Gå til innhold

TEST: Asus Rog Swift PG279Q


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Native framrate: 144 Hz (165 Hz I Turbo-mode)

 

Når syns dere at "Hz effekten" forsvinner? sliter litt med å tro at man skjer forskjell på 100Hz og over. men nå har ikke jeg sett annet enn 60Hz skjerm.

 

Liten funfact: Testet hvordan jeg opfattet enkeltfarger i lab, og da var det grønn, den klare jeg å se flimmer på hlt opp til 42Hz.

60 hrz er for lavt og man blir fort sliten av å spille. jeg haddde før i tiden en crt skjerm med 85 hrz, den var veldig bra. så col led, og nå har jeg en benq 24 tommer med 120 hrz, den er knallgra, det blir mye mindre slitsomt å se på, hjernen prøver jo å lage flyt i bildet, så jo mindre hodet må jobbe for å se spillet, jo bedre.

Lenke til kommentar

 

60 hrz er for lavt og man blir fort sliten av å spille. jeg haddde før i tiden en crt skjerm med 85 hrz, den var veldig bra. så col led, og nå har jeg en benq 24 tommer med 120 hrz, den er knallgra, det blir mye mindre slitsomt å se på, hjernen prøver jo å lage flyt i bildet, så jo mindre hodet må jobbe for å se spillet, jo bedre.

 

Angående LCD/CRT hjelper og Lightboost teknologien mye her.

Lenke til kommentar

60 hrz er for lavt og man blir fort sliten av å spille. jeg haddde før i tiden en crt skjerm med 85 hrz, den var veldig bra. så col led, og nå har jeg en benq 24 tommer med 120 hrz, den er knallgra, det blir mye mindre slitsomt å se på, hjernen prøver jo å lage flyt i bildet, så jo mindre hodet må jobbe for å se spillet, jo bedre.

Det der kan høres ut som et problem med flimmer på baklyset fremfor for lav bildeflyt.
Lenke til kommentar

Det er vel ingen grunn til at skjermen ikke støtter NVIDIA 3D Vision via deres 3D Vision kit i og med at den støtter 120Hz? Det var vel ikke innebygget støtte i forrige modell heller?

 

Det er ikke alle skjermer som støtter Nvidia 3D Vision med kit selv om de er 120hz+. De som gjør det er merket med det da det selger ekstra. Den forrige støttet det og hadde logoen både på foten og esken.

 

Skjønner godt at det ikke er innebygd da det vil øke prisen en god del, men kan ikke tro det er så veldig dyrt å støtte kit-et, Kanskje de må betale en liten lisens til Nvidia? På en så dyr skjerm så er det sikkert snakk om småpenger.

 

Asetto Corsa (bilsimulator) og DiRT (rally) med ratt/pedaler og 3D føles helt vanvittig realistisk ut. Blir vettskremt når jeg kræsjer. Blir ikke det samme når jeg tar av 3D igjen.

Lenke til kommentar

Man kjøp ikke pc skjerm til 8000,-

Hvis man gjør det, så blir man lurt trill rundt.

Et menneskelig øye kan ikke se forskjell mellom 60/120/144hz det e vitenskapelig bevisst.

Har en 3 år gammel Samsung LED 24 60hz skjerm kjøpt på Staples før 1990,- spælla bf4 på low settings 250/300 fps funka utmerket. Så lenge æ har en skjerm, e æ fornøyd. Blir litt som om man handla mat på butikken, dæm fleste sjekka aldri kg pris. Bare at det ser bra ut betyr ikke at det er best. end of story!

Eeeem, sitter du faktisk å spiller bf4 på low med 250-300 fps på en 60 hz skjerm!? Why???? Tror det er du som er lurt trill rundt her... Og forresten, kan du linke til din vitenskapelige test?

Lenke til kommentar

60hz på crt er ikke bra, men på lcd holder det for de fleste.

