Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nissan Primera (1998) fusker på tomgang med varm motor


simolo

Anbefalte innlegg

Hei! Har en Nissan Primera 98 mod SRi bensiner som etter en motorvask i sommer fusker noe grusomt på tomgang. På kaldt motor er det ingen problemer men når temperaturen nærmer seg normal så svinger turtallet langt ned på 500 til et punkt der bilen nesten kvæles, før den ruser seg opp igjen. Dette skjer konsekvent hver gang. Svært slitsomt da bilen nøkker når man kommer ned på lavt turtall i lave gir.

Bilen lager en karakteristisk "pop-pop-pop" lyd ifra eksosen. Slenger med en link til video (forum ville ikke la meg laste opp videoen).

Væsken som kommer ut mener jeg bare er kondens, da bilen er nylig startet opp.

 

Har hatt misstanke om overslag på kabler, så byttet disse.

Har byttet plugger.

Byttet fordeler lokket.

Mistenkte defekt lambasonde, så byttet denne.

Har tatt ut luftmåler og sjekket denne, uten å visuelt kunne se noe galt.

 

Står nå litt rådløs så håper på noen av dere sitter på noen gode ideer! :)

 

**Link** www.jottacloud.com/p/simolo_92/2cbfea92c5734a4e88cef195d58b3d6e

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ingen problemer relatert til ujevn tomgang heller. Tenker kanskje fremdeles at det kan være en elektrisk feil på lambasonden, og at det kanskje kan lønne seg å sjekke om det går elektriske signaler i kablene?

 

Har gått over med elektro spray over alle kontaktene i sommer ette vasken.

Lenke til kommentar

 

Hadde en sierra som ikke likte motorvask. Løsningen var å ta av pluggledningen og spraye (biltemas) silikon inn i hettene til ledningene,

Så løsningen der ble å tørke opp rundt pluggledningene? Tok du av pluggen i tillegg også å lot det tørke?

 

 

Tok ikke av tennpluggen. Husker ikke, men mener silikonsprayen fordriver vann. Alskens elektronikkrens holder jeg meg bort fra.

Endret av toreae
Lenke til kommentar

Har du sjekka grundig for fuktinntrengning ved endene av pluggledningene?

Altså måten blokka er bygd på med plugger så er det ideelt for at vann kan komme ned. Fra selve toppen til pluggledningen ned til pluggen er det 16 cm. Noen måte å teste for fukt der nede? Eventuelt gå over en runde med elektro spray på nytt?

Bilen ble forresten vasket i juni, så tenker kanskje at eventuell kondens burde vært fordampet nå?

Lenke til kommentar

Jeg har for tiden en '03 Ford Focus ST170, den har dyp og stor brønn for pluggene. For litt siden fikk den en kjapp forsiktig motorvask, men to dager etter begynte den å fuske. Jeg tok en rask titt ned i tennpluggbrønnen i topplokket men så ikke noe fukt akkurat da. Litt pirking i pluggledningene med en skrutrekker ga meg små støt, så jeg antok at pluggledninger med 190'000km på nakken var utgått på dato. Bestilte plugger og ledninger. Da jeg bytta disse fant jeg masse fukt/dråper nedi pluggbrønnen. Jeg brukte ca. ti minutter med trykkluft rundt i brønnen før jeg følte meg trygg på at all fukt var borte, i tillegg lot jeg den stå noen timer uten pluggledninger mens jeg var på kurs. Bytta plugger og ledninger, ledningene ble sprayet rikelig med silikon.Etter dette var fusken min borte.

Fukt/vann/kondens kan bli værende lenge, i mitt tilfelle gjennom flere oppvarminger. Var jeg deg ville jeg om mulig varmkjørt skikkelig og løsna av pluggledningene. Trykkluft først og så la det stå en stund å lufte seg. Silikon er fint på ledningene så de ikke setter seg fast og ryker ved neste demontering. Min bil hadde Bosch Super plugger. Min erfaring er at disse er noe dritt, så jeg holder meg til Motorcraft (Ford) eller NGK tennplugger.

Lenke til kommentar

Jeg har for tiden en '03 Ford Focus ST170, den har dyp og stor brønn for pluggene. For litt siden fikk den en kjapp forsiktig motorvask, men to dager etter begynte den å fuske. Jeg tok en rask titt ned i tennpluggbrønnen i topplokket men så ikke noe fukt akkurat da. Litt pirking i pluggledningene med en skrutrekker ga meg små støt, så jeg antok at pluggledninger med 190'000km på nakken var utgått på dato. Bestilte plugger og ledninger. Da jeg bytta disse fant jeg masse fukt/dråper nedi pluggbrønnen. Jeg brukte ca. ti minutter med trykkluft rundt i brønnen før jeg følte meg trygg på at all fukt var borte, i tillegg lot jeg den stå noen timer uten pluggledninger mens jeg var på kurs. Bytta plugger og ledninger, ledningene ble sprayet rikelig med silikon.Etter dette var fusken min borte.

 

Fukt/vann/kondens kan bli værende lenge, i mitt tilfelle gjennom flere oppvarminger. Var jeg deg ville jeg om mulig varmkjørt skikkelig og løsna av pluggledningene. Trykkluft først og så la det stå en stund å lufte seg. Silikon er fint på ledningene så de ikke setter seg fast og ryker ved neste demontering. Min bil hadde Bosch Super plugger. Min erfaring er at disse er noe dritt, så jeg holder meg til Motorcraft (Ford) eller NGK tennplugger.

Takk for godt og velformulert svar! :)

Skal prøvde dette ved første mulighet, men tenker du på å påføre silikon inni plugghetten slik at det kommer i kontakt med pluggen og plugg kablene?

Lenke til kommentar

På pluggledningene er silikon i all hovedsak "glidemiddel", men til dels også fullmasse for å holde fukt borte fra mindre hulrom som kan romme annet :)

Edit: Ja, spray rikelig med silikon inn i endene på pluggledningene og ev. andre forbindelser som bør homogeniseres slik at fukt ikke trenger inn. Bare sørg for at det er HELT tørt så du ikke stenger fukt inne.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...