de har den mest stabile multipoint-funksjonaliteten jeg har opplevd ved at den veksler sømløst mellom mobilen og laptopen eller iPad'en. Lydkvaliteten er bra med en godt merkbar bass og tydelig mellomtone og diskant. Komforten er høy, jeg har hatt de på i ca 4 timer i strekk og utover litt varme rundt ørene så kunne jeg sikkert brukt de litt mer. Batteritiden virker veldig bra, har ikke ladet de eneste gang siden jeg fikk de for flere dager siden. Normalt ville jeg ha ladet Parrot Zik 2.0'ene mine minst to-tre++ ganger i samme tidsrom. Det største ankepunktet mot dem er en svak mikrofon ved mobilsamtaler i støyende omgivelser, det kom litt klager på at jeg var vond å høre når det var vind utendørs eller jeg var i bilen. 

 

Jeg vurderer å beholde disse nå som jeg fikk de til rett under 2000 kroner hos Hifiklubben, de er rett og slett ganske komplette i å levere brukbar ANC, fin lydkvalitet og god byggekvalitet med støtte for både aptx og aac og god multipointstøtte.

 

post-13363-0-89476800-1449217689_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da har jeg hatt Denon AH-GC20 i bruk i et par dager og disse har virkelig begynt å vokse på meg. De har ikke den kraftigste aktive støykanselleringen ved at de høyere frekvensene (stemmer o.l.) ikke dempes noe særlig (dette har vel så mye med passiv isolasjon å gjøre) men jeg liker virkelig at ANC'en ikke har noe merkbar egenlyd i form av susing eller andre ulyder. Den tar bort lave frekvenser helt greit, jeg har foreløpig kun testet de i bil og en kort busstur men ikke tog eller fly. På kontoret fungerer de fint og de har den mest stabile multipoint-funksjonaliteten jeg har opplevd ved at den veksler sømløst mellom mobilen og laptopen eller iPad'en. Lydkvaliteten er bra med en godt merkbar bass og tydelig mellomtone og diskant. Komforten er høy, jeg har hatt de på i ca 4 timer i strekk og utover litt varme rundt ørene så kunne jeg sikkert brukt de litt mer. Batteritiden virker veldig bra, har ikke ladet de eneste gang siden jeg fikk de for flere dager siden. Normalt ville jeg ha ladet Parrot Zik 2.0'ene mine minst to-tre++ ganger i samme tidsrom. Det største ankepunktet mot dem er en svak mikrofon ved mobilsamtaler i støyende omgivelser, det kom litt klager på at jeg var vond å høre når det var vind utendørs eller jeg var i bilen. 
 
Jeg vurderer å beholde disse nå som jeg fikk de til rett under 2000 kroner hos Hifiklubben, de er rett og slett ganske komplette i å levere brukbar ANC, fin lydkvalitet og god byggekvalitet med støtte for både aptx og aac og god multipointstøtte.
 

 

Fin tråd! Jeg har akkurat kjøpt Denon AH-GC20. Bare hatt dem et par dager, men er fornøyd så langt!

 

Du har ikke tilfeldigvis tips til en god USB BT-adapter? Skal koble til den stasjonære på jobben. Virker som det er mye skrot på adapterfronten.

 

/Karl

Lenke til kommentar

Fin tråd! Jeg har akkurat kjøpt Denon AH-GC20. Bare hatt dem et par dager, men er fornøyd så langt!

 

Du har ikke tilfeldigvis tips til en god USB BT-adapter? Skal koble til den stasjonære på jobben. Virker som det er mye skrot på adapterfronten.

 

/Karl

 

 

 

Det har jeg desverre ikke, jeg har kun brukt den med innebygget bluetooth på jobben sin laptop og Macbook Air'en min. 

 

Flott å høre du er fornøyd med headsettet. Har du prøvd å bruke den til ringing med mobilen og fått noen erfaring med mikrofonen? Jeg syntes min til tider er veldig dårlig selv i stille omgivelser på kontoret mot mobilen eller Lync-telefonen på laptopen.

Lenke til kommentar

 

Fin tråd! Jeg har akkurat kjøpt Denon AH-GC20. Bare hatt dem et par dager, men er fornøyd så langt!

 

Du har ikke tilfeldigvis tips til en god USB BT-adapter? Skal koble til den stasjonære på jobben. Virker som det er mye skrot på adapterfronten.

 

/Karl

 

 

 

Det har jeg desverre ikke, jeg har kun brukt den med innebygget bluetooth på jobben sin laptop og Macbook Air'en min. 

 

Flott å høre du er fornøyd med headsettet. Har du prøvd å bruke den til ringing med mobilen og fått noen erfaring med mikrofonen? Jeg syntes min til tider er veldig dårlig selv i stille omgivelser på kontoret mot mobilen eller Lync-telefonen på laptopen.

 

 

Har fått veldig gode tilbakemeldinger på mikrofon/talekvaliteten så langt. Nå har jeg det stort sett ganske stille rundt meg når jeg snakker i mobilen, så jeg har ikke fått satt mikrofonen på de største prøvene ennå.

Lenke til kommentar

Har også kjøpt Denon og er ganske fornøyd, men skulle hatt muligheten til å skrudd litt på lyden siden bassen er litt i kraftigste laget. Finnes det en bra equalizer til android som virker sammen med f.eks. Tidal? Fant en app fra Denon men den virket bare på musikk fra den innebygde spilleren.

 

De fleste Android-telefonene har vel innebygget EQ som du finner et sted under lydinnstillinger? Har iallefall det på min Sony Xperia Z2.