For CRT så er det lyset i seg selv om tegner bildet som gjør at bildefrekvensen avgjør flimmer. For LCD er det derimot et baklys som skaper eventuelt flimmer uavhengig av bildefrekvensen. Noen LCD-paneler med CCFL-baklys har flimmer (i likhet med noen lysrør på f.eks. baderom), men noen LED-baklyste LCD-skjermer flimrer faktisk ennå mer pga. PWM-regulering av baklyset(spesielt med lav lysstyrke). Derfor er det ikke bare å kjøpe billige og dårlige produkter, og spesielt ikke til f.eks. barn. Heldigvis bruker f.eks. tftcentral.co.uk å teste nettopp flimmer på baklys når de tester skjermer.

Lenke til kommentar

IMG_0299.300x169.jpg

Asus' nye spill-skjerm overbeviser nok en gang.

 

TEST: Asus Rog Swift PG279Q

 

 

Kan dere klone skjermbildet fra test-skjermen med f.eks. en CRT-skjerm og teste inputlag?

Bare å starte en klokke med millisekunder på begge skjermer og ta et bilde, hvis den ene skjermen viser 30ms og den andre 10ms så ligger den ene skjermen 20ms etter den andre.

 

Det hadde avklart for flere om skjermen er en oppgradering fra den gamle i kompetetive spill.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En del folk kjøper skjerm med høyere spesifikasjoner enn de klarer å dra nytte av. Hjelper nada med 120 Hz på skjermen i spill dersom spillets motor og nettkode ikke støtter en tickrate (intern frekvens) på 120.

 

For folk som spiller noe som drar nytte av >=100 Hz så er det flott med høyere oppfriskingsrate, men andre lurer seg selv.

 

Det er en håndfull førstepersons skytespill som krever 100 eller 120 Hz på skjermen for å kjøre optimalt.

 

Hvis man feks spiller et eldre RPG-spill med en tickrate på 25 så kan det likevel være gunstig å kjøre 100 Hz på skjermen for å få hele tall, men de fleste spill kjører 30 eller 60 ticks og funker fjellsolid på en skjerm med en oppdateringsfrekvens på 60 Hz.

Et middels grafikkort greier sannsynligvis å rendre flere hundre rammer i sekundet i et eldre spill, men det hjelper ikke hvis spillet kjører 25 eller 30/60 Hz internt. Da bør man rett og slett få ned effektbruken ved å sette en gunstig begrensning for hvor mange rammer som rendres per sekund.

 

Dette og at en god del kjøper høyoppløst TV for å se 720p eller 1080i. Det er kildematerialet som bestemmer om man drar nytte av høyere oppdateringsfrekvens og oppløsning.

LURT AV MARKEDSFØRING!

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

LURT AV MARKEDSFØRING!

 

Selv spiller jeg mest Battlefield 4, og der ser jeg tydelig forskjell fra gamle 60 Hz skjermen og min Rog Swift. Spiller jeg f.eks Wolfenstein Old Blood som er cappa til 60 fps, så hjelper 144 Hz ingenting som du skrev, MEN siden Swift støtter G-Sync, så får man smooth tearfree gaming fordet  ;)

Lenke til kommentar

Battlefield 4 har støtte for å kjøre 120 Hz.

"Through their efforts, Battlefield 4 CTE is currently sporting the option to play on 60Hz and 120Hz tickrate servers, which, as you might guess, is comparably better than Battlefield 4 retail's current 30Hz High Frequency Update. May 13, 2015"
 
Flott med en høy oppfriskingsrate når det er støttet, men trist å tenke på alle de som sitter og kjører høy oppriskingsrate, i den tro at det er fantastisk, der det ikke har noe for seg fordi spillet er begrenset internt.
 
I Quake 3: Arena hadde man 120 Hz tickrate i 1999, dog var default på server langt lavere. Så kom ale disse next gen spillene på 2000-tallet med 60 Hz tickrate og gameplay som gikk i sirup.
Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...