Lenke til kommentar

 

Har også kjøpt Denon og er ganske fornøyd, men skulle hatt muligheten til å skrudd litt på lyden siden bassen er litt i kraftigste laget. Finnes det en bra equalizer til android som virker sammen med f.eks. Tidal? Fant en app fra Denon men den virket bare på musikk fra den innebygde spilleren.

 

De fleste Android-telefonene har vel innebygget EQ som du finner et sted under lydinnstillinger? Har iallefall det på min Sony Xperia Z2.

 

Ja, men denne virker ikke gjennom Tidal av en eller annen grunn, bare gjennom lokal media.

Lenke til kommentar

 

 

Har også kjøpt Denon og er ganske fornøyd, men skulle hatt muligheten til å skrudd litt på lyden siden bassen er litt i kraftigste laget. Finnes det en bra equalizer til android som virker sammen med f.eks. Tidal? Fant en app fra Denon men den virket bare på musikk fra den innebygde spilleren.

 

De fleste Android-telefonene har vel innebygget EQ som du finner et sted under lydinnstillinger? Har iallefall det på min Sony Xperia Z2.

 

Ja, men denne virker ikke gjennom Tidal av en eller annen grunn, bare gjennom lokal media.

 

 

Merkelig, har ikke testet Tidal, men den fungerer iallefall på Spotify hos meg.

Lenke til kommentar

Hvordan vurderes støylanselleringen i disse denonklokkene opp mot Bose?

 

Bose QC25 har en del bedre aktiv støykansellering mens jeg liker lydbildet Denon leverer via bluetooth med ANC aktivt bedre enn det man får fra Bose'ene. Om du veldig ofte reiser med tog eller fly så vil nok Bose levere mer stillhet mens til daglig bruk syntes jeg Denon'ene er mer behagelige å bruke siden man slipper ledninger og et lydbilde som passer meg bedre. Begge er gode på å fjerne de lavere frekvensene, men det er ikke tvil om at Bose er en del mer effektive i å dempe lyden fra utsiden.

 

Likevel syntes jeg tilbudet på 1998 kr for Denon'ene som Hifiklubben har i skrivende stund er en veldig bra deal. Vær oppmerksom på at lyden til Denon'ene når du bruker kabel uten aktiv støykansellering påslått blir ganske mens de hørtes greie ut om du slår på ANC samtidig som du bruker kabelen. 

Lenke til kommentar

Fin tråd! Jeg har akkurat kjøpt Denon AH-GC20. Bare hatt dem et par dager, men er fornøyd så langt!

 

 

Du har ikke tilfeldigvis tips til en god USB BT-adapter? Skal koble til den stasjonære på jobben. Virker som det er mye skrot på adapterfronten.

 

/Karl

 

 

Jeg kjøpte en fra ebay som støtter AptX, det har fungerer feilfritt i et par år nå, men jeg måtte jakte litt for å finne en bluetooth-stack som fungerte optimalt:

 

#QZO Mini Bluetooth V4.0 CSR V4.0 Dongle Adapter

 

/Espen

Lenke til kommentar

Takk for en nyttig tråd, mistenker at det å lese dette sparte meg for mye penger og plundring. Har Bose og har lenge hatt lyst til å ha både aktiv støykansellering og bluetooth, men basert på konklusjonene her kommer jeg nok til å holde ut med det jeg har. Er for glad i støydempingen til at jeg ønsker å ofre den, selv om jeg er helt enig i at lyden ikke er allverden.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei der!

 

Godt å se det finnes noen nerder ute i dynastiet som er over gjennomsnittet interessert i ting folk trenger.

Er litt redd for å kjøpe et sett som plutselig er trang med ørene med dårlige puter, tunge, overpriset eller svetter ørene ut siden det er mine tidligere erfaringer. Jeg ber derfor om litt råd til å kjøpe et sett for studie bruk.

 

Jeg har en Macbook Air fra 13 og trenger ikke et portabelt sett siden de kun skal brukes hjemme til forelesningsvideoer, så noe high-end med kvalitetslyd og grombass til over 1500kr er ikke nødvendig.

Men de bør ikke være tunge og jeg synst de med to bøyer(en for å være på hodet og en for å holde settet sammen ser gammeldags ut.

 

Batteri-tid 5-6 timer holder i massevis.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

 

 

Sitter og vurderer Denon ghc20, men lurer på en ting. Er det mulig å bytte batteriet i dem?

Når jeg legger såpass mye penger i ett headset, så beholder jeg det nok lenge. Men batterier varer jo som kjent ikke evig...

 

Jeg var innom HiFi-klubben i dag for å høre om akkurat det samme. Selgeren påstod i allefall at det var noe de selv tok seg av. Det var ikke noe form for standardbatteri (AAA etc) og han fant det heller ikke som reservedel i sortimentet. La ikke merke til noen batteriluke heller så regner med at det må demonteres. Står og tripper mellom dette og qc25. qc25 er som kjent ikke trådløst og har noe dårligere lyd men tar det igjen på ANC. Argh. Skal ikke være lett.

Endret av Xmir
Lenke til kommentar

Er vanvittig fornøyd med QC25, og synest lyden er meget bra  med min LG g3 men den må ha ANC på ellers så er det dårlig lyd.. også bra til å spille PS4 :)

 

Bose må da ha en trådløs en på tur? gjerne med 2 batterier.  QC35 BT aptx :fun:

 

ser Denon AH-GC20 teste bedre enn QC25

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